Inloggen
ROELOF DE WINTER - ID 5553

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5298573
Nat. Official Number: 3403 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 209
Launch Date: 1956-03-14
Delivery Date: 1956-04-27
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10204 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 497.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 279.00 Net tonnage
Deadweight: 661.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 52.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.83 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.25 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-03-09 ROELOF DE WINTER
Manager: M. Havinga Scheepvaart- & Handelsmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wed. Rikstje de Winter-Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHCX

Date/Name Ship 1962-00-00 ROELOF DE WINTER
Manager: J. de Winter's Scheepvaartbedrijf, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wed. Rikstje de Winter-Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHCX

Date/Name Ship 1965-07-06 HINRICH AHRENS
Manager: Hinrich & Nanne Ahrens, Brake, German Federal Republic
Eigenaar: Hinrich & Nanne Ahrens, Brake, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / German Federal Republic
Callsign: DDIT

Date/Name Ship 1968-00-00 HINRICH AHRENS
Manager: M. Ahrens, Brake, German Federal Republic
Eigenaar: M. Ahrens, Brake, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / German Federal Republic
Callsign: DDIT

Date/Name Ship 1970-00-00 WILHELM SCHULTZE
Manager: Henner Schultze, Rendsburg, German Federal Republic
Eigenaar: Henner Schultze, Rendsburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Rendsburg / German Federal Republic
Callsign: DDIT

Date/Name Ship 1971-00-00 WILHELM SCHULTZE
Manager: R. Konidiares, Piraeus, Greece
Eigenaar: R. Konidiares, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVFG

Date/Name Ship 1971-01-00 SOULA K
Manager: P. & S. Katapodi & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: P. & S. Katapodi & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVFG
Additional info: 1974 call sign: SV3750

Date/Name Ship 1975-00-00 ASPIS
Manager: P. & S. Katapodi & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: P. & S. Katapodi & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3750

Date/Name Ship 1976-00-00 WAHIB
Manager: Ghamrawi Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Ghamrawi Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4SS
Additional info: 1980 homeport Tripoli, Lebanon. Call sign: ODPV

Date/Name Ship 1982-00-00 ALI
Manager: Ghamrawi Shipping Co. Ltd., Tripoli, Lebanon
Eigenaar: Ghamrawi Shipping Co. Ltd., Tripoli, Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Lebanon
Callsign: ODPV

Date/Name Ship 1990-00-00 FAYROUZ
Manager: Yassin H. Albustani, Lattakia, Lebanon
Eigenaar: Yassin H. Albustani, Lattakia, Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Lebanon
Callsign: YKDC

Ship Events Data

1956-03-14: NvhN 14-03-1956: Tewaterlating m.s. ROELOF DE WINTER. Bij de N.V. Scheepswerf Gebrs. Coops te Hoogezand werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Roelof de Winter, dat werd gebouwd voor rekening van mevrouw De Winter te Groningen. De Roelof de Winter (bouwnummer 209) is van het gladdektype, gewicht 670 ton d.w., en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 52.36 m, lengte tussen de loodijnen 47.68 m, breedte 8.40 m. De voortstuwing zal geschieden door een 395 pk motor. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip voor rekening van de heren J. Oldenburg en H. Kramer te Groningen. Dit schip wordt eveneens uitgerust met een 395 pk motor.
1956-03-15: Op 15-03-1956 als "ROELOF DE WINTER", zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door B. Wijnstekers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3403 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje, 2.55 m. uit hekplaat, 0.45 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1956-04-28: NvhN 28-04-1956: Proefvaart m.s. Roelof de Winter. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Roelof de Winter, dat bij de n.v. scheepswerf Gebr, Koops te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van mevrouw De Winter te Groningen. De Roelof de Winter (bouwno. 209) is van het gladdektype, meet 670 ton d.w„ en is uitgerust met een 395 pk. motor, waarmede het schip tiidens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 10 knopen. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart.
1960-09-16: NvhN 16-09-1960: Groninger kustvaarder redde Engels jacht. De Groninger kustvaarder ROELOF DE WINTER heeft vanmorgen voor de Engelse kust een in nood verkerend jacht, waarin vier mensen, in veiligheid gebracht. De kapitein van de kustvaarder, de heer S. Meerstra uit Delfzijl, vertelde dat zich op het jacht, de Marie Louise of Leigh, een ontploffing had voorgedaan, waardoor het lek was geraakt en water maakte. De Roelof de Winter pikte de Marie Louise op, nam het op sleeptouw en bracht het naar Dover, Waar men om elf uur vanmorgen aankwam. De Roelof de Winter, eigendom van mevrouw R. de Winter-Brouwer te Groningen, was gisteravond van Rotterdam vertrokken op weg naar Poole. Het schip was vanmorgen om tien over zes op 19 mijl ten oosten van North Foreland, toen de noodsignalen van de Marie Louise werden opgevangen, aldus de makelaars van de kustvaarder, De Winter en Havinga te Groningen. Het jacht, dat thuishoort in Southend, is het eigendom van L. G. Norris in Westcliffe on Sea in Essex (Engeland). De eigenaar en drie anderen waren aan boord. Het is een motorjacht met hulpzeilen. De redding is goed verlopen.
1964-12-12: Het Vrije Volk 12.12.1964: (Van een onzer verslaggevers) De negen bemanningsleden van de Groninger coaster ROELOF DE WINTER, 497 ton, hebben vannacht op de Noordzee voor de Noorse kust angstige ogenblikken beleefd. Om half twee het kapitein J. Bakker van Terschelling een noodsein uitzenden. De Roelof de Winter had in het zware, stormachtige weer een gat beneden de waterlijn opgelopen. De coaster maakte direct vrij zware slagzij. Toch is het de Groninger gelukt met begeleiding van de Noorse reddingskruiser Christian Boers, naar de kust te komen. De bemanning verkeert inmiddels in veiligheid. Op de Noordzee heerst een zuidtot zuidwestelijke storm, windkracht 8 tot 10. De met aluminium geladen Roelof de Winter was van Surnadalsöra in Noorwegen onderweg naar Rotterdam en had de hoog opzwiepende golven recht op de kop. Vijf mijl oostelijk van het lichtschip Holmerage maakte de voor een Noorse lijndienst varende coaster plotseling water. Een loodsboot en de Christian Boers schoten onmiddellijk te hulp. De kustvaarder leverde urenlang tegen de storm een verbeten strijd. Vanmorgen om half elf seinde kapitein Bakker aan rederij De Winter in Groningen, dat zijn schip in een baai aan de westkust voor anker was gegaan. De bemanningsleden, van wie twee Spanjaarden, werden aan wal gebracht. De Roelof de Winter werd In 1956 gebouwd op de Hoogezandse werf van de Gebr. Coops.
1964-12-12: Het Vrije Volk 29-10-1965: Geen stuwhout. De kapitein van het 497 brt metende m.s. ROELOF DE WINTER, J. B. te West-Terschelling werd gestraft met het ontnemen van zijn bevoegdheid voor de tijd van twee maanden, wegens het niet nakomen van het bepaalde in artikel 96, eerste lid, van het schepenbesluit 1952. Uit het onderzoek is gebleken dat de zware slagzij over bakboord op de reis van Sundalsora naar Rotterdam op 12 december 1964 is veroorzaakt door overgaan van de lading. Bij de belading is geen stuwhout gebruikt. Voorts is gebleken dat de ontluchtingspijp van tank V bakboord niet was afgesloten, waardoor tijdens de slagzij water is binnengedrongen. Ook dit acht de raad een ernstig verzuim.
1965-06-01: NvhN 01-06-1965: Uitverkoop van coasters. De kustvaarder Fendo van K. Kroeze, Groningen — in 1950 gebouwd en 235 ton dw. groot — is naar de Bahama-eilanden verkocht. De Roelof de Winter van J. de Winter, Groningen —gebouwd in 1956 en 670 ton d.w. groot — is naar Duitsland verkocht. De coaster Thalassa van J. en J. A. Hoff, Delfzijl — groot 660 ton d.w. en gebouwd in 1956 — is naar Zweden verkocht.
2001-00-00: In 2001 uit LR i.v.m. twijfel over voortbestaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Roelof de Winter (bj 1956)
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: Roelof de Winter 1956.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Roelof de Winter 1956
Gemaakt door: Unknown