Inloggen
ROKIN - ID 5570

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5115094
Nat. Official Number: 2731 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 66
Launch Date: 1952-05-17
Delivery Date: 1952-07-10
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4035 Type 6D7 360/450 (290x420 )
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 252.00 Net tonnage
Deadweight: 620.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27500 Cubic Feet
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.22 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.61 Meters Depth, moulded
Draught: 3.283 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-07-10 ROKIN
Manager: N.V. Gebr. Scheuer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming 'Rokin', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Axel P. Nielsen N.V.
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHDG

Date/Name Ship 1960-11-30 FINLANDIA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Stoter, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwolle / Netherlands
Callsign: PEBU
Additional info: 1965 Groningen

Date/Name Ship 1975-02-24 RAMAURICE
Manager: Ramagian Shipping Company Ltd, Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: Ramagian Shipping Company Ltd, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP2366

Date/Name Ship 1981-00-00 RAMAURICE
Manager: Ramagian Shipping Company Ltd, Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: Compania Naviera Ramajim S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP2366

Ship Events Data

1952-05-17: NvhN 17-05-1952: M.s. ROKIN te water gelaten. Bij de N.V. Scheepswerf „Hoogezand" Jac. Bodewes te Hoogezand, is met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Rokin, dat wordt gebouwd voor rekening van de CV. „Rokin" te Amsterdam. De Rokin is van het gladdektype, meet 620 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 400 P.K. motor. Het schip wordt gebouwd onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig van het gladdektype, groot 920 ton d.w. voor rekening van de heren Damhof te Delfzijl.
1952-07-05: Op 05-07-1952 als "ROKIN", zijnde een motorschip, metende 1125.02 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8807 d.d. 30-06-1952, liggende te Martenshoek, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2731 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op verhoogd achterdek, 2.73 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1952-07-11: NvhN 11-07-1952: Proefvaart m.s. ROKIN. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Rokin, dat bij de N.V. Scheepswerf Hoogezand (Jac. Bodewes) te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de C.V. Rokin te Amsterdam.
De Rokin is van het gladdektype, meet 620 ton d.w. en is uitgerust met een 400 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10| mijl. De Rokin is gebouwd onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Infectie voor de Atlantische vaart. Het schip zal in ballast naar Norrköping vertrekken en daar hout laden voor Amsterdam.
1953-01-15: Het Vrije Volk 15-01-1953: „ROKIN" op zee lek geslagen. De Amsterdamse kustvaarder „Rokin", op weg van Hull naar Rotterdam is op zee lek geslagen. Het schip was geladen met zwaar materiaal, dat ging schuiven, waardoor een barst in de scheepswand ontstond. Hoewel het binnendringende water door pompen kon worden verwerkt, heeft de kapitein toch besloten, terug te keren naar Hull voor reparatie.
1963-03-04: Leeuwarder Courant 04-03-1963: De „FINLANDIA" op de rotsen bij Wales. De kustvaarder „Finlandia" uit Groningen is in de nacht van zondag op maandag bij de zuidwestpunt van Wales op de rotsen gelopen. Het 397 ton metende vaartuig, dat eigendom is van Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij nv te Groningen, was op weg naar Swansea.
1963-03-05: De Telegraaf 05-03-1963: Stranding kustvaarder nog steeds een raadsel. Van onze correspondent Londen, dinsdag. Waarom de 400 ton metende kustvaarder „FINLANDIA" uit Zwolle gisterochtend in alle vroegte op de eenzame kust van Pembrokeshire, Engeland, aan de grond is gelopen, was gisteravond nog steeds een mysterie. Het schip, dat op weg was van Cork naar Swansea, was ongeveer 90 graden en 30 km uit de koers, toen het bij Musselwick tussen twee rotsblokken op de kust strandde. „Ik weet niet wat er gebeurde. Het was erg donker", vertelde gisteren de 19-jarige J. Klister, die tijdens de stranding aan het roer stond. „Plotseling zat het schip op de rotsen, en ik kon de steile kust vlak voor mij zien". Het schip bleef zes uren lang op de rotsen terwijl de kustwacht en reddingsploegen op de 50 meter hoge kust gereed stonden met reddingslijnen en boeien. De kapitein en zijn zes bemanningsleden bleven echter aan boord. Gisteravond slaagden twee sleepboten erin de „Finlandia" vlot te trekken en, terwijl het schip zwaar slagzij maakte, naar Broad Haven te slepen, waar het weer aan de grond werd gezet.
1963-03-11: NvhN 11-03-1963: FINLANDIA weer vlot. De 550 ton metende Nederlandse kustvaarder Finlandia, die vorige week te Marloes (in Pembrokshire) strandde, is vlot gekomen. Het gat in de boeg is dicht. De bemanning van 7 koppen is aan boord gebleven. Het schip is gistermorgen door twee sleepboten naar Pembroke gesleept en gaat daar vandaag in droogdok.
1965-03-31: Leeuwarder courant 31-03-1965: Jonge zeeman schoot met windbuks op schepen en kade. De rijkspolitie te water heeft gisteren in Harlingen de 21-jarige zeeman K.H. uit Winschoten aangehouden, die met een zware windbuks een aantal schepen en objecten op de wal onder vuur heeft genomen. Het mag een wonder heten, dat de jongeman geer slachtoffers heeft gemaakt. H. opvarende van de kustvaarder „FINLANDIA", die in de Nieuwe Willemshaven kolen lag te lossen, boorde met zijn windbuks zeventien gaten in een reclamebord van de Gulftanker van J. Bakker, loste vijftien treffers op de stuurhut van de zandzuiger „Jan van Gent" van de firma Brijder en zelfs aan boord van de politieboot RP 4 werden kogeltjes gevonden. Over de drukke kade van de Willemshaven heen schoot hij op een verkeersbord, dat op 120 meter afstand bij de oude postbootsteiger staat: het bord zat vol kogelgaten. Niemand van de aanwezigen werd getroffen. De politie heeft de windbuks in beslag genomen.
1965-05-20: NvhN 20-05-1965: Zes maanden ontzegging voor kapitein van m.s. FINLANDIA. De Raad voor de Scheepvaart heeft kapitein W. N. naar aanleiding van het aan de grond lopen van het ms Finlandia van rederij J. Stoter te Groningen in de St. Brides Bay op 4 maart 1963 de bevoegdheid om als kapitein te vrren ontnomen voor de tijd van zes maanden. De raad is van oordeel, dat deze scheepsramp grotendeels moet worden geweten aan een onverantwoord beleid van de kapitein. De kern van het falen van de kapitein ligt, aldus de raad, in de onjuiste wachtindeling en, toen deze fout eenmaal was gemaakt, in het feit, dat de kapitein zich naar zijn kooi heeft begeven zonder te weten waar het schip zich precies bevond en met achterlating van onvolledige instructies. Volgens de raad treft ook de met dispensatie varende stuurman H. D. O. schuld. Hij kreeg een berisping.
1988-02-09: Final Fate:
Begonnen met sloop te Puerto de Santa Maria (Cadiz) door Jose Porras Romeo.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1958
Kapitein: Schipper, P.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Rokin 1952
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Finlandia 1952 ex Rokin
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Finlandia 1952 ex Rokin.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Finlandia (ex Rokin)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Rokin 1952 - verklaring 30-09-1958
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Finlandia 1952 ex Rokin op de rotsen in 03-1963.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak RvdS d.d. 04-05-1965
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Uitspraak RvdS d.d. 04-05-1965
Gemaakt door: Unknown