Inloggen
RIEN TEEKMAN - ID 5494

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5294723
Nat. Official Number: 3193 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 177
Launch Date: 1954-03-12
Delivery Date: 1954-04-29
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10159 Type 6 ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 353.00 Net tonnage
Deadweight: 725.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38850 Cubic Feet
Bale: 35900 Cubic Feet
 
Length 1: 57.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.06 Meters Depth, moulded
Draught: 3.30 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-04-29 RIEN TEEKMAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Teekman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHAW

Date/Name Ship 1962-06-26 RIEN TEEKMAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Teekman & Wed. Aaltje Teekman-Galenkamp, Hattem, Gelderland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHAW

Date/Name Ship 1973-03-06 RIEN TEEKMAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Aaltje Teekman-Galenkamp, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHAW

Date/Name Ship 1973-08-16 ESPERANZA II
Manager: Maritime Otni S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Maritime Otni S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1954-03-12: NvhN 12-03-1954: Tewaterlating m.s. RIEN TEEKMAN. Bij de scheepswerf C. Amels te Makkum werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Rien Teekman, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer J. Teekman te Zwolle. Het schip is van het gladdektype, meet 740 ton D.W. en krijgt een 375 p.k. motor. De bouw geschiedt onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte en speciaal-certificaat voor de houtvaart. Op de vrijgekomen helling wordt de kiel gelegd voor een coaster van het gladdektype voor rekening van de heer L. Davids te Delfzijl.
1954-03-13: Friese koerier 13-03-1954: Uit de verte kon men de nieuwe kustvaarder op de werf van de firma Amels in Makkum al zien liggen. Hoog in de lengte op de werf, met de Nederlandse vlag voor en achter. Wie niet wist, dat er een schip te water gelaten zou worden, had toch direct gemerkt dat er iets bijzonders aan de hand was. Overal namelijk liepen groepjes mensen in de richting van de werf en schoolkinderen gingen in zingende rijen voorbij. Omstreeks elf uur zag het zwart van de mensen aan de overkant van het water. Misschien niet alleen omdat de te waterlating van een schip een gebeurtenis is in Makkum; mogelijk waren al deze mensen geboeid door de romantiek die verbonden is aan alles wat met de zee te maken heeft en door de sfeer van traditie die er om heen hangt. Het schip lag nog stevig op de „beddings" (blokken die onder tegen het schip geslagen zijn om tegen te gaan dat het voortijdig naar beneden glijdt) en aan twee kettingen voor en achter, die van kolders in het gangboord, onder het schip door vast zaten aan de z.g. klink. Dat is, eenvoudig gezegd, een grote haak met een handle. De hellingbalken, waarlangs het schip in de breedte in het water zou glijden waren dik ingesmeerd met een mengsel van vet en zeep. De naam was nog niet te zien, die was verborgen achter doeken die met touwtjes onder vast zaten. Voor de boeg van het schip was een stellage gebouwd, getooid met de Friese vlag en even daarboven zweefde een fles champagne.
De werf-arbeiders liepen wat heen en weer en stonden in groepjes te wachten. De heer Amels (voor de gelegenheid in een nieuwe overall) praatte met aanwezige reders en andere belangstellenden en toen iedereen er was zei hij rustig: „Ja mar jer". Dat was het sein voor de arbeiders om de beddings weg te slaan. Eerlijk gezegd had ik gedacht dat dat zo maar even ging, maar er was behoorlijk wat kracht en overleg voor nodig om het snel en goed te doen. De plaatsen waar de beddings tegen het schip gezeten hadden werden gauw nog even bij geteerd. Fles wilde niet stuk. Inmiddels hadden alle officiële personen (waaronder Mevrouw A. Teekma —Galenkam, de vrouw van de toekomstige eigenaar) hun plaatsen ingenomen op de stellage. Het duurde even eer de voor- en achterbeddings weggeslagen waren. „Hy sit best fêst", hoorde ik iemand zeggen. Dat kwam ook doordat de motor er al in zat, wat nog nooit eerder vertoond is; maar in dit geval noodzakelijk was, omdat men direct weer met een nieuw schip moest beginnen. Maar toen de voor- en achterbeddings eenmaal los waren, was het een kwestie van minuten om de middenbeddings te verwijderen. Het schip zat toen alleen nog vast aan de beide kettingen. „Gooi de fles maar stuk," riep de heer Amels naar mevrouw Teekman, die het schip zou dopen. Mevrouw Teekman nam de fles met beide handen vast en gooide hem met kracht tegen de boeg. De fles bood echter weerstand en kwam weer heelhuids terug. De tweede keer barstte hij tegen de zwarte onderkant van de boeg, waar zich toen een schuimende, witte plek aftekende. 1en.... twa.... los Een arbeider stond al klaar bij de klink en na het „ien.... twa.... los!" van de heer Amels duwde hij de handle naar boven. Op datzelfde moment vielen de doeken naar beneden en kwam de naam „Rien Teekman" te voorschijn. Even nog aarzelde het schip, toen begon het eerst van achter en direct daarop van voren te glijden. Met een zware plons kwam het in het water en maakte door zijn vaart zodanig slagzij, dat het even leek, alsof het zou kapseizen. Maar direct richtte het zich alweer statig op en lag daar voor het eerst als een „levend" schip. Onmiddellijk na de te waterlating gingen werf-arbeiders er met een motorscheepje naar toe om de kettingen los te maken en het schip te verslepen en vast te leggen. Op de stellage feliciteerde men elkaar met het vlotte verloop van de te waterlating. De schoolkinderen, die voor deze gelegenheid vrij hadden gekregen, stonden nog even naar het schip te kijken, misschien wel met wat heimwee naar de verre landen, waar eens de „Rien Teekman" de havens binnen zal varen.
1954-04-23: Het schip wordt op 23-04-1954 bij het Kadaster teboekgesteld als RIEN TEEKMAN. Eigenaar is Jan Teekman, kapitein-reder te Delfzijl. Op 26-06-1962 van Jan Teekman, kapitein-reder te Hattem 3/5 en Aaltje Galenkamp z.b. te Zwolle 2/5 deel. Op 06-03-1973 Aaltje Galenkamp, wed. van Marinus Teekman.
1954-04-27: Op 27-04-1954 als "RIEN TEEKMAN", zijnde een motorschip, metende 1413.05 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9406 d.d. 14-04-1954, liggende te Makkum, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3193 Z GRON 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op de kampanje, 3.35 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas en 1.66 m. uit dek.
1954-04-30: NvhN 30-04-1954: Proefvaart m.s. RIEN TEEKMAN. Op het IJsselmeer heeft de goedgeslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Rien Teekman, dat werd gebouwd bij de scheepswerf C. Amels in Makkum, voor rekening van de heer J. Teekman en wed. M Teekman te Zwolle. De Rien Teekman is van het gladdektype, meet 740 ton d.w. en is uitgerust met een 375 p.k. motor. De bouw geschiedde onder klasse Bureau Veritas met Certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart en speciaal certificaat voor de houtvaart.
1955-04-16: Friese koeurier 16-04-1955: Vrouwenwereld. Vrouw van een coasterkapitein Mevrouw Teekman en haar drie kinderen reizen altijd mee. De boeg van de „RIEN TEEKMAN", een kustvaarder van ongeveer 750 ton, rijst hoog op in de Zuiderhaven in Harlingen. Langs een steile loopplank, met leuningen van touw, klim ik aan boord, geholpen door een jonge man die later blijkt de stuurman te zijn. Even later sta ik tegenover mevrouw L. Teekman—Dekker, de vrouw van de kapitein van dit schip, die met haar man en drie kinderen alle reizen meemaakt. Zij waarschuwt: „Denk om het drempeltje" (dat bijna kniehoog is) en nodigt me uit in de keuken-woonkamer te komen. Het is een vrij ruim vertrek, met een aanrecht, een tafel met stoelen en een vaste bank en zoals overal op het schip practische ingebouwde kasten. Het gastoestel is vastgemaakt op het aanrecht, want het kan op zee behoorlijk spoken. Behalve de keuken-woonkamer is er een salonnetje, een flinke slaapkamer, waar een vast wiegje in is voor de jongste dochter, Josje van zes maanden, verder een groot was-drooghok, waarin ook de w.c. en de douche zijn en beneden is een slaapkamer voor de twee jongens: Jaap van zes en Bartje van 2 1/2 jaar. We gaan in de woonkeuken zitten en mevrouw Teekman vertelt over het leven van een huisvrouw en moeder aan boord van een kustvaarder. In wezen verschilt dat niet zo heel veel van het leven van een gewone huisvrouw. Dat wil zeggen het huishoudelijke werk en de verzorging van de kinderen nemen ook hier de grootste plaats in; alleen gebeuren die onder andere omstandigheden dan aan de wal. De „Rien Teekman" vaart de laatste tijd op Zweden en Finland met ladingen zout of zand en brengt hout terug naar Nederland. De reizen duren twee tot vier weken. Eén van de grootste problemen tijdens het verblijf op zee is de was. Mevrouw Teekman heeft weliswaar een wasmachine, maar zij heeft ook veel meer was te doen dan een huisvrouw aan de wal. Jaap, die de hele dag op het dek rondscharrelt en zich verdiept in de machines, heeft iedere dag wel een schone overall nodig. Dan zijn er de luiers van Josje en bergen lakens, want die worden aan boord veel gauwer vuil dan in een gewoon huis. „Als we een lading kolen hebben is het haast niet om te doen" vertelt mevrouw Teekman, „dan stuift alles onder het kolengruis, tot de bedden toe". Zout is natuurlijk veel minder vuil, maar ook zand stuift erg. Zij heeft normaal één maal in de veertien dagen maar liefst zeven machines vol was. En tussendoor moeten Josje's luiers weer schoon. Alleen als het heel mooi, stil weer is kan zij op zee de was buiten hangen, maar meestal wordt die gedroogd in het washok. Veel minder romantisch allemaal dan men zich zo voorstelt: hemden, rokken en lappen lakens vrolijk wapperend boven in de mast. Kok regeert in kombuis. Jaap komt even binnenlopen om te vragen: „Mam, mag een meisje aan boord?" Hij steekt mij een zwart knuistje toe. Zijn moeder vindt het wat griezelig, een meisje van de wal, want die vallen zo gauw over boord en de mannen hebben het op het ogenblik te druk om toezicht te houden. Maar enfin, ze is al elf jaar en Jaap zal goed op haar passen. Voor Jaap zelf is zijn moeder niet bang meer, want die is het gevaar gewend. Even later komt weer iemand binnen: Kees Landman, de kok, die een paar dagen met verlof naar zijn ouders in Kampen is geweest. „Wat denkt u van mijn nieuwe jas, mevrouw?" wil hij weten. „Keurig, Kees, werkelijk keurig" vindt mevrouw Teekman. „Ja, ziet u, het is wollen gabardine". Kees verdwijnt weer om koffie te zetten in het kombuis (heerlijk om in een kombuis te werken in plaats van in een gewone keuken), eten te koken voor de bemanning en het kapiteinsgezin en om nieuwe voorraden te bestellen voor de volgende reis. Mevrouw Teekman laat dat graag allemaal aan hem over. Hij slaat verse groente in, vlees en alle andere dingen, die in de ijskasten heel lang goed blijven. Kees zorgt ook voor een voldoende voorraad Nutricia melk voor Josje. Zelden uitgaan. De vrouw van een kustvaarder kapitein moet niet erg gesteld zijn op uitgaan, want dan houdt zij dit leven niet lang uit. Maar voor mevrouw Teekman is dat helemaal geen probleem, want zij houdt veel van het leven op zee (zij groeide trouwens op in de binnenvaart) en zit met veel genoegen hele avonden te handwerken, 's Zomers zit zij 's avonds vaak in de stuurhut, als haar man dienst heeft. Een uitzicht over de zee, zoals zij dan heeft, hebben maar weinig vrouwen in Nederland. En het is soms heerlijk rustig. Als de „Rien Teekman" een haven aandoet kan zij natuurlijk van boord' gaan om de buitenlandse plaats te bekijken. Zij doet dat soms ook wel, maar het is geen uitzondering als zij van het liggen in de haven gebruik maakt on bij te komen met de was en het ander werk. „We komen er wel weer eens denkt zij lakoniek. Wel gaan de Teekmans als zij 's Zondags ergens liggen in de vreemde havenplaats naar de kerk, of anders houdt de kapitein voor de bemanning en zijn gezin een soort godsdienstoefening. Zeeziek. Voor stormen draait men tegenwoordig zijn hand niet meer om en het gebeurt maar zelden dat een kustvaarder "verwaaid ligt", een prachtige term voor het wachten tot de storm bedaard is. Maar hoewel dat voor de vrouw van een kustvaarder-kapitein eigenlijk helemaal niet te pas komt heeft mevrouw Teekman vrij veel last van zeeziekte. Pillen helpen daar niet voor en zij is soms dagenlang min of meer buiten gevecht. Maar dat kwam ook doordat zij voor de geboorte van de kinderen steeds een half jaar tot negen maanden aan wal was geweest. Als zij weer een hele tijd heeft gevaren, went het wel en dan wordt het met de zeeziekte ook beter. De kinderen hebben gelukkig geen van drieën last van zeeziekte. Jaap zal overigens niet lang meer profijt hebben van zijn zeebenen en zijn sterke maag want hij gaat binnenkort naar school. Hij zal waarschijnlijk naar een internaat voor schipperskinderen gaan en dan alleen nog in de vacanties thuiskomen. Ze zullen hem aan boord wel missen. "Al was het alleen maar om het lawaai", zei de stuur. Maar Bartje zal zich binnen niet al te lange tijd wel een waardige opvolger van zijn broertje tonen. Geen dagbladen. Er zijn acht man personeel aan boord, die hun eigen hutten en "messroom" hebben. Mevrouw Teekman heeft eigenlijk niets met ze te maken. De kok regeert in 't kombuis en de mannen in hun eigen afdeling. "Een vrouw hoort in het kombuis", vinden de zeelui. Maar toch speelt zij natuurlijk een rol in het leven van dit grote gezin: men drinkt soms gezamenlijk koffie en zit bij elkaar en er zijn altijd van die dingen waar je niet zo gemakkelijk met een man over spreekt. Maar verder heeft zij de handen vol aan haar eigen huishouding en de kinderen, ook al hoeft ze dan niet te koken. En als liefhebberij het naai- en breiwerk (zij heeft kortgeledeneen breimachine gekregen) en lezen. Daar houden zij en haar man veel van. Boeken en tijdschriften, die vrienden opsparen, maar nooit dagbladen. Mevrouw Teekman heeft nog veel te doen, want er komt altijd erg veel bezoek als ze aan de wal zijn en dan blijft het werk liggen. Ik laat haar dus in haar geriefelijke keuken achter en daal voorzichtig, en weer geholpen door de stuurmasn, langs de steilen loopplank naar beneden. Ik zou eigenlijk best eens meewillen.
1955-09-26: De Telegraaf 26-09-1955: 5000ste Schip binnen. (Van onze correspondent) IJmuiden. Zaterdag. Gisteravond is het 5000-ste schip van dit jaar in IJmuiden binnengelopen. Het was de RIEN TEEKMAN. Vorig jaar liep in IJmuiden het 5000-ste schip op 19 Oct. binnen.
1973-09-27: NvhN 28-09-1973: Zeven schepen verkocht. Door bemiddeling van Wagenborg Scheepvaart BV te Delfzijl zijn zeven schepen verkocht. De motorschepen Lijnbaansgracht, Esbeek en Pulpca gingen van Spliethoffs Bevrachtingskantoor te Amsterdam naar Panama. Deze schepen moeten elk ca. 1750 ton en werden in 1966 respectievelijk 1965 en 1968 gebouwd bij de NV Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen. Ze behoren tot het shelterdektype en zijn elk voorzien van 940 pk Werkspoor dieselmotoren. Het ms Repeto (675 ton bij 497 brt) gaat van de rederij Repeto te Groningen naar Griekenland. Het schip is van het quarterdecktype werd in 1953 gebouwd bij de scheepswerf Bijlholt te Foxhol en is voorzien van een 450 pk Industrie-dieselmotor. Mevrouw A. Teekman-Galenkamp te Zwolle verkocht het ms Rien Teekman. groot 725 ton bij 499 brt. en met Delfzijl als thuishaven naar de Maritima Otni S.A. te Panama. Het schip krijgt de nieuwe naam Esperanza-11. Zij behoorde tot het gladdektype, werd in 1954 gebouwd bij de Scheepswerf Amels te Makkum (Fr.) en is voorzien van een 375 pk Brons-dieselmotor. Het ms Alcor-W (ex Nautic), groot 650 ton bij 483 brt. van de rederij gebr. Wolterman te Sappenneer ging naar binnenlandse kopers en werd herdoopt in Gerda Maria. Dit schip is van het gladdektype, werd in 1951 gebouwd bij de scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen en is voorzien van een 375 pk Brons-dieselmotor. Het ms Lloyds (1080 ton bij 498 brt.) gebouwd in 1963 bij de Scheepswerf Gebr. Van Diepen te Waterhuizen en eigendom van de Kustvaart Rederij Lloyds te Delfzijl ging eveneens over in handen van binnenlandse kopers. Zij werd herdoopt in Dubhe. Dit schip is van het shelterdek-type en is voorzien van een 900 pk Brons-dieselmotor. Voorts bemiddelde Wagen borg Scheepvaart B.V. bij het plaatsen van twee nieuwbouwopdrachten voor Deense rekening bij de Scheepswerf Kramer & Booy BV te Kootstertille (Fr.) Deze schepen worden van het shelterdek-type en krijgen een draagvermogen van elk 3650 ton. Ze zullen elk worden voorzien van een 2400 pk Alpha-dieselmotor. De oplevering hiervan zal in resp. maart en juni van het komende jaar plaatsvinden.
1974-02-04: Final Fate:
Vertrokken uit Lissabon met een lading munitie en stukgoederen naar Apapa (Lagos). Rapporteerde op 05-02-1974 schroefproblemen en sindsdien niet meer van het schip of de acht bemanningsleden vernomen. Op 08-05-1974 als vermist opgegeven.

Afbeeldingen


Omschrijving: Rien Teekman 1954 on her deliveryday 29.04.1954
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Rien Teekman 1954
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Rien Teekman 1954
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown