Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
RISICO - ID 5524
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1932
Classification Register:
Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number:
1545 Z GRON 1932
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Masten:
One mast
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
136
Launch Date:
1932-01-06
Delivery Date:
1932-01-27
Technical Data
Engine Manufacturer:
Humboldt-Deutz Motoren A.G.
, Cologne (Köln), Germany
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
2
Power:
100
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Deutz Type (280x450)
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
155.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
74.00 Net tonnage
Deadweight:
200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
8000 Cubic Feet
Length 1:
33.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
31.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
5.92 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.38 Meters Depth, moulded
Draught:
1.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1932-01-27
RISICO
Manager:
Heijo Meedendorp
, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Heijo Meedendorp
, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Veendam / Netherlands
Callsign:
PRJS
Date/Name Ship
1932-06-28
RISICO
Manager:
Scheepswerf J. Koster Hzn.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Scheepswerf J. Koster Hzn.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PRJS
Date/Name Ship
1932-12-10
QUARTZITE
Manager:
S.A. des Carrières de L'Ouest
, St. Malo, France
Eigenaar:
S.A. des Carrières de L'Ouest
, St. Malo, France
Shareholder:
Homeport / Flag:
St. Malo / France
Callsign:
ORIF
Additional info:
In 1934 callsign: TVXX
Ship Events Data
1932-01-06:
Algemeen Handelsblad 06-01-1932: Scheepsbouw. Heden werd met goed gevolg van de Scheepswerf „Gideon" van J. Koster Hzn. te Groningen te water gelaten een motorzeevrachtschip, groot 220 ton over zee, in aanbouw voor rekening van kapt. H. Meedendorp te Veendam. De bouw geschiedt onder toezicht van Bureau Veritas. Het schip wordt voorzien van een 100 p.k. compressorlooze Deutz Dieselmotor.
1932-02-01:
Op 01-02-1932, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Heijo Meedendorp, schipper te Veendam, voorzien van brandmerk 1545 Z GRON 1932 door het inbeitelen op het achterschip op de luchtkap motorkamer stuurboordzijde.
1932-12-10:
De teboekstelling als Nederlands zeeschip wordt op 10-12-1932 doorgehaald.
1932-12-21:
De Telegraaf 22-12-1932: Nagekomen scheepstijdingen: Delfzijl, 21 Dec. Heden heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuwe m.s. „Quartzite" gebouwd onder klasse Bureau Veritas op de Scheepswerf Gideon van den heer J. Koster te Groningen voor Fransche rekening. Het schip is groot netto 210 m3 en bruto 440 m3 en is voorzien van een 100 P.K. compressorloozen Deutz Dieselmotor. (Opm.: Ze vertrekt 12-01-1933 van Delfzijl naar Antwerpen.)
1940-00-00:
Was in de oorlog in Engeland. (Ministry of War Transport, Ross & Marshall Ltd., managers, thuishaven Glasgow, callsign GRTY.)
1956-05-05:
Final Fate:
Gestrand op de rotsen op de noordoostkust van Ile de Batz, op weg van Caen naar l’Abervrac’h met een lading cement. Later vlotgebracht en gesloopt.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Quaetzite 1932 ex Risico at Notre Dame du Guildo.
Collectie:
Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Quaetzite 1932 ex Risico
Collectie:
Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger:
Spurling, L. (Leslie)
Terug naar het overzicht