Inloggen
RIEK - ID 5491


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-00-00 / 1919-02-19

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 70
Delivery Date: 1917-12-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Gloeikop, 13 3/4-12 5/8
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 186.04 Gross tonnage
Net Tonnage: 142.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 35.38 Meters Registered
Beam: 5.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-00-00 RIEK
Manager: A.N. den Ouden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: A.N. den Ouden, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRHV

Ship Events Data

1919-02-09: Final Fate:
Onderweg van IJmuiden naar Bergen op een mijn gelopen en gezonken op 8 mijl van de Noorse kust ter hoogte van Lindesnaes. De bemanning werd gered.
1919-02-19: Algemeen Handelsblad 19-02-1919: RIEK. (Londen, 12 Febr.) De Nederl. motorschoener Riek, van Rotterdam naar Bergen, is nabij Ryvinfen gezonken. De bemanning is te Christiansand geland. Volgens rapport van den kapitein heeft het schip vermoedelijk op een mijn gestooten.

Algemene informatie

RN 221217
Rotterdam, 21 december. Op de Nieuwe Waterweg heeft een proefvaart plaats gehad (opm: NRC zegt op 20 dec.) met de door de firma De Groot & Van Vliet te Slikkerveer gebouwde motorschoener RIEK, welke aan alle gestelde eisen ruimschoots voldeed. Het geheel, gebouwd onder speciaal toezicht van Germ. Lloyd en Nederlandsche Scheepvaart Inspectie, voor de grote kustvaart en uitgerust met een 90 paardenkracht 2-cilinder ruw-olie motor, vervaardigd door de Machinefabriek Bolnes, behaalde een snelheid van 7,8 mijl. Het schip werd door de eigenaars, de firma Gebroeders Pot te Bolnes, overgenomen.