Inloggen
ROBERTA - ID 5537

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
IMO nummer: 5131440
Nat. Official Number: 532 Z GRON 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: *** Onbekend ***
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Chantier Naval Georges Stocker & Cie., Boom, Belgium
Delivery Date: 1927-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Stabilimento Grandi Motori Fiat S.A., Turin, Italy
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 325
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Fiat diesel Type (250x270)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 248.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 126.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 37.96 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.74 Meters Registered
Beam: 7.33 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.91 Meters Depth, moulded
Draught: 2.63 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1928-00-00
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd met 7,70 meter bij Scheepswerf Burgerhout te Rotterdam: Brt 299, Nrt 147, Dwat 414.

Datum 1930-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor: 4tew 4 cil 195 Pk Deutz, 11-17 11/16

Datum 1953-05-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 5 cil 350 Pk Darmstadt Type (225x330)

Datum 1957-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd voor vervoer van cement in bulk.

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-10-27 ROBERTA
Manager: Gebr. Jacob Jr. en Jan Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Jacob Jr. en Jan Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRKT
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1928-10-23 ROBERTA
Manager: Jacob Koopman Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Koopman Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRKT
Additional info: 1934 callsign PHCJ

Date/Name Ship 1942-03-17 ROBERTA
Manager: Sunlight A.G., Berlin, Germany
Eigenaar: Sunlight A.G., Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Additional info: Mutatie niet zeker

Date/Name Ship 1942-07-23 ROBERTA
Manager: Nederlandsche Beurtvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Beurtvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHCJ
Additional info: Volgens Kadaster. Hypotheeknemer Hinrich Duken.

Date/Name Ship 1948-11-00 GYRO
Manager: Rolf Johansen M.Fl., Oslo, Norway
Eigenaar: Rolf Johansen M.Fl., Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LNSC

Date/Name Ship 1952-09-00 GYRO
Manager: Indherreds Aktie-Dampskibsselskab, Steinkjer, Norway
Eigenaar: Indherreds Aktie-Dampskibsselskab, Steinkjer, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Steinkjer / Norway
Callsign: LNSC

Date/Name Ship 1953-01-00 RIO
Manager: Rolf Gruner-Hegge, Oslo, Norway
Eigenaar: Thornstein Mogen & Skibs A/S 'Melbo', Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LNSC

Date/Name Ship 1954-00-00 RIO
Manager: Rolf Gruner-Hegge, Oslo, Norway
Eigenaar: Skibs A/S 'Melbo' & Skibs A/S 'May', Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LNSC

Date/Name Ship 1955-05-00 RIO
Manager: Sivert Rundhaug M.Fl., Kopervik, Norway
Eigenaar: Sivert Rundhaug M.Fl., Kopervik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kopervik / Norway
Callsign: LNSC

Date/Name Ship 1957-00-00 GIUSEPPE DORMIO
Manager: Ditta Giuseppe Dormio, Bari, Italy
Eigenaar: Ditta Giuseppe Dormio, Bari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Bari / Italy
Callsign: IODB

Ship Events Data

1927-10-22: Op 22-10-1927 als ROBERTA, zijnde een stalen motorschip, groot 701.21 m3, liggende te Vlissingen, door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Jacob Koopman Jr. en Jan Koopman, schippers te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het merken van 532 Z GRON 1927 op het schild van het achterluikje op het achterschip.
1928-05-00: NRC 16.05.1928: Antwerpen, 15 mei: Het Nederlandse motorschip 'ROBERTA' is op de Rupel in aanvaring geweest met een lichter; deze werd aan de grond gezet, om zinken te voorkomen; de 'Roberta' werd eveneens beschadigd.
1929-08-00: NRC 16.08.1929: Londen, 16 augustus, Het Nederlandse motorschip 'ROBERTA' is op de Thames in aanvaring geweest. Van de 'ROBERTA' werden de achtersteven en de vlaggestok beschadigd.
NRC 17.08.1929: Londen, 16 augustus. Het motorschip 'ROBERTA' was in aanvaring met de Engelse sleepboot 'Union'. De sleepboot is onbeschadigd.
1931-00-00: Schuttevaer 19 maart 1932: Een aantrekkelijke brug. Het Engelsche dagblad De Star meldt: Westminster Bridge en Nederlandsche motorschepen schijnen een groote aantrekkingskracht op elkaar uit te oefenen. Het Nederlandsche motorschip "Neptunus "van Groningen miste het midden van de middelste boog en beschadigde wat ijzerwerk van de brug en zijn eigen schoorsteen en opbouw. Het Nederlandsche motorschip "ROBERTA "gaf de brug een duw in 1931 en in 1927 voer het Nederlandsche motorschip "Baldur " tegen een van de middenpeilers op. Twee jaar geleden is ook een Engelsch schip de "Innisulva "tegen de brug opgevaren.
1934-02-00: Het Vaderland 24.02.1934: Aan boord van het te Glasgow liggende Nederlandse motorschip 'ROBERTA' is dinsdagnacht brand uitgebroken, waardoor de kapiteinshut uitbrandde en het stuurhuis ernstig beschadigd werd. De kapitein kreeg brandwonden aan handen en gelaat.
1941-10-20: In beslag genomen door de Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam en in maart 1942 voor dienst in Noorwegen ter beschikking gesteld van de Organization Todt/Transportflotte Speer. 15 Maart 1943 naar Noorwegen maar daar raakte de motor defect. De motor werd eruit gehaald en het schip deed dienst als lichter. Motor beschadigd en per trein naar Rotterdam getransporteerd voor revisie. De motor kwam terug maar de Duitse strijdkrachten brachten het schip op 19 oktober 1944 tot zinken op 1 mijl buiten Tomaself, ten zuidoosten van Vadso. In december 1946 gelicht, gerepareerd en door de Nederlandse regering te koop aangeboden.
1942-07-23: Op 23-07-1942 opnieuw bij het Kadaster teboekgesteld met brandmerk 2047 Z GRON 1942. (Opm.: Het certificaat van deze teboekstelling/branding is niet gevonden.)
1952-06-00: Met machineschade naar Trondheim gesleept en met een kapotte motor verkocht in januari 1953.
1974-04-00: Final Fate:
Gesloopt te Brindisi door Federcomit S.p.A.

Afbeeldingen


Omschrijving: Roberta 1927.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Roberta 1927.
Gemaakt door: Unknown