Inloggen
RUFINA - ID 5618

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Trunk deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 265
Launch Date: 1937-00-00
Delivery Date: 1937-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Two triple expansion steam engines 15 3/8, 25 & 40 3/16 - 27 9/16.
Speed in knots: 10
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 3216.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1842.00 Net tonnage
Deadweight: 3984.00 tons deadweight (1016 kg)
Liquid: 202000 Cubic Feet
 
Length 1: 336.5 Feet (British) Registered
Beam: 56.1 Feet (British) Registered
Depth: 15.1 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1951
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 1951 werden bij de combinatie pletterij Nederhorst NV. te Willemstad, N.A., dekhuisblokken op brug en campagne bijgeplaatst (voltooid in mei 1951).

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-07-00 RUFINA
Manager: N.V. Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Eigenaar: N.V. Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJCJ

Ship Events Data

1957-05-13: De RUFINA, die al geruime tijd was opgelegd te Willemstad, wachtend op de verkoop voor sloop, werd begin 1957 in verband met het tekort aan scheepsruimte door de Suez-crisis versneld weer in de vaart gebracht. In vier dagen tijd werd het schip, dat in zeer slechte staat verkeerde, bemand en vaarklaar gemaakt. Op 13 mei 1957 om 17.45 uur vertrok de RUFINA met een volle lading ruwe olie van Palmarejo (meer van Maracaibo) naar Willemstad. Zij kwam op die dag om 19.26 uur in aanvaring met het Noorse tankstoomschip THORUNN ter hoogte van het Loodsstation San Carlos in de ingang van het meer van Maracaibo. De RUFINA raakte de THORUNN met haar stuurboordboeg ter hoogte van de ladingtank 2 van de THORUNN en een hevige explosie volgde. Er vielen vele gewonden en één opvarende van de RUFINA overleed later aan de brandwonden. Beide schepen werden zwaar beschadigd. Om 21.30 uur op 13 mei 1957 gingen de opvarenden van de RUFINA van boord. Het schip was toen vrijwel gezonken. De volgende dag ging het wrak op drift en liep het diep weggezonken voorschip ten oosten van de vaargeul aan de grond.
1957-07-00: Final Fate:
Het wrak werd op 31 mei 1957 weer vlot gebracht en naar Curaçao gesleept, waar de lading werd gelost en het schip werd opgelegd. Nog in 1957 werd de RUFINA, Als Lies voor sloop verkocht aan Simons Metaalhandel te Rotterdam, die haar, wellicht ter plaatse liet slopen.

Afbeeldingen


Omschrijving: RUFINA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: RUFINA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: RUFINA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart