1956-08-20: |
NvhN 20-08-1956: Tewaterlating m.s. ROSE. Bij de scheepswerf Voorwaarts. E. J. Hijlkema te Hoogezand, werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Rose, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Kustvaartonderneming Kustverkeer te Rotterdam. De Rose (bouwno. 171) is van het gladdektype, meet 900 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte tussen de loodlijnen 52.75 m.. breedte 9.25 m. en holte 4.10 m. De beladen diepgang bedraagt 3.69 m. De voortstuwing zal geschieden door een 650 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 en 30 p.k. zullen worden opgesteld. De uitrusting zal bestaan uit twee masten met twee laadbomen met een hijsvermogen van drie ton, lieren, handhydraulisch stuurwerk, drie hulpmotoren van 14/16 p.k. aan dek, centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 Volt, radiotelefonie, echolood-installatie, richtingzoeker en radar. Het m.s. Rose is een zusterschip van het m.s. Leemans. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype. groot ca. 950 ton d.w. voor rekening van de Gebr. Kramer te Groningen. Dit schip zal worden voorzien van een 650 p.k. motor. |