Inloggen
RONDO - ID 5574


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 42
Date Laid Down: 1913-10-17
Launch Date: 1914-09-26
Delivery Date: 1914-12-09
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 5300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 27 9/16, 47 1/4 & 82 11/16 - 53 3/16.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7575.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4755.00 Net tonnage
Deadweight: 10460.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 542000 Cubic Feet
Bale: 496000 Cubic Feet
 
Length 1: 450.3 Feet (British) Registered
Beam: 55.9 Feet (British) Registered
Depth: 35.6 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
10 0 0 0 0 10
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-12-00 RONDO
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRMF

Date/Name Ship 1918-03-00 RONDO
Manager: United States Shipping Board -U.S. Navy Transporter, U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board -U.S. Navy Transporter, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-09-17 RONDO
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRMF

Ship Events Data

1918-03-21: De RONDO werd op 21? Maart 1918 te New-York door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder U.S.A. vlag gebracht. Het schip maakte twee retour reizen naar Frankrijk tussen mei en september 1918. Daarna werd ze geschikt gemaakt voor veevervoer en maakte in die hoedanigheid, in de eerste maanden van 1919, een retour reis naar Uruguay. Haar laatste reis voor de Amerikanen bracht haar eind mei 1919 met een lading voedsel naar Engeland.
1919-06-17: Op 17 juni 1919 te Amsterdam aan de eigenaren teruggeven.
1927-02-16: Op 16.02.1927 als RONDO, zijnde een schroefstoomschip, met 3 dekken, groot 21385,60 m3, liggende te Amsterdam, door B. Baker, scheepsmeter te Amsterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 239 Z AMST 1927 in voorkant kampanjeschot op het achterschip. (Opm. De vroegere merken verwijderd.)
1933-04-00: Final Fate:
De RONDO is op 18 februari 1933 voor sloop verkocht aan de S.A. Ricuperi Metallici te Torino (Italiƫ). Zij arriveerde op 17 april 1933 op haar laatste reis te Genua aan de sloperswerf van deze onderneming.

Afbeeldingen


Omschrijving: Rondo 1914.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RONDO (rechts op de foto) in WO I in Amerikaanse dienst
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: RONDO
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: RONDO bunkert in Padang
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: RONDO in 1933 Savona bij de sloper
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Sloop
Algemene informatie

AH 270914
Scheepsbouw. Gisteren werd met goed gevolg door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te water gelaten het schroefstoomschip RONDO, in aanbouw voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam. De afmetingen van dit schip zijn 450’ x 55'-8” x 38’-3”. De waterverplaatsing bij beladen diepgang bedraagt ruim 14.000 ton en het laadvermogen 9.600 ton. Het schip wordt door de Rotterdamsche Droogdok Mij. voorzien van triple-expansie machines 27½ x 47 x 83 bij 53 duim slag, met 6 ketels 13'9 x 12’. Het vermogen zal bedragen circa 5.500 ipk en de snelheid 13½ knoop. Voorts wordt het schip voorzien van alle inrichtingen op moderne vrachtschepen van grote afmetingen gebruikelijk.