Inloggen
ROERBORG - ID 5562

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1966
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6609781
Nat. Official Number: 4093 Z GRON 1966
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 200
Launch Date: 1966-03-24
Delivery Date: 1966-06-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Nr. 15154/10 Type RH435SU (250x350) (afgesteld op 325 PK)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 529.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29050 Cubic Feet
Bale: 27180 Cubic Feet
 
Length 1: 53.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.22 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 2.769 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1966-06-29 ROERBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHCX

Date/Name Ship 1973-02-02 ROERBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHCX

Date/Name Ship 1976-11-03 ROERBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4746

Date/Name Ship 1980-10-00 CAROLYN
Manager: Servicios de San Andres S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Servicios de San Andres S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4746

Date/Name Ship 1984-00-00 CAROLYN
Manager: Pargom Investments S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Pargom Investments S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4746

Date/Name Ship 1986-00-00 DOÑA NANCY 1A
Manager: Pargom Investments S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Pargom Investments S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4746

Date/Name Ship 1988-00-00 YOLYOL
Manager: Naviera Yolyol S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Naviera Yolyol S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQEC7

Date/Name Ship 1992-03-00 CARIBO
Manager: Maxime Amboise, Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Maxime Amboise, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3MU3

Ship Events Data

1966-03-25: NvhN 25-03-1966: Tewaterlating m.s. ROERBORG. Bij de N.V. Scheepswerf Appingedam, voorheen A. Apol cv. te Appingedam werd het nieuwe motorkustvaartuig ROERBORG te water gelaten. Het schip wordt gebouwd voor rekening van de N.V. E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De ROERBORG behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van ongeveer 550 ton. De voortstuwing zal geschieden 'door middel van een MWMdieselmotor van 325 pk bij 465 omwentelingen per minuut. (Dit was het eerste schip van de werf dat volledig electrisch was gelast.)
1966-06-23: Op 23-06-1966 als "ROERBORG", zijnde een motorschip, metende 1131.46 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13934 d.d. 21-06-1966, liggende te Delfzijl, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4093 Z GRON 1966 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.04 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit de lengteas en 1.30 m. uit dek.
1966-07-01: NvhN 01-07-1966: Nieuwe Delfzijlster coaster ROERBORG heeft groter effectief vaargebied. Met de kustvaarder ROERBORG, die op de Eems de proefvaart maakte, heeft E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl een schip in de vaart gebracht, dat in vakkringen extra de aandacht trekt, al zou het alleen al zijn om de in het oog lopende hoekige vorm van de schoorsteen. Het meest opvallende van dit schip is de combinatie en in enkele gevallen het consequent doorvoeren van automatiseringen, proeven en bewerkingen. De rederij heeft daarbij voor ogen gestaan de gedachte, dat in de scheepvaart van nu en in de toekomst een rationalisatie bitter noodzakelijk is. Ten aanzien van de rationalisatie is op de ROERBORG een aantal voorzieningen getroffen, die op dit schip niet alle geheel tot hun recht zullen komen, maar die niettemin voor de toekomstige ontwikkeling wenselijk werden geacht. Eén van de hoofdkenmerken van deze kustvaarder is de uitbreiding van het effectieve vaargebied; enerzijds verder het binnenland in en anderzijds langer in de Oostzee. Voor de vaart in het binnenland, waar de Duitse kustvaarders de Nederlandse meer en meer verdreven hebben, is de ROERBORG ondiep, laag, lang en breed gebouwd, waarbij echter de gunstige zee-eigenschappen van het schip zo veel mogelijk behouden zijn. Om de lage kruiplijn te kunnen bereiken zijn niet alleen de beide masten, maar ook de schooorsteen en zelfs het stadaardkompas klapbaar uitgevoerd. De vrij hoge schoorsteen, die als grondvlak een trapezium heeft, dient ook als drager van onder meer radar, peiler en morselamp, die mee neergeklapt kunnen worden. Over deze schoorsteen zegt de rederij: „De vorm is meer opvallend dan fraai en symboliseert wellicht het zoeken naar nieuwe wegen in de scheepvaart". Rationalisatie. Een tweede hoofdkenmerk van het schip is de vrij ver doorgevoerde rationalisatie om daardoor ook het onderhoud en de reparaties te kunnen beperken. Onder meer is in de motorkamer veel aandacht aan de rationalisatie geschonken. De motoren kunnen door het treffen van allerlei voorzieningen minstens 10.000 draaiuren halen voordat demontage nodig is. Verwacht wordt, dat in de toekomst zeker naar een hoger aantal uren zal moeten worden gestreefd. Een andere voorziening zorgt er voor, dat langzamer kan worden gevaren zonder daarbij een hulpmotor te hoeven aanzetten. Dit wordt onder meer een voordeel geacht bij varen in de mist, omdat het bedrijf nu veel rustiger kan blijven verlopen. Ook is op dit schip veel aandacht besteed aan de beveiliging (alarmering en signalering), waarmee Wagenborg op de thans anderhalf jaar oude REESTBORG al ervaring opdeed. Opmerkelijk is ook de indeling van het aluminium stuurhuis: stuurhuis en kaartenkamer in één ruimte. De belangrijkste afmetingen van dit op de scheepswerf Appingedam gebouwde schip zijn: lengte over alles, 53,55 m; breedte 8,50 m; holte 3,15 m en diepgang (beladen), 2,78 m. Het meet 537 ton d.w. en het heeft een 325 pk motor, waarmee een snelheid (beladen) van 9 1/2 mijl/uur kan worden gehaald.
1996-09-00: Op 07.09.1996 vertrokken uit Coco Solo (Panama) en aangehouden door de "USCG Cutter NORTHLAND" en te St. Marc (Haïti) gearresteerd voor cocaine smokkel (585 kilo) en opgelegd. In 12.1999 lag nog steeds opgelegd en wegrottend te Port au Prince. Staat 11.2006 nog in Equasis met onbekende eigenaren (in service).
2011-06-00: In 06.2011 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Roerborg 1966 op de bouwwerf voor de tewaterlating.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Krantenbericht 02-07-1966.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Roerborg 1966
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Roerborg 1966
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Roerborg in de haven van Delfzijl (foto 1980)
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: DOÑA NANCY 1A, photo taken in december 1986 on the Miami River in Miami, Florida
Gemaakt door: Jager, P.P. (Peter)