Inloggen
ROSSUM - ID 5587

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Nat. Official Number: 798 Z AMST 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 553
Launch Date: 1927-12-31
Delivery Date: 1928-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij, Arnhem, Gelderland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 535, 875 & 1445-915 mm.
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2116.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1263.00 Net tonnage
Deadweight: 3500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 174952 Cubic Feet
Bale: 168760 Cubic Feet
 
Length 1: 85.73 Meters ***Unknown***
Beam: 13.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.50 Meters Depth, moulded
Draught: 5.58 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-03-00 ROSSUM
Manager: Firma Vinke & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRMB
Additional info: 1934 callsign PHDY

Date/Name Ship 1952-00-00 HERMES
Manager: O.S. Nylund, Helsinki, Finland
Eigenaar: O/Y Northern Chartering A/B, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland
Callsign: OFSE

Date/Name Ship 1958-00-00 TESEUS
Manager: A/B Anchor Shipping Co. O/Y, Helsingfors, Finland
Eigenaar: A/B Anchor Shipping Co. O/Y, Helsingfors, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingfors / Finland
Callsign: OFSE

Date/Name Ship 1963-00-00 KAVE
Manager: J. Soini, Helsinki, Finland
Eigenaar: 'Soiship' O/Y, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Ship Events Data

1930-03-15: Het Vaderland 15-03-1930: s.s. ROSSUM. Amsterdam, 15 Maart. — Het Nederlandsche stoomschip Rossum, van de Stoomvaart Mij. Oostzee, op reis van Port Genlil naar Hamburg, arriveerde 14 Maart te Las Palmas met beschadigd roer. Het schip zal aldaar repareeren en vermoedelijk drie dagen oponthoud hebben
1930-07-15: Het Vaderland 15-07-1930: s.s. ROSSUM. Het Nederlandsche stoomschip Rossum, op reis van Rotterdam naar Nigeria, heeft een gebroken schroefas. Het schip bevond zich hedenochtend tijdens fraai weer 136 mijlen N.N.O. van Las Palmas. Een sleepboot is ter assistentie van Las Palmas vertrokken. (De Rossum, groot 2116 bruto tons, behoort aan de Stoomvaart Mij. Oostzee.)
1948-05-29: Aan boord van het vrachtschip ss 'ROSSUM' (1928) van de N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', afgemeerd aan de Surinamekade t/o loods 6 in Amsterdam, breekt brand uit in de lading copra en kunstzijde. De brand kan worden geblust met 47 stralen en 1 waterkanon, waarbij het schip zware schade oploopt. Bron: 'De Zee' (1948)
1964-07-00: Final Fate:
Voor de sloop naar Abö.

Afbeeldingen


Omschrijving: ROSSUM foto 1933 in Port Gentil
Gemaakt door:

Omschrijving: ROSSUM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ROSSUM
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ROSSUM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ROSSUM, 29 mei 1948 brak er in de haven van Amsterdam brand uit aan boord van de 'Rossum'
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De Rossum 1928 als HERMES
Gemaakt door: Bunschoten, G.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De Rossum 1928 als TESEUS
Gemaakt door: Duncan, Alex
Algemene informatie

 

NNO 290548
Grote brand in Amsterdamse haven, op stoomschip ROSSUM, dat men tracht naar open zee te slepen.
Hedenochtend is in de Amsterdamse haven brand uitgebroken in het voorruim van het 2.118 brt. Metende stoomschip ROSSUM van de rederij Vinke en Co., dat op het ogenblik voor rekening van de K.N.S.M. vaart. Het schip was op 21 mei uit West-Indië in de haven binnengelopen en lag gemeerd aan de Surinamekade. Het werd geladen met kopra en katoen. De brandweer is met groot materieel uitgerukt. De brand had om elf uur zulk een omvang aangenomen, dat men het noodzakelijk heeft geacht het schip van de Surinamekade weg te slepen. Het is in de richting van de Oranjesluizen gesleept, vanwaar men het naar open zee hoopte te dirigeren. De brand is ontstaan door werkzaamheden met lasapparaten, die aan het schip werden uitgevoerd. Het schip zal naar alle waarschijnlijkheid geheel verloren gaan.