Inloggen
RIJNBORG - ID 5500

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5294981
Nat. Official Number: 2999 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derrricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 168
Date Laid Down: 1952-12-10
Launch Date: 1953-04-27
Delivery Date: 1953-07-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10118 Type 6 ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 454.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 225.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.84 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.46 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.94 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-07-08 RIJNBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHFP

Date/Name Ship 1970-08-07 RIJNBORG
Manager: R.H. Hall, J.R. Ducan & F. Jones, Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: R.H. Hall, J.R. Ducan & F. Jones, Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras

Date/Name Ship 1971-05-00 SEA TRADER
Manager: Sea Trader Corp Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Sea Trader Corp Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5735

Date/Name Ship 1975-00-00 SEA TRADER
Manager: Sea Trader Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Sea Trader Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5735

Ship Events Data

1953-04-23: Leeuwarder Courant 23-04-1953: Tewaterlating in Makkum. Maandagochtend omstreeks halfelf zal de 630 ton grote kustvaarder RIJNBORG van de werf Welgelegen van de firma Amels te Makkum te water worden gelaten. De Rijnborg is in aanbouw voor de firma Wagenborg in Delfzijl.
1953-07-08: Op 08-07-1953 als "Rijnborg", zijnde een motorschip, metende 1284.82 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9166 d.d. 30-06-1953, liggende te Makkum, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2999 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op kampanje 0.85 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit de lengteas en 1.44 m. boven dek.
1953-07-11: Het Vrije Volk 11-07-1953: Coaster „RIJNBORG" maakt proefvaart - Het voor de N.V. Scheepvaart- en Expeditiebedrijf E. Wagenborg te Delfzijl bij de scheepswerf Amels te Makkum gebouwde kustvaartuig "Rijnborg" heeft Donderdag een geslaagde proeftocht gehouden op het IJsselmeer. De grootte van dit schip bedraagt 625 ton d.w. met een 360 pk Bronsmotor werd een snelheid behaald van 9,3 mijl. Het schip heeft 1 luikhoofd over een lengte van 24,75 meter. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 50.75 meter, lengte tussen de loodlljnen 46 meter, breedte 8.40 meter en holte 3,40 meter.
1963-02-08: Nieuwblad van het Noorden 08-02-1963: IJsbarriere bij Overschild. De sleepboten van de rederij Wagenborg uit Delfzijl blijven verbeten vechten om het Eemskanaal open te houden. Tot dusver gelukt dat, zij het met veel moeite. Vooral zwaar ijs zit er tussen de bruggen zeven en elf, waarbij er zelfs sprake is van een ijsbarriëre tussen de bruggen acht en negen. Gisteren brachten de sleepboten Waterpoort en Watergeus door dit kanaal een beladen coaster naar Groningen, waarna ze met de coasters RIJNBORG, SPAARNEBORG en DONGEBORG en de olietanker Vlake weer naar Delfzijl terug voeren. Tot brug acht bij Overschild kon elke sleper twee boten meenemen, van dat punt af echter moesten de schepen stuk voor stuk verder gebracht worden. Om zeven uur vanmorgen zijn uit Delfzijl vier sleepboten vertrokken met twee kustvaarders en drie binnentankers. Als het gelukt Groningen te bereiken gaan drie coasters en één binnentanker op de terugweg mee. Het Eemskanaal is momenteel één van de zeer weinige kanalen in ons land, die nog bevaarbaar zijn. Voor de aanvoer van ondermeer olieprodukten en kunstmest voor het noorden is dat van uitzonderlijk belang.
1970-08-13: NvhN 13-08-1970: Rijnborg verkocht. E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl heeft het motorkustvaartuig Rijnborg verkocht aan de heren R.H. Hall, J. Reynolds Duncan en F. Jones te Tampa (V.S.) De Rijnborg behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van ca 600 ton bij 454 bruto register ton. Het schip werd in 1953 gebouwd by de N.V. Scheepswerf Welgelegen en is voorzien van een 375 pk Brons-dieselmotor.
1999-00-00: Lloyd's Register laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: RIJNBORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: RIJNBORG
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: RIJNBORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: RIJNBORG
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto