Inloggen
ROELOF HOLWERDA - ID 5556


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1982
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 8019045
Nat. Official Number: 5228 Z GRON 1981
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 1 deckcranes, 2 derricks
Lift Capacity: 1 x 25 ton, 2 x15 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 219
Launch Date: 1981-09-11
Delivery Date: 1982-01-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Stork-Wärtsilä Diesel B.V., Zwolle, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 3600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 2650
Eng. additional info: Stork/Werspoor nr. 3552 Type 6TM410 (410x470)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1600.00 GRT (open)
Gross Tonnage 2: 3330.00 GRT (closed)
Net Tonnage: 1144.00 NRT (open)
Net Tonnage 2: 2014.00 NRT (closed)
Deadweight: 5950.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 82.22 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.86 Meters Breadth, extreme
Depth: 8.98 Meters Depth, moulded
Draught: 6.38 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-11-1983
Type: Lengthened
Omschrijving: In 11.1983 verlengd bij Scheepswerf & Machinefabriek Welgelegen te Harlingen. Brt 3982, Nrt 2282, Dwat 6705. Loa (BB) 91,80 Ll 84,59

Ship History Data

Date/Name Ship 1982-01-00 ROELOF HOLWERDA
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Roelof Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet)
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHCU
Additional info: Volgens Kadaster eigendom van C. Bos, Schiedam.

Date/Name Ship 1982-04-22 ROELOF HOLWERDA
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Holtrade Shipping B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHCU

Date/Name Ship 1986-10-16 OPSTERLAND
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Frisian Shiptrade B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PGOE

Date/Name Ship 1986-10-17 OPSTERLAND
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartmaatschappij Titania B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHCU

Date/Name Ship 1988-00-00 OPSTERLAND
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartmaatschappij Titania B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHCU

Date/Name Ship 1990-01-00 WARATAH TRADER
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartmaatschappij Titania B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PIMF

Date/Name Ship 1990-08-00 CONTI FINLANDIA
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Frisian Shiptrade B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PDKK

Date/Name Ship 1991-00-00 OPSTERLAND
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Frisian Shiptrade B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PGOG

Date/Name Ship 1995-06-00 ATALANTI I
Manager: Sea Atalanti Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Sea Atalanti Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3RF6

Date/Name Ship 2005-00-00 ANTWERP TRADER
Manager: Ice Water Co. Ltd., Valletta, Malta
Eigenaar: Ice Water Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HCZ8

Date/Name Ship 2007-02-00 ARKAIM 6
Manager: Joint Venture Arkaim (S/P Arkaim), Russia
Eigenaar: Tenera Ltd, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XURH9

Date/Name Ship 2008-08-00 ARKAIM 6
Manager: Joint Venture Arkaim (S/P Arkaim), Russia
Eigenaar: Tenera Ltd, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3ESA2

Ship Events Data

1981-09-12: Leeuwarder Courant 12-09-1981: Veel publiek bij spectaculaire tewaterlating. Stroobos - Het grootste schip dat tot nog toe bij Barkmeijer Stroobos BV te Stroobos werd gebouwd, liep gistermiddag van stapel. Het was de zesduizendtonner Roelof Holwerda, die in opdracht van rederij Holwerda te Heerenveen werd gebouwd. De vrachtvaarder komt begin volgend jaar in de vaart en is dan het vlaggeschip van de uit zeventien schepen bestaande vloot van deze scheepvaartonderneming. De tewaterlating vond plaats onder enorme belangstelling. Honderden mensen stonden op de werf en aan de overkant van het kanaal naar het spectaculaire gebeuren te kijken. Enkele ogenblikken nadat de kolos - zonder opbouw en inrichting met een gewicht van tweeduizend ton - in het water gleed, overspoelde een zware vloedgolf de polderdijK aan de andere oever. Een koppel schapen sloeg verschrikt op de vlucht, evenals een aantal toeschouwers, dat zich achter de afzetting had gewaagd. Sommigen kwamen even tot de knieën in het water. Mevrouw Feddy Holwerda-Balink - de vrouw van de oudste kleinzoon van Roelof Holwerda, de grondlegger van de rederij - verrichtte de doopplechtigheid. Nadat de fles met champagne tegen de bulbsteven aan flarden was geslagen, bleven de zenuwen van bouwers en opdrachtgevers nog een kwartier gespannen. Het kostte Dij een schip van deze grootte wat extra tijd om allerlei beletselen weg te nemen en de kolos in beweging te brengen. Toen het eenmaal zover was, gleed de Roelof Holwerda vlot en gelijkmatig het metershoog opspattende water in.
Het schip, dat voor de Samsun Line in Londen zal varen, heeft een lengte van bijna 83 meter en een breedte van tegen de zestien meter. De grootste diepgang bedraagt 8,35 meter. De hoofdmotor heeft een vermogen van 2830 KiloWatt, waarmee in geladen toestand een snelheid van twaalf knopen - ruim 22 kilometer per uur - kan worden bereikt. De motor is via een flexibele koppeling en een reductiekast verbonden aan een vierbladige verstelbare schroef.
1981-12-09: Op 09-12-1981 als "ROELOF HOLWERDA", zijnde een motorvrachtschip, metende 4532.46 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 20298 d.d. 30-11-1981, liggende te Lemmer, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 5228 Z GRON 1981 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in het achterschot van het dekhuis, 2.30 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1981-12-24: Volgens Kadaster tijdens de bouw op 24-12-1981 verkocht aan B.V. Scheepvaartbedrijf C. Bos en Zonen, gev. te Schiedam en op 22-04-1982 aan Holtrade Shipping B.V., gev. te Heerenveen. Lijkt onwaarschijnlijk.
1982-01-09: Leeuwarder Courant 09-01-1982: Holwerda voegt nieuw vaartuig aan de vloot toe. Harlingen - De kustvaarder ROELOF HOLWERDA is gistermiddag door scheepswerf Barkmeijer-Stroobos overgedragen aan de eigenaar, rederij Holwerda te Heerenveen. De Roelof Holwerda, een shelterdecker, meet 6000 ton en het is daarmee het grootste schip dat ooit bij Barkmeijer is gebouwd. Het vrachtschip, dat voor alle ladingen geschikt is, voldoet aan de hoogste eisen van het Bureau Veritas. De Roelof Holwerda beschikt tevens over de IA-ijsclassificatie. De Heerenveense rederij heeft de Roelof Holwerda voor een periode van vijf jaar verhuurd aan de Brits-Iraanse Samsun Line, die diensten verzorgt tussen Noordwest-Europa en de Zwarte Zee (Turkije) vanwaar de goederen over land worden vervoerd naar landen in het Midden-Oosten. Holwerda heeft negentien zeeschepen onder eigen vlag met totaal zon 50.000 ton laadvermogen. De rederij heeft bij Barkmeijer een tweede grote kustvaarder besteld.
2013-06-27: Final Fate:
Op 27-06-2013 te Zhangjiagang, China aangekomen om gesloopt te worden. ( De sloop begon dezelfde dag.)

Afbeeldingen


Omschrijving: m.s. 'Roelof Holwerda' (bj 1982)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Opsterland' (ex 'Roelof Holwerda')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Opsterland 1982 ex Roelof Holwerda.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Waratah Trader' (ex 'Roelof Holwerda')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Waratah Trader 1982 ex Opsterland ex Roelof Holwerda on 11-5-1990 Calandkanaal.
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: Conti Finlandia 1982 ex Waratah Trader ex Opsterland ex Roelof Holwerda
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Atalanti I 1982 ex Opsterland ex Conti Finlandia 1982 ex Waratah Trader ex Opsterland ex Roelof Holwerda
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ATALANTI I passeert Vlissingen 3 juni 1997
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: Antwerp Trader 1982 ex Atalanti I ex Opsterland ex Conti Finlandia 1982 ex Waratah Trader ex Opsterland ex Roelof Holwerda
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Antwerp Trader 1982 ex Atalanti I ex Opsterland ex Conti Finlandia 1982 ex Waratah Trader ex Opsterland ex Roelof Holwerda
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ANTWERP TRADER passeert Vlissingen in oktober 2005
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: ANTWERP TRADER 28 mei 2006
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.