Inloggen
RISICO - ID 5524


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1932
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 1545 Z GRON 1932
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 136
Launch Date: 1932-01-06
Delivery Date: 1932-01-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 155.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 74.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 8000 Cubic Feet
 
Length 1: 33.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.38 Meters Depth, moulded
Draught: 1.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1932-01-27 RISICO
Manager: Heijo Meedendorp, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Heijo Meedendorp, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PRJS

Date/Name Ship 1932-06-28 RISICO
Manager: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRJS

Date/Name Ship 1932-12-10 QUARTZITE
Manager: S.A. des Carrières de L'Ouest, St. Malo, France
Eigenaar: S.A. des Carrières de L'Ouest, St. Malo, France
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Malo / France
Callsign: ORIF
Additional info: In 1934 callsign: TVXX

Ship Events Data

1932-01-06: Algemeen Handelsblad 06-01-1932: Scheepsbouw. Heden werd met goed gevolg van de Scheepswerf „Gideon" van J. Koster Hzn. te Groningen te water gelaten een motorzeevrachtschip, groot 220 ton over zee, in aanbouw voor rekening van kapt. H. Meedendorp te Veendam. De bouw geschiedt onder toezicht van Bureau Veritas. Het schip wordt voorzien van een 100 p.k. compressorlooze Deutz Dieselmotor.
1932-02-01: Op 01-02-1932, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Heijo Meedendorp, schipper te Veendam, voorzien van brandmerk 1545 Z GRON 1932 door het inbeitelen op het achterschip op de luchtkap motorkamer stuurboordzijde.
1932-12-10: De teboekstelling als Nederlands zeeschip wordt op 10-12-1932 doorgehaald.
1932-12-21: De Telegraaf 22-12-1932: Nagekomen scheepstijdingen: Delfzijl, 21 Dec. Heden heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuwe m.s. „Quartzite" gebouwd onder klasse Bureau Veritas op de Scheepswerf Gideon van den heer J. Koster te Groningen voor Fransche rekening. Het schip is groot netto 210 m3 en bruto 440 m3 en is voorzien van een 100 P.K. compressorloozen Deutz Dieselmotor. (Opm.: Ze vertrekt 12-01-1933 van Delfzijl naar Antwerpen.)
1940-00-00: Was in de oorlog in Engeland. (Ministry of War Transport, Ross & Marshall Ltd., managers, thuishaven Glasgow, callsign GRTY.)
1956-05-05: Final Fate:
Gestrand op de rotsen op de noordoostkust van Ile de Batz, op weg van Caen naar l’Abervrac’h met een lading cement. Later vlotgebracht en gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Quaetzite 1932 ex Risico at Notre Dame du Guildo.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Quaetzite 1932 ex Risico
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Spurling, L. (Leslie)