Inloggen
ROERDOMP - ID 5563


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5298614
Nat. Official Number: 3505 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Hanseatische Werft G.m.b.H., Hamburg, Germany
Werfnummer: 5003
Launch Date: 1957-01-02
Delivery Date: 1957-03-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 225
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15678 BV Type MV423 (290x420 )
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 350.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 174.00 Net tonnage
Deadweight: 405.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22800 Cubic Feet
Bale: 21000 Cubic Feet
 
Length 1: 45.42 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.42 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.63 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.79 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-08-1987
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Te Houston, Texas bij Bloodworth Shipyard Comp. aangepast voor 20’ voet containervaart.

Datum 00-00-1995
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd met een Caterpillar.

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-03-14 ROERDOMP
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Willem & Harm Cornelis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHCY

Date/Name Ship 1964-06-30 ROERDOMP
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Willem Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHCY

Date/Name Ship 1979-08-23 BITTERN
Manager: Wexford Investment & Development Corp. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Wexford Investment & Development Corp. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7547
Additional info: Hfl. 100.000,--

Date/Name Ship 1981-00-00 ODCA
Manager: Inversiones Maritimas Intercontinentales S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Inversiones Maritimas Intercontinentales S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7547

Date/Name Ship 1984-00-00 Q BOYS
Manager: Quinto Shipping Company Ltd, Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Quinto Shipping Company Ltd, Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQJF

Date/Name Ship 1987-00-00 Q BOYS
Manager: Williams & Dickey Manufacturing Co., Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Williams & Dickey Manufacturing Co., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQJF

Date/Name Ship 1993-02-00 SAND ISLAND
Manager: Jerry Hynds, Roatan, Honduras
Eigenaar: Jerry Hynds, Roatan, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQJF

Date/Name Ship 1995-00-00 ODCA
Manager: Jerry Hynds, Roatan, Honduras
Eigenaar: Jerry Hynds, Roatan, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJF

Date/Name Ship 1997-00-00 Q BOYS
Manager: Jerry Hynds, Roatan, Honduras
Eigenaar: Jerry Hynds, Roatan, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJF

Ship Events Data

1957-01-04: NvhN 04-01-1957: M.s. ROERDOMP in Hamburg te water. Bij de Hanseatische Schiffswerft te Hamburg-Harburg werd dezer dagen met goed gevolg het casco van het nieuwe motorschip Roerdomp te water gelaten. Het schip heeft plm. 420 ton draagvermogen en wordt gebouwd in opdracht van de rederij Wildeman te Delfzijl. De voornaamste afmetingen bedragen: lengte over alles 42.95 meter, lengte tussen de loodlijnen 40.12 meter, breedte op de spanten 7.60 meter en holte 2.75 meter. De Roerdomp zal geheel modern worden uitgerust en worden voorzien van twee masten en twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton. In de machinekamer zal een hulpmotor en een hoofdmotor van 240 pk worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie. De ruim-inhoud voor balen bedraagt plm. 21.000 kubieke voet. De thuishaven wordt Delfzijl.
1957-03-15: NvhN 15-03-1957: Proefvaart m.s. ROERDOMP. Van Hamburg uit werd op de Elbe de proef vaart gehouden met het nieuwe motorschip Roerdomp, dat werd gebouwd bij de Hanseatische Schiffswerft te Hamburg-Harburg voor rekening van de rederij Wildeman te Delfzijl. De Roer. domp behoort tot het gladdektype en heeft .een draagvermogen van plm. 420 ton. De voornaamste afmetingen bedragen: lengte over alles 42.95 meter, lengte tussen de loodlijnen 40.12 meter, breedte 7.60 meter en holte 2.75 meter. De ruiminhoud voor balen bedraagt 21.000 kubieke voet. In de machinekamer staat de hoofdmotor van 240 p.k. opgesteld waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van ruim 10 mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie. De thuishaven is Delfzijl.
1957-03-18: Op 18-03-1957 als ROERDOMP, zijnde een motorschip, metende 991.42 m3 bruto verplaatsing volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 14-02-957, no. 1514, liggende te Delfzjl, door C.J.A. Matthijsen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3505 Z GRON 1957 op het achterschip midscheeps in het achterkant dekhuis op kampanje, 5.45 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.
1957-08-17: NvhN 17-08-1957: Scheepshond in Harlingen doodgeschoten. In Harlingen is de eerste scheepshond het slachtoffer geworden van de Wet op monden klauwzeer. Gistermiddag is de spanlel van kapitein Wildeman, die met zijn schip de ROERDOMP door Harlingen kwam met een lading hout uit Zweden voor Grouw, in het slachthuis doodgeschoten, omdat het diertje geen entpapieren had. De bemanning van de Roerdomp was zeer verontwaardigd over het doodschieten van hun vriend en zij aarzelden dan ook niet het woord „moord" uit te spreken. Volgens de wet moet een hond in het bezit zijn van entpapieren, die aangeven dat het dier langer dan drie weken geleden is ingeënt. In Engeland bestaat in zon geval de mogelijkheid om de hond aan de ketting te laten leggen. In Harlingen is de wet precies nagevolgd, omdat men daar niet in de gelegenheid is de hond in quarantaine te houden. Nu het eerste slachtoffer gevallen is, daar is jammer genoeg niets meer aan te doen, is het zaak aan die quarantainegeschiedenis aandacht te besteden Zo'n scheepshond is een goede kameraad aan boord en daar dient men ook aan te denken.
1960-02-19: 19-02-1960 m.s. ROERDOMP af Delfzijl, 350 B.R.T. På rejse fra IJmuiden til Odense med blik. Grundstødt d. 19. feb. ved Fyns N.-kyst. Strandingsindberetning dat. 20. feb. Kl. 1930 grundstødte R. under en stiv til hård SØ.-lig kuling med udgående strøm og snebyger på Feds Middelgrund i Odense Fjord. Skibet er senere kommet flot ved egen hjælp.
1965-01-18: De coaster 'ROERDOMP' (1957) van P.W. Wildeman (Wagenborg Scheepvaart B.V.), op weg van Amal (Zweden) naar Amsterdam loopt aan de grond op het Mellenflak in het Kattegat. Met behulp van Deense vissers kan het schip weer worden vlot getrokken. Vanwege schade aan het vlak en aan het roer wordt de 'Roerdomp' naar Gothenborg gesleept voor de benodigde reparaties.
1976-01-03: Tijdens een storm met orkaankracht raakt de coaster 'Roerdomp' (1957) van P.W. Wildeman (Wagenborg Scheepvaart BV), varend als standbyschip voor enkele boorplatforms in moeilijkheden. Na het ontvangen noodsignaal vertrekt de reddingboot 'Johanna Louisa' van de NZHRM vanuit IJmuiden. Door de zeer hoge zee kan de schipper van de reddingboot de 'Roerdomp' echter niet vinden, waarna een Lockheed Neptune van de MLD wordt ingezet, die het schip op 7,5 zeemijl uit de kust vindt. Tijdens de tocht maakt de 'Johanna Louisa' twee maal 90 graden slagzij, waarbij een van de opstappers gewond raakt. De kapitein van de 'Roerdomp' weet later echter toch koers te kunnen houden en slaagt er nog die middag in om samen met de 'Johanna Louisa' de haven van IJmuiden binnen te lopen.
1976-09-26: 26-09-1976 opgelegd te Delfzijl.
1981-06-18: Op een rif bij Tuneeffe Island (25 mijl uit de kust van Belize) gelopen. Het komt op eigen kracht weer vlot en gaat ten anker. Bij inspectie door de autoriteiten wordt marihuana aan boord gevonden. Het schip wordt opgebracht.
1988-00-00: Vanaf de zomer 1988 tot december 1992 ingezet tussen Belize en Honduras met varen van containers.
1993-02-00: Vanaf 02-1993 ingezet tussen Puerto Cortes en Roatan Island, beide plaatsen in Honduras, voor de aanleg van een cruise terminal in Roatan Island.
2001-01-00: Final Fate:
Het schip voer op 6 november 1997 nog in een vaste dienst tussen het eiland Roatan en Muelle de Cabotaje, ca. 2 Km oost van La Ceiba (noordkust van Honduras). Een oversteek van vier en een half uur. De hoofdmotor is vervangen door een nieuwe Caterpillar. Op 22 januari 2001 drie uur na het vertrek uit Puerto Cortes met bestemming de eilanden Roatan en Guanaja is het schip vergaan ter hoogte van de stranden van Tela. De bemanning zag kans om met een reddingsvlot het strand van Triunfo de la Cruz te bereiken. Ten tijde van het vergaan stond er een zeer zware storm en het schip, dat al jaren zonder luiken voer omdat er een gasolietank over de luikhoofden was gemonteerd om de eilanden hiermee te kunnen bevoorraden, is hiervan waarschijnlijk het slachtoffer geworden.

In 2006 twijfel of het schip wel gezonken is. Lloyd’s 2003 geeft het schip nog als 'Sand Island' (12-06-2003 vertrokken uit Tampa, USA als “Sand Island”.)


Afbeeldingen


Omschrijving: ROERDOMP op proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ROERDOMP proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ROERDOMP outbound Delfzijl in 1969.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ROERDOMP
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ROERDOMP
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ROERDOMP outbound Delfzijl in 1969.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ROERDOMP
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Q BOYS
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Q BOYS. Photo taken 06.11.1997 at Muelle de Cobotaje.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Q BOYS. Photo taken 06.11.1997 at Muelle de Cobotaje.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 150357
Proefvaart m.s. ROERDOMP.
Van Hamburg uit werd op de Elbe de proef vaart gehouden met het nieuwe motorschip ROERDOMP, dat werd gebouwd bij de Hanseatische Schiffswerft te Hamburg-Harburg voor rekening van de rederij Wildeman te Delfzijl. De ROERDOMP behoort tot het gladdek type en heeft een draagvermogen van plm 420 ton. De voornaamste afmetingen bedragen: lengte over alles 42,95 meter, lengte tussen de loodlijnen 40,12 meter, breedte 7,60 meter en holte 2,75 meter. De ruiminhoud voor balen bedraagt 21.000 kubieke voet. In de machinekamer staat de hoofdmotor van 240 p.k. opgesteld waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van ruim 10 mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie. De thuishaven is Delfzijl.