Inloggen
RONDO - ID 5574


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 42
Date Laid Down: 1913-10-17
Launch Date: 1914-09-26
Delivery Date: 1914-12-09
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 5300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 27 9/16, 47 1/4 & 82 11/16 - 53 3/16.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7575.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4755.00 Net tonnage
Deadweight: 10460.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 542000 Cubic Feet
Bale: 496000 Cubic Feet
 
Length 1: 450.3 Feet (British) Registered
Beam: 55.9 Feet (British) Registered
Depth: 35.6 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
10 0 0 0 0 10
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-12-00 RONDO
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRMF

Date/Name Ship 1918-03-00 RONDO
Manager: United States Shipping Board -U.S. Navy Transporter, U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board -U.S. Navy Transporter, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-09-17 RONDO
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRMF

Ship Events Data

1918-03-21: De RONDO werd op 21? Maart 1918 te New-York door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder U.S.A. vlag gebracht. Het schip maakte twee retour reizen naar Frankrijk tussen mei en september 1918. Daarna werd ze geschikt gemaakt voor veevervoer en maakte in die hoedanigheid, in de eerste maanden van 1919, een retour reis naar Uruguay. Haar laatste reis voor de Amerikanen bracht haar eind mei 1919 met een lading voedsel naar Engeland.
1919-06-17: Op 17 juni 1919 te Amsterdam aan de eigenaren teruggeven.
1927-02-16: Op 16.02.1927 als RONDO, zijnde een schroefstoomschip, met 3 dekken, groot 21385,60 m3, liggende te Amsterdam, door B. Baker, scheepsmeter te Amsterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 239 Z AMST 1927 in voorkant kampanjeschot op het achterschip. (Opm. De vroegere merken verwijderd.)
1933-04-00: Final Fate:
De RONDO is op 18 februari 1933 voor sloop verkocht aan de S.A. Ricuperi Metallici te Torino (Italiƫ). Zij arriveerde op 17 april 1933 op haar laatste reis te Genua aan de sloperswerf van deze onderneming.

Gezagvoerders

Familiegegevens

Hendrik Arend Gjalt werd geboren op 30.04.1873 te Harlingen als z.v. Jacobus Wilhelmus Schippers en Catharina Margaretha van der Meer. 

Hendrik Arend Gjalt (27) trouwde op 26.06.1900 te Harlingen met Trijntje Akkerboom (22) – geb. 19.07.1877 te Harlingen – d.v. Cornelis Akkerboom en Jacoba Bleeker. 

Trijntje Akkerboom overleed op 09.11.1958 te Bussum.

Hendrik Arend Gjalt (51) trouwde op 24.03.1925 te ‘s-Gravenhage met Elisabeth Anna Geertruida Parker (47) – geb. 03.12.1877 te Amsterdam – d.v. John Williams Parker en Maria ter Haar Romenij.  

Elisabeth Anna Geertruida Parker overleed op 30.08.1963 te ’s-Gravenhage (86).

Hendrik Arend Gjalt overleed op 23.04.1960 te ’s-Gravenhage (86). 

 

Kinderen

-    Jacobus Wilhelmus – geb. 16.09.1901 te A’dam.

-    Cornelis  - geb. 13-05-1907 te Haarlem

 

Opleiding

Hendrik Arend Gjalt werd op 06.08.1888 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 16.07.1891 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA, kapt. Turfboer, naar Java en maakte 2 reizen met dit schip. Hij werd op 23.03.1892 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES MARIE, kapt. Hubert, naar Java. Op 15.07.1892 terug van de reis.  

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart op 20 september 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in november 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in april 1895 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in november 1898 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

Kwam in dienst bij de S.M.N. als stuurmansleerling in juli 1891 a/b van het s.s. PRINSES WILHELMINA.

 

*   1913 – van het s.s. RADJA 

*   1915 – van het s.s. SUMATRA

*   1915 – van het s.s. RADJA

*   1917 – van het s.s. CELEBES

*   1917 – van het s.s. ROEPAT

*   1920 – van het s.s. BATJAN

*   1920 – van het s.s. KARIMOEN

*   1921 – van het s.s. RONDO

*   1922 – van het pass.schip GROTIUS   

*   1925 – van het s.s. PRINSES JULIANA

*   1927 – van het s.s. P.C. HOOFT

Ging in juli 1928 met pensioen.

 

Overige bijzonderheden

 

1896 – Lid van het Zeemanscollege Zeemans-Voorzorg te Harlingen – vlagnummer 979.

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

NRC 180124

Gezagvoerder s.s. GROTIUS – H.A.G. Schippers – 19 jan. Amsterdam – Batavia

 

Zie verslag van de RvdS 1914 – nr. 50 – Machine schade van het ss RADJA op 01/06.12.1913.

 

Alg. Handelsblad 20-06-1928

De laatste reis. Kapitein Schippers van de P.C. Hooft.

Volgens de afvaartlijst moet het motorschip van de Stoomvaart-Maatschappij „Nederland" „P. C. Hooft" Vrijdag a.s. te Genua aankomen, om dan een week later hier ter stede te arriveren. Wij zouden van dit feit niet op deze wijze melding maken, ware het niet dat dit de laatste reis is welke de kapitein, de heer H. A. G. Schippers, maakt in dienst van zijn maatschappij, in dienst der zee eigenlijk, want als hij in Nederland zal zijn teruggekeerd, trekt hij zich terug uit de kamp tegen wind en golven en zoekt een rustiger bestaan aan de wal. De volgende maand zal het 37 jaren geleden zijn, dat de heer Schippers zijn loopbaan als zeeman begon. Achtereenvolgens heeft de heer Schippers in die jaren op bijna alle schepen van de „Nederland" gevaren. Wij memoreren de „Prinses Wilhelmina", de „Prinses Marie", de „Prinses Sophie", de „Burgemeester den Tex", de „Prins van Oranje", de „Voorwaarts", de „Madoera", de „Prins Hendrik", en uit de nieuwere tijd de „Koning Willem III", de „Rembrandt", van dit schip werd de heer Schippers tijdelijk als gezagvoerder overgeplaatst op de „Ambon", en daarna eerste officier op de „Vondel". Hierna volgde zijn benoeming tot kapitein van de „Koningin Regentes". Waarna hij later gezagvoerder werd van vrachtschepen als de „Sumatra", de „Radja", de „Roepat", de „Rondo", de „Batjan", en mailschepen als de „Grotius", de „Prinses Juliana", en ten slotte de „P. C. Hooft". Kapitein Schippers is een der weinigen die altijd gelukkig heeft gevaren, zoals dit onder zeelui heet. Zelfs in oorlogstijd bleven de schepen, die onder zijn commando stonden, bewaard voor ernstige rampen, al heeft hij uiteraard wel menig hachelijk en onaangenaam ogenblik medegemaakt. Het „Soer. Hdlsbl." had een langdurig onderhoud met de ronde zeeman en wij sluiten ons aan bij de wens, dat de heer Schippers „nog vele jaren aan den wal moge genieten van een welverdiende rust".

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1892, p. 458 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden in de vergadering van september 1892 het diploma 3e stuurman Groote Stoomvaart A heeft toegekend aan H.A.G.Schippers. En de kwalificatie B werd toegekend in de zitting van november 1892.

In het tijdschrift De Zee Jg. 1895, p.235 staan uitslagen van de examens van stuurlieden ter koopvaardij. Het diploma 2e stuurman Groote Zeilvaart A werd uitgereikt aan H.A.G.Schippers.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “ Zeemanshoop” met vlagnummer 979.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

       979                      1914-1915    stoomsch.      Radja                               Stoomb.Maatsch.Nederland

                                        1916          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1917          stoomsch.      Roepat                            Stoomb.Maatsch.Nederland

                                        1918          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1921
Kapitein: Schippers, Hendrik Arend Gjalt

Familiegegevens 

George Peter werd geboren op 05.06.1872 te Haarlem als z.v. Heinrich Wilhelm Baum (varkensslager) en Jansje Seelig.

George Peter (28) trouwde op 03.01.1901 te Dordrecht met Hendrika Christina Johanna Koopman (25) – geb. 17.06.1875 te Dordrecht – d.v. Willem Arnold Fredrik Koopman en Anna Maria van der Steenhoven. 

Hendrika Christina Johanna Koopman overleed op 31.01.1945 te Haarlem (69).

George Peter overleed op 30.03.1926 te Haarlem (53).

(Overlijdensbericht in het Alg. Handelsblad van 31-03-1926)

 

Kinderen

- Jansje Anna                – geb. 02.06.1901 te A’dam.

- Johanna Wilhelmina – geb. 27.09.1902 te A’dam.

- George Peter             – geb. 25.11.1906 te Haarlem

- Willem Hendrik        – geb. 14.07.1911 te Haarlem

 

 

Opleiding

George Peter wordt op 04.08.1886 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam door zijn moeder en toeziend voogd, zijn oom Christiaan André Seelig, vleeshouwer te Haarlem.

Na de opleiding wordt hij als stuurmansleerling geplaatst op het s.s. SUMATRA, kapt. Drooglever Fortuijn, gage 12 gulden/maand. De volgende reis 16gld./maand en de derde reis 20 gld./maand.Op 27 okt. 1890 terug van de reis met goed attest. 

 

Rotterdam, 11 dec. 1890 - Geslaagd voor derde stuurman Grote Stoomvaart George Peter Baum.

            ???                   - Geslaagd voor tweede stuurman Grote Stoomvaart de heer G.P. Baum

Amsterdam, 21 febr. 1897 - Geslaagd voor eerste stuurman Grote Stoomvaart A de heer G.P. Baum.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1908 – van het s.s. BALI – geb. 1899

*   1910 – van het s.s. AMBON

*   1912 – van het s.s. KARIMATA

*   1913 – van het s.s. KRAKATAU

*   1915 – van het s.s. RIOUW

*   1915 – van het s.s. VONDEL

*   1920 –  van het s.s. GROTIUS – geb. 1907

*   1921 – van het s.s. KONINGIN DER NEDERLANDEN

*   1922 – van het s.s. RONDO

*   19.. – van het s.s.

 

Overige bijzonderheden

 

Rott.Nbl. 22-06-1895

Per 2 juli a.s. worden aan boord van Hr.Ms. instructieschip Gier geplaatst de luitenant ter zee 2de klasse J. Baron, de adelborsten 1ste klasse G. P. Baum, B. C. Van Walraven, W. A. Beijer en de buitengewone adelborst J. Roggeveen, allen behorende tot Kon. Ned. Marine-Reserve.

 

Rott.Nbl. 26-09-1895

 De luitenant ter zee 2de klasse J. Baron, de adelborsten Iste klasse G. P. Baum, B. C Van Walraven en W. A. Beijer en de buitengewone adelborsten J. Roggeveen en H. L. Van den Briel, allen van de Kon. Nederl. Marine- Reserve, worden 1 October a.s. van hun plaatsing aan boord van Hr. Ms. instructieschip „Gier" ontheven.

 

Zie verslag van de RvdS 1913 – No. 22. Brand a/b s.s. KARIMATA op 15.09.1912

Zie verslag van de RvdS 1913 – No. 60. Stoomschip KRAKATAU op rif gestoten op 10.07.1913

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.P.Baum werd met vlagnummer 965 per 02 november 1911 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege zeemanscollege Zeemanshoop002a.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren                     type                       scheepsnaam       naam reder/boekhouder

       965                1911                     geen opgave van schip en boekhouder         

                             1912                      stoomsch.             Karimata              Stoomv.Maatsch.Nederland

                               1913-1914            stoomsch.             Krakatau              idem

                            1915                     stoomsch.             Vondel                  idem

                               -1919                    stoomsch.             Banka                  idem

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1897, p.146 staan uitslagen van examens in februari. Het diploma 1e stuurman “Groote Stoomvaart A” is uitgereikt aan G.T.Baum.

 

 

Datum vanaf: 1922
Kapitein: Baum, George Peter

Afbeeldingen


Omschrijving: RONDO voor de sluis van IJmuiden
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: RONDO (rechts op de foto) in WO I in Amerikaanse dienst
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: RONDO
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: RONDO bunkert in Padang
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: RONDO in 1933 Savona bij de sloper
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Sloop
Algemene informatie

AH 270914
Scheepsbouw. Gisteren werd met goed gevolg door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te water gelaten het schroefstoomschip RONDO, in aanbouw voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam. De afmetingen van dit schip zijn 450’ x 55'-8” x 38’-3”. De waterverplaatsing bij beladen diepgang bedraagt ruim 14.000 ton en het laadvermogen 9.600 ton. Het schip wordt door de Rotterdamsche Droogdok Mij. voorzien van triple-expansie machines 27½ x 47 x 83 bij 53 duim slag, met 6 ketels 13'9 x 12’. Het vermogen zal bedragen circa 5.500 ipk en de snelheid 13½ knoop. Voorts wordt het schip voorzien van alle inrichtingen op moderne vrachtschepen van grote afmetingen gebruikelijk.