Inloggen
RUBICON - ID 5614

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5287158
Nat. Official Number: 2590 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma J.G. Bröerken - Scheepswerf "Westerbroek", Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 137
Launch Date: 1950-09-28
Delivery Date: 1951-01-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1021 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 342.00 Net tonnage
Deadweight: 725.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36000 Cubic Feet
Bale: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 53.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.26 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.66 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.99 Meters Depth, moulded
Draught: 3.49 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-01-09 RUBICON
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. 'Nimrod', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Derk Schothorst Ezn. & Wietze Schuitema
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHFB

Date/Name Ship 1959-06-03 PUNTA AMER
Manager: Astilleros de Palma S.A., Palma de Mallorca, Spain
Eigenaar: Astilleros de Palma S.A., Palma de Mallorca, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palma de Mallorca / Spain
Callsign: EAOI

Date/Name Ship 1960-12-00 PUNTA AMER
Manager: Naviera Vasco-Gaditana S.A., Cadiz (Spain), Spain
Eigenaar: Naviera Vasco-Gaditana S.A., Cadiz (Spain), Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cadiz (Spain) / Spain
Callsign: EAOI

Date/Name Ship 1963-00-00 PUNTA AMER
Manager: Cia Maritima Balear S.A., Palma de Mallorca, Spain
Eigenaar: Cia Maritima Balear S.A., Palma de Mallorca, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palma de Mallorca / Spain
Callsign: EAOI

Date/Name Ship 1969-00-00 CALA EGOS
Manager: Naviera Mallorquina S.A., Palma de Mallorca, Spain
Eigenaar: Naviera Mallorquina S.A., Palma de Mallorca, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palma de Mallorca / Spain
Callsign: EAOI

Date/Name Ship 1973-00-00 CALA EGOS
Manager: Cia Maritima Balear S.A., Palma de Mallorca, Spain
Eigenaar: Cia Maritima Balear S.A., Palma de Mallorca, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palma de Mallorca / Spain
Callsign: EAOI

Ship Events Data

1950-09-28: NvhN 28-09-1950: Tewaterlating RUBICON. Bij de scheepswerf J. G. Broerken te Westerbroek werd hedenmiddag met goed gevolg te water gelaten, het stalen motorkustvaartuig Rubicon, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren D. Schothorst en W. Schuitema te Groningen. Het schip is van het raised quarterdecktype, meet 750 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53.20 m., breedte 8.60 m. en holte 3.55—4.58 m. De Rubicon zal worden voorzien van een 500 pk motor. De uitrusting bestaat uit 2 masten met 2 drie-tons laadbomen, echo-lood installatie, pijlinrichting, 1 hulpmotor van 22.50—34 pk, drie hulpmotoren van 10—15 pk enz. Het nieuwe kustvaartuig wordt gebouwd onder klasse Lloyd's Register en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig van het gladdek-type van 850 ton, voor rekening van de rederij Baltica te IJmuiden.
1951-01-04: Op 04-01-1951 als "RUBICON", zijnde een motorschip, metende 1414.52 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8314 d.d. 07-12-1950, liggende te Westerbroek, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2590 Z GRON 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op verhoogd achterdek, 3.65 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit de lengteas en 1.45 m. boven dek.
1951-01-10: NvhN 10-01-1951: Proefvaart RUBICON. Op de Eems heeft het nieuw gebouwde motorschip „Rubicon" gistermiddag een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit ca 700 tons dtw. motorschip, type raised quarterdeck, werd voor rekening van de Heren Schuitema en Schothorst te Groningen, onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds gebouwd bij de scheepswerf Broerken te Westerbroek. De afmetingen bedragen: lengte 53.50 meter, breedte 8.60 meter, holte 3.55 meter. Bij de twee stalen masten staan Bodewes lieren. De 4-tact 8 cylinder Werkspoormotor gaf het fraaie schip een snelheid van 10 1/2 mijl. De „Rubicon" vertrekt in ballast van Delfzijl naar Hamburg om kalizout te laden voor Leith (Schotland).
1952-05-00: In 05-1952 in het Kielerkanaal in aanvaring met het Duitse schip TINNUM (1921-BRT 1174) en zwaar beschadigd. Werd gerepareerd bij de Howaltswerken in Kiel.
NvhN 08-05-1952: Coaster RUBICON had aanvaring. De ongeveer 700 ton metende coaster Rubicon, van de rederij Schothorst en Schuitema te Groningen, heeft in het Kieler Kanaal een ernstige aanvaring gehad. De kop van deze kustvaarder werd ernstig beschadigd. Het schip zal bij de Howaltwerken te Kiel worden hersteld. Kortgeleden vertrok de Rubicon uit Harlingen, waar hij voor onderhoudswerk aan de scheepswerf Welgelegen had vertoefd.
1959-01-08: Met 680 ton schroot door een defect aan de stuurmachine op de rotsen gelopen bij Cala Manacor, west van Palma de Mallorca. Gebroken en geabandonneerd. Ze was onderweg van Belfast naar Savona. Na drie pogingen door Smit Internationale werd ze total loss verklaard. Op 21-11-1959 door Spaanse bergers gelicht, verkocht aan en gerepareerd door Astilleros de Palma.
1959-01-09: NvhN 09-01-1959: Coaster RUBICON bij Majorca vast. De 700 tons kustvaarder Rubicon van de Groninger rederij Schuitema en Schothorst is, naar we juist vernemen, gisteren aan de zuidkust van het eiland Majorca vastgelopen. Een Engelse sleepboot is inmiddels onderweg om hulp te bieden. Er bestaat geen enkel gevaar voor de bemanning. Het acht jaar oude schip, gebouwd op de scheepswerf Westerbroek, voorheen fa. J. G. Breurken te Westerbroek, was met een lading ijzererts op weg naar de Italiaanse havenplaats Savona. De Rubicon heeft wel enige averij opgelopen.
1959-01-12: NvhN 12-01-1959: Groninger coaster zo goed als verloren. Het schijnt, dat de Groninger kustvaarder RUBOCON, die dezer dagen — als reeds gemeld — bij Majorca op de rotsen vast liep, thans definitief als verloren moet worden beschouwd. Het schip heeft een gat in de romp opgelopen. De sleepboten van de Spaanse marine, die later hulp kregen van Britse sleepboten, zijn er niet in geslaagd het schip vlot te krijgen. Het gat is nadien steeds groter geworden. Over de oorzaak kan niets met zekerheid worden gezegd.
1968-01-10: In de nacht van 10 januari 1968 kreeg de BONAFIDE 1960, na het verlaten van de Spaanse haven Santander, tengevolge van slecht weer slagzij nadat de lading was gaan schuiven. Ze had in Santander een lading pyrietas ingenomen voor Rochester. De Bonafide bevond zich toen 8 mijl ten Noorden van Cabo Mayor. De slagzij nam zo snel toe dat de kapitein opdracht gaf zoo vlug mogelijk het schip te verlaten, daarna kapseisde het schip binnen 10 minuten. Men had de tijd niet gehad persoonlijke bezittingen en de scheepspapieren te reddden. De achtkoppige bemanning werd door de Spaanse coaster Punta Amer ex Rubicon (499-51) vanaf het vlot gered.
1970-12-00: Classed LR until 12/70.
1992-12-00: Final Fate:
In Spanje gesloopt. (LR suppl 05-1996 geeft doorhaling eigenaar, vlag en roepletters, voert ze daarna weer op en LR suppl. 03-1998 geeft opnieuw melding van doorhaling, het schip is gesloopt.)

Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating van de RUBICON op 28 sept. 1950.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de RUBICON op 9 jan. 1951.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: RUBICON

Omschrijving: RUBICON - photo: Kings Dock, Swansea, UK, 1950's.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De RUBICON met boegschade, bij de Kieler Howaldtswerke ter reparatie, na een aanvaring in het Kielerkanaal in mei 1952 met het Duitse s.s. TINNUM
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: De RUBICON met boegschade, bij de Kieler Howaldtswerke ter reparatie, na een aanvaring in het Kielerkanaal in mei 1952 met het Duitse s.s. TINNUM
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: RUBICON
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: op de rotsen gelopen bij Cala Manacor, west van Palma de Mallorca, 8 januari 1959.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: Krantenartikel in de Leeuwarder Courant van 17-01-1959.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De RUBICON op de rotsen bij Cala Manacor, west van Palma de Mallorca.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: PUNTA AMER
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: CALA EGOS
Gemaakt door: Unknown