Inloggen
RIKA - ID 5507


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5216094
Nat. Official Number: 1711 Z GRON 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 1x2 and 1x1 tons
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 144
Launch Date: 1935-09-18
Delivery Date: 1935-10-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5701 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 93.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19000 Cubic Feet
Bale: 18000 Cubic Feet
 
Length 2: 33.94 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.60 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught: 2.56 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-04-1947
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Vuyk, Capelle a/d IJssel. Brt 299, Nrt 170, Dwat 325. Loa 41,52.

Datum 10-01-1955
Type: Remeasurement
Omschrijving: Als MAAS, zijnde een motorschip, metende 848.39 m3, liggende te Slikkerveer, door W. Tromp, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, opnieuw van hetzelfde brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1711 Z GRON 1935 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 5.05 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.

Ship History Data

Date/Name Ship 1935-10-25 RIKA
Manager: Johannes Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHBF

Date/Name Ship 1939-00-00 RIKA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHBF

Date/Name Ship 1948-08-17 RIKA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wed. Henderika Kunst-Hijlkema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHBF

Date/Name Ship 1955-01-06 MAAS
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Anne Lugthart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFRA

Date/Name Ship 1958-00-00 MAAS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Anne Lugthart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFRA

Date/Name Ship 1966-08-00 MAAS
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Anne & Jan Lugthart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFRA

Ship Events Data

1935-09-19: NvhN 19-09-1935: Woensdag werd met goed gevolg van de Scheepswerf Gideon van J. Koster Hzn. te Groningen te water gelaten het motorzeevrachtschip „RIKA", in aanbouw voor rekening van kapt. J. Kunst te Groningen. Het schip, dat een deadweight heeft van 285 ton, zal worden voorzien van een 200 PK. Brons motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor classificatie groote kustvaart. De kiel is gelegd voor een soortgelijk motorkustvaartschip, in aanbouw voor rekening van kapt. J. Swiers te Groningen.
1935-10-21: Als RIKA, zijnde een motorzeevrachtschip, metende 196.82 reg. ton, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Johannes Kunst, schipper te Groningen. van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1711 Z GRON 1935 op het achterschip in achterkant lichtkap kajuit, midscheeps.
1935-10-26: NvhN 26-10-1935: Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip RIKA, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, op de scheepswerf „Gideon" van den heer J. Koster Hzn., te Groningen, voor rekening van kapt. J. Kunst te Groningen. Het schip heeft een D.W. van 281 ton en is bruto 197.5 Reg. ton en netto 92.6 Reg. ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor van 200 p.k. opgesteld, waarmede het schip een snelheid behaalde van 9 1/2 mijl. Behalve deze hoofdmotor bevindt zich tevens nog een hulpmotor in de motorkamer voor aandrijving van de hulpwerktuigen en de dynamo. De verlichting geschiedt electrisch. De electrische installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Eekels van Hoogezand. Op het mastdek zijn een tweetal motordeklieren geplaatst, die elk van een 10 p.k. Deutz Diesel motor zijn voorzien. De voorste van deze motordeklieren kan tevens bij het heffen der ankers worden gebruikt. Met het laad- en losgerei, dat vervaardigd is volgens de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid, kan veilig een last van 2000 k.g. worden geheschen. Het schip is van het kruiserhek-type en het is voorzien van een Oertz-patent stroomlijnroer, waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk bestuurbaar bleek. - Het schip, dat zeer modern en smaakvol is betimmerd, geeft een keurigen indruk, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein werd overgenomen. Het zal van Delfzijl naar Groningen vertrekken om daar carton te laden bestemd voor Engeland.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Bevracht door Freight Express. Op 20-05-1940 onder Britse vlag bij The British Admiralty gevorderd voor deelname aan operatie Dynamo met Britse bemanning, onder kommando van Luitenant H. Webber R.N. 495 geallieerden gered van Duinkerken, tussen 29-mei en 03-juni. Op 24-05-1940-24-meiin charter bij Ministry of Shipping te London. 29-05-1940, na aangevallen te zijn door een vijandelijke bommenwerper, waarbij 2 bommen rakelings naast het schip terecht kwamen en het schip hevig deed trillen, 295 geallieerde troepen van de Engelse marine vaartuig ‘Jaguar’, die buiten gevecht geraakte, overgenomen en naar Dover gebracht. 31-05-1940 de Nederlandsche kustvaarder ‘Vrede’ naar Dover gesleept. 1941 in timecharter bij Ministry of War Transport te London. 07-08-1942 vertrokken uit Barry. 08-08-1942 te Swansea aangekomen met een defecte motor. 1944 Johannes Kunst overleden.
24-04-1944 tijdens het laden van een lading kolen langzij de Nederlandse kustvaarder “Jo” 1936-199 BRT te Fulham Power Station te London aangevaren door de op drift geraakte barge “Avon”,hierbij schade beide vaartuigen opgelopen. 13-08-1944 RIKA van erven Johannes Kunst PHBF Groningen Nederland. 17-10-1944 gestrand op Bur Ness, Island of Sanday. 18-10-1944 met assistentie vlot gekomen en naar Lyness gebracht voor duikinspecties. 21-10-1944 vertrokken uit Scapa Flow naar Grangemouth. 18-09-1945 einde timecharter Ministry of War Transport te London.
1948-11-27: Onderweg met een lading kolen van Engeland naar Thisted bij Thyboron aan de grond gelopen. Vlotgebracht met behulp van een reddingsboot.
1953-10-16: Tijdens de reis van Amsterdam naar Rostock met een lading koffie, in het Kieler Kanaal in aanvaring met Duitse m.s.’Hartwig’ 1932-133 BRT en hierbij boegschade opgelopen.
1954-09-12: Op reis van Kopenhagen naar Goole met stukgoed. Liep op 12-09-1954 bij Sjællands oostkust aan de grond. Het strandingsrapport vermeldt dat de RIKA op 12/9/1954 om 06.30 uur bij een WZW-lijke bries bij Sorte Rende aan de grond is gelopen. Op 14/9 kwam de RIKA op eigen kracht weer vlot. Verklaring: De oorzaak van het aan de grond lopen wijst naar een gebrek aan kennis van het vaarwater.
1956-10-07: Tijdens de reis van Gefle naar Duclair met een lading hout, gestrand op Fehmarn Island. 08-10-1956 te Kiel aangekomen, nadat het door een sleepboot van haar strandingspositie was vlotgetrokken.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Maas in de Fehmarn Belt. Het schip was beladen met hout en op reis van Geffle naar Duclair. Op 7 oktober had kapitein A. Lugthart de hondenwacht, het was ruw weer, de wind N.W. 7/8 met af en toe regen maar het zicht was redelijk goed. Om 04.00 uur gaf de kapitein de wacht over aan de stuurman. Er werd op zicht van de boeien gevaren, de boeien kwamen goed op tijd in zicht. Te 04.00 uur ging de kapitein slapen. Hij had de stuurman gezegd op het koelwater te letten. Toen de stuurman naar de machinekamer ging om het koelwater te controleren en na een half uur weer boven kwam zag hij dat verkeerd gestuurd werd en voordat hij kon ingrijpen liep het schip vast. De kapitein werd om 04.45 uur wakker door het vastlopen van het schip. Het lukte niet met eigen middelen vlot te komen, het schip bleek gestrand te zijn op de noordpunt van Fehmarn. Een te hulp geroepen sleepboot slaagde er in de Maas rond 12.00 uur vlot te trekken. Er werd geen schade geconstateerd; het schip was vast gelopen op zandgrond. Oordeel van de Raad is dat de stuurman te weinig controle heeft uitgeoefend op de roerganger en bovendien te lang van de brug is geweest om het koelwater te controleren. Dit had enkele minuten kunnen kosten maar de stuurman was een half uur zonder reden weggebleven. De Raad is van oordeel dat kapitein A. Lugthart geen schuld heeft aan deze stranding maar dat deze het gevolg is van grove achteloosheid van de stuurman. De Raad straft stuurman S. Thomas, geboren 6 juni 1901, wonende te Groningen, door hem de bevoegdheid te ontnemen om kapitein of stuurman op zeeschepen te varen voor de tijd van 3 maanden. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 1 mei 1958
1957-12-25: In dichte mist, ten noorden van Schiermonnikoog, in aanvaring gekomen met het Finse stoomschip 'Nina'. Ze was onderweg van Thessaloniki naar Hamburg.
1958-02-11: Tijdens de reis van Bremen naar Grangemouth met een lading schroot, Harlingen binnengelopen met koelwater problemen. Te Harlingen koelwaterpomp vervangen en reis vervolgd op 12-02-1958.
1958-03-23: Tijdens de reis van Connah’s Quay naar Antwerpen met een lading plaatstaal is de lading gaan schuiven en de stuurhuis beschadigd geraakt door golf inslag tijdens een storm.
1958-04-10: NvhN 10-04-1958: De Raad voor de Scheepvaart heeft in zijn schriftelijke uitspraak de 49 jarige kapitein F. W. V. van het motorschip MAAS, dat op 25 december j.l. op reis van Saloniki naar Hamburg, benoorden Schiermonnikoog tijdens mist in aanvaring is gekomen met het tegemoetkomende Finse s.s. Nina, vrijgesproken van schuld. Volgens het oordeel van de Raad heeft de kapitein gehandeld overeenkomstig de voorschriften. De vaart is geminderd, geluidsseinen zijn gegeven en een extra-uitkijk werd gezet. De Raad is van oordeel, dat deze aanvaring moet worden geweten aan de dichte mist.
1961-08-21: Onderweg van Hamina naar Rochester bij Brünsbuttelkoog in aanvaring gekomen met de veerboot 'Heimdal'.
N.v.h.N 22-08-1961: Groninger MAAS had lichte aanvaring. De Nederlandse kustvaarder Maas, eigendom van de rederij Carabeka in Groningen, heeft gisteren in de haven van de Westduitse plaats Brunsbüttelkoog een lichte aanvaring gehad met de Duitse veerboot Heimdal. Beide schepen werden enigzins beschadigd; de Maas kreeg o.m. een paar deuken. De coaster (179 netto reg. ton) kon 's nachts de reis naar Rochester voortzetten. Het schip kwam van Hamina in Finland.
1966-05-18: Tijdens de reis van IJmuiden naar Hull op de Noordzee t.h.v. IJmuiden in aanvaring met de Nederlandse kustvaarder ‘Arvo’ 1930-199 BRT. Hierna is de ‘Maas’, die ernstige waterlekkage maakte, door de ‘Arvo’ op sleep genomen en richting IJmuiden gevaren en 4 mijl buiten de pieren door de Nederlandse sleepboten ‘Titan’ 1956-245 BRT en ‘Nestor’ 1959-200 BRT overgenomen. Pompen werden aan boord gezet om de machinekamer leeg te pompen. Na toestemming van de autoriteiten is de sleep naar Amsterdam vertrokken naar een scheepswerf voor herstel aanvaringsschade.
1967-06-23: Gestrand bij het Schuitengat, Terschelling. De bemanning werd twee dagen later door de reddingsboot 'Carlot' van boord gehaald omdat het schip water begon te maken. Later vlotgebracht en gerepareerd.
1969-10-03: Final Fate:
Verkocht aan Stolk's Handelsonderneming N.V., H.I. Ambacht. Voor de sloop verkocht aan Heuvelman te Nieuw Lekkerland in september 1970 en eind 1970 gesloopt. (De romp zou in gebruik zijn als zandschip.)

Afbeeldingen


Omschrijving: RIKA
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RIKA in de Groninger Oosterhaven.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: RIKA na de verlenging
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RIKA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MAAS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: MAAS bij Machinefabriek Olthof te Capelle a/d IJssel.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: MAAS
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MAAS
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname