Inloggen
ROODE ZEE - ID 5578


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Nat. Official Number: 5981 Z ROTT 1938
Categorie: Tug
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Zeesleepboot
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: L. Smit & Zoon's Scheeps- & Werktuigbouw N.V., Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 889
Launch Date: 1938-04-25
Delivery Date: 1938-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J. & K. Smit's Machinefabriek N.V., Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 1240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee 6-cyl MAN-diesels, 14 3/8-21 5/8
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 468.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 32.00 Net tonnage
 
Length 1: 148.50 Feet (British) Registered
Beam: 26.70 Feet (British) Registered
Depth: 11.50 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-00-00 ROODE ZEE
Manager: L. Smit & Co.'s Sleepdienst N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: L. Smit & Co.'s Sleepdienst N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHDS

Ship Events Data

1938-04-25: Doop en tewaterlating van de sleepboot ROODE ZEE (1250 ipk) van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst op de werf van L. Smit en Zn. Scheeps- en Werktuigbouw N.V. te Kinderdijk door de echtgenote van de directeur, mevrouw Dorothy Gladys Lels- Ebeling.
1938-07-19: Overdracht van de zeesleper ROODE ZEE, gebouwd op de werf van L. Smit & Zn. Scheeps- en Werktuigbouw te Kinderdijk aan L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst. De ROODE ZEE is speciaal gebouwd voor de lange afstand-sleepreizen. Nog diezelfde dag vindt ook de overdracht plaats van de zeesleper 'Thames' gebouwd op de werf van de NV Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit jr. te Rotterdam, eveneens aan L. Smit & Co. Internationale Sleepdienst. De 'Thames' is gebouwd voor hulpverlening en assistentie aan de scheepvaart op de Atlantische Oceaan.
1939-01-00: RN 020139
De motor zeesleepboot ROODE ZEE van L. Smit en Co.'s Internationale Sleepdienst is gisteravond na een zeer voorspoedige reis met een droogdok van Middlesborough naar Durban (Z.O.-Afrika) te Maassluis teruggekeerd.
Deze eerste grote reis, die de ROODE ZEE, die met de motorsleepboot THAMES, de nieuwste aanwinst van 1938 vormt, tot een goed einde bracht, werd tevens een succes voor de maatschappij, omdat zij bewees dat een dergelijke zware reis voor een motorsleepboot economisch is en binnen zeer korte tijd tot een goed einde kan worden gebracht.
Toen wij ons aan boord van de ROODE ZEE bevonden en kapt. J. Klinge naar zijn ervaringen over de nieuwe boot en de reis te vragen, klonk het als altijd "Niets bijzonders".
Dat een reis met een dok van 4000 ton, gedurende een reis van ruim 7800 mijl, zonder enige moeilijkheden verloopt, klinkt bijna ongelooflijk, maar volgens kapt. Klinge en de dok kapt. M. Becker was dit zo.
Het convooi vertrok op 7 september van Middlesborough en stromingen in de tropen ten spijt, werd de tocht met de regelmaat van een uurwerk volbracht. Op 1 december bereikte de ROODE ZEE Durban.
De kleine Nederlandse kolonie was aan de haven aanwezig en nodigde terstond de opvarenden en runners uit per touringcar een tocht in de omstreken van Durban te maken, waaraan natuurlijk werd voldaan. Vol lof en waardering sprak kapt. Klinge over deze Hollanders, die de zeelieden enkele prettige dagen in de vreemde bezorgden en toen de sleepboot de terugreis naar het vaderland moest aanvangen, werden de opvarenden verrast met twee grote kalkoenen van tezamen 28 pond. De gevers wilden de zeelieden een goed Kerstmaal geven. Zij spraken hun bewondering uit over het volbrengen van zo'n reis door slechts één sleepboot. De kolonie was van mening, dat een beloning van 28 pond kalkoen niet te veel was. Immers de koelkast zou zorgen dat het bout met Kerstmis nog goed was en dan hadden de zeelieden ook iets extra.
Hoe goed de bedoeling ook was en hoe zij ook op prijs werd gesteld, het vak van de sleepbootopvarenden brengt met zich, dat zij geen enkel risico nemen. Zo ook met de kalkoenen. Om deze dieren van 7 december tot 25 december aan boord te bewaren, werd te riskant geoordeeld en reeds bij één van de eerstvolgende maaltijden na het vertrek uit Durban, verdwenen de dieren in de gezonde magen van de dankbare zeelieden. Zij smaakten er niet minder om.
Full speed werd de terugreis aangevangen en in 25 dagen werden de 7800 mijlen afgelegd.
Voor de sleepdienst kan deze aankomst op de eerste dag van het nieuwe jaar als een nieuw succes worden beschouwd.
1944-04-23: Final Fate:
De zeesleper 'Roode Zee' van L. Smit & Co, onder kapitein Klinge wordt tijdens het verslepen van de z.g. 'Phoenix'-caissons, benodigd voor de geallieerde invasie op 6 juni 1944 voor de Normandische kust (operatie 'Overlord'), nabij Dungeness getorpedeerd door de Duitse schnellboot 'S-'100. Alle 15 opvarenden, inclusief de Britse loods, komen hierbij om het leven. De 'Roode Zee' maakte deel uit van 12 Nederlandse zeesleepboten, die in een gemeenschappelijke pool worden ingezet. Het zijn de zeeslepers "Amsterdam', 'Antic', 'Dexterous', 'Donau', 'Ebro', 'Goliath', 'Hudson', 'Schelde', 'Seine', 'Thames' en 'Zwarte Zee'.


Afbeeldingen


Omschrijving: ROODE ZEE
Collectie: Pilkes, D.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: ROODE ZEE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: ROODE ZEE met Durban dok vertrek Middlesborough in 1939
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname