Inloggen
RUBICON - ID 5615

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5301629
Nat. Official Number: 3862 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 468
Launch Date: 1962-06-14
Delivery Date: 1962-08-05
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4373 Type 8D7OD (305x460)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 313.00 Net tonnage
Deadweight: 945.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 55732 Cubic Feet
Bale: 52143 Cubic Feet
 
Length 1: 63.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 60.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.58 Meters Depth, moulded
Draught: 3.72 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-05-1968
Type: Remeasurement
Omschrijving: Half-shelterdek gesloten. GRT 727, NRT 417, TDW 1.282

Ship History Data

Date/Name Ship 1962-08-05 RUBICON
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Schothorst Ezn. & Wietze Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHFA

Date/Name Ship 1973-01-02 SPRAY
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Spray, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: H. & P. Holwerda en Femme de Jong
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHQU

Date/Name Ship 1980-07-17 JENSON
Manager: Jenson Lines Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Eigenaar: Jenson Lines Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9V2930

Ship Events Data

1962-06-14: NvhN 14-06-1962: Tewaterlating m.s. Rubicon.
Bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd met goed gevolg te watergelaten het nieuwe motorkustvaartuig Rubicon, dat wordt gebouwd voor rekening van de heeren W. Schuitema en D.Schothorst te Groningen. Het schip is van het half shelterdeck-raised quarterde type en meet circa 975 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 745 pk motor. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd van een motorkempenaar voor Nederlandse rekening.
1962-08-28: Op 28-08-1962 als "RUBICON", zijnde een motorschip, metende 1415.43 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12608 d.d. 31-07-1962, liggende te Martenshoek door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3862 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.00 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.31 m. uit dek.
1962-08-28: Op 28-08-1962 als "RUBICON", zijnde een motorschip, metende 1415.43 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12608 d.d. 31-07-1962, liggende te Martenshoek door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3862 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.00 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.31 m. uit dek.
1977-08-23: Het m.s. 'EXPANSA' op de reis van Whitby naar Samsun, kreeg in positie 36 mijl west van Leixoes moeilijkheden met de brandstofpompen van de hoofdmotor. Wat men ook aan boord probeerde, de pompen bleven vastlopen en het was onmogelijk de reis te vervolgen. Gelukkig was de 'SPRAY' in de buurt, welke via het kantoor de opdracht kreeg terug te keren en te trachten de 'Expansa' naar Leixoes te slepen. Daar het echter zeer slecht zicht was, bleek het nog niet zo eenvoudig te zijn om de 'Expansa' te vinden. Pas op 24 aug. circa 15.00 uur werd vastgemaakt. Dat het voor de bemanning van de 'Expansa', zonder motor of radar (was uitgevallen) in zeer dichte mist, die nacht geen pretje is geweest, behoeft geen nader betoog. Op 24 mei om 22.30 uur arriveerde de sleep behouden in Leixous.
1991-02-01: Final Fate:
Op 31-01-1991 onderweg van Singapore naar Sungei Rajang door de bemanning verlaten. Het schip had in een hevige storm ten gevolge van lekkage zware slagzij opgelopen en is op 01-02-1991 40 mijl ten oosten van Singapore gezonken in pos. 01.15.05.N. – 17.08.O.

Afbeeldingen


Omschrijving: RUBICON op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: RUBICON, proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: RUBICON
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SPRAY
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: SPRAY eind 70er jaren in Harlingen. (Er naast ligt de Oost-Vlieland ex Willi Böhmer.)
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: JENSON
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JENSON
Gemaakt door: Unknown