Inloggen
RIAN - ID 5487

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1659 Z GRON 1934
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 809
Delivery Date: 1934-09-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz diesel, 11-17 11/16
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 232.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 131.00 Net tonnage
Deadweight: 300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14162 Cubic Feet
 
Length 1: 39.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.57 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.73 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.87 Meters Depth, moulded
Draught: 2.52 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-09-05 RIAN
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Derk Buining, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHAQ

Date/Name Ship 1945-00-00 RIAN
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Buining, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHAQ

Ship Events Data

1934-09-01: Op 01-09-1934 als RIAN, zijnde een motorschip metende 658.06 m3, liggende te Groningen ten verzoeke van Derk Buining, schipper te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen van brandmerk 1659 Z GRON 1934 voorzien door het inbeitelen in de achterkant van de lichtkap motorkamer aan stuurboordzijde op het achterschip.
1934-09-06: NvhN 06-09-1934: Heden heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuwe motorschip RIAN. Dit schip is gebouwd op de werf van de Gebr. van Diepen te Waterhuizen onder klasse Germ, Lloyd en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart voor rekening van kapt. D. Buining te Groningen. Het schip is groot netto 131 Reg. ton en bruto 232 Reg. ton met een D. W. van 280 ton. De afmetingen zijn volgens de meetbrief: lengte 34.57 M., breedte 6.74 M., en holte 2.54 M. In de motorkamer is voor de voortstuwing een 4 tact compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld. Deze motor is in drie cylinder uitvoering met een vermogen van 150—180 pk. bij 300 omwentelingen per minuut. Verder is hier een compressorlooze Deutz Diesel motor geplaatst met een vermogen van 7—8 pk. voor de aandrijving van de compressor, de lenspomp en de dynamo. Het laad- en losgerei omvat een stalen mast en twee stalen boomen met aan de voor en achterzijde van de mast een Vanern motordeklier resp. met een motor van 5—6 pk. en van 8—10 pk. Deze achterste lier kan tevens worden gebruikt bij het snelheffen der ankers. Het schip behaalde beladen met graan met bestemming Esbjerg een snelheid van 8 mijl en werd na de proefvaart met volle tevredenheid overgenomen.
1934-11-24: NvhN 26-11-1934: Een stranding die goed afliep. De Groningsche „RIAN” aan de Engelsche kust vastgeloopen en weer vlot gekomen. Zaterdag is het Groningsche motorschip „Rian" (kapitein Buining), op weg van Groningen n. Londen met een lading kool, nabij Cromer (graafschap Norfolk) aan de Engelsche kust gestrand. Met het getij is het schip weer vlot gekomen, zoodat het 's avonds om half tien de reis kon vervolgen. Gedurende den dag zat de boot hoog op het strand. De bemanning van de reddingsboot van Cromer en visschers uit Runten begaven zich aan boord en legden met kettingen en een anker het schip vast. De reddingsboot kon om halftien weer vertrekken. De bemanning rapporteerde dat de „Rian" geen schade heeft bekomen. Het schip was geladen met kool en was op weg naar Londen.
1940-01-30: Redde de zeventien bemanningsleden van het bij Kentish Knock ten anker liggende Britse stoomschip 'Highwave' dat door vijf Duitse vliegtuigen werd aangevallen. De 'RIAN' ging langszij het zinkende schip. Alhoewel zelf zwaar beschadigd wist ze Vlissingen te bereiken.
De Maasbode 01-02-1940: Groningsch kustvaartuig bracht hulp. Engelsche schipbreukelingen gered. Bemanning van het gebombardeerde Engelsche s.s. „Highware” te Vlissingen aangebracht. Op dertien mijl uit de Engelsche kust is het Engelsche s.s. „Highwave" door een Duitschen bommenwerper aangevallen en tot zinken gebracht. De achttien schipbreukelingen werden door het Nederlandsche motorschip „RIAN" van de reederij D. Buining te Groningen gered en te Vlissingen aan wal gebracht. Over het zinken van het Engelsche stoomschip „Highwave", waarvan de bemanning door het Nederlandsche motorschip „Rian" werd gered en te Vlissingen aan land gebracht vernamen wij van den kapitein van de "Highwave", dat zijn schip Dinsdagavond omstreeks vijf uur werd aangevallen door een viermotorigen Duitschen bommenwerper. De „Highwave" was onbewapend en lag ten anker op ongeveer dertien mijl uit de Engelsche kust. Het vijandelijke vliegtuig vloog tot vier maal toe laag over het schip en liet daarbij telkens vijf bommen vallen, terwijl het schip met machine-geweervuur werd bestookt. Slechts bij de vierde maal, dat het vliegtuig een lading van vijf bommen liet vallen, werd het schip door een bom getroffen. Deze bom richtte enorme schade aan en het schip begon onmiddelijk te zinken. De bemanning begaf zich in de sloepen en nauwelijks had men het schip verlaten of het verdween in de diepte. Het geheele drama was gevolgd door de bemanning van het Groningsche kustvaartuig „Rian", dat op slechts 200 tot 300 meter afstands voer. Ook dit schip werd door de ontploffing van de bommen in zee ongeveer vier voet uit het water gelicht. Nadat het vliegtuig nog over de „Rian" had gevlogen, verdween het. De achttien schipbreukelingen van de „Highwave" werden door de bemanning van de „Rian" aan boord genomen. De tweede stuurman had een kogel in het been gekregen en een matroos was aan den schouder gewond. Kapitein Grünefeld van de „Rian" besloot naar Vlissingen te varen, waar het schip gisteravond aankwam. De tweede stuurman werd, na door een marinedokter te zijn behandeld, naar het ziekenhuis te Vlissingen overgebracht.
1940-02-07: Zwaar beschadigd door een aanvaring met de steiger van de sluis te Antwerpen. 21 februari gerepareerd bij de Terneuzensche Scheepsbouw Mij.
1940-02-26: Utrechts Volksblad 26-02-1940: RIAN tegen steiger gevaren. Antwerpen, Zaterdag. Het Groninger motorschip „Rian" is bij de Royersluis tegen een steiger gevaren en bekwam enige schade. De steiger werd eveneens beschadigd.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Nam van 26 mei tot 1 juni 1940 deel aan de operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 257 mensen. Deed daarna tot 20 december 1941 dienst als balloon barrage vessel op de Thames. Op 1 juni 1945 weer terug aan de eigenaar.
1946-02-03: Final Fate:
Terwijl ze in dichte mist ten anker lag bij Ramsey, Eiland Man, aangevaren door de Nederlandse mijnenveger 'Jan van Gelder' en gezonken in pos. 54.20.30.N. - 04.19.35.W. De bemanning werd gered. Ze was op weg van Maryport naar Par.
De Waarheid 04-02-1946: Nederlands schip gezonken. Opvarenden gered. Het Nederlandse motorschip „RIAN", dat van Maryport naar Parr zou varen met een lading kolen, heeft ter hoogte van het eiland Man een aanvaring gehad en is gezonken. De uit zes koppen bestaande bemanning werd gered. Een ander Nederlands schip, het marinevaartuig „Jan van Gelder", dat ook bij deze aanvaring betrokken was, liep geringe schade op. De bemanning van de „Rian" werd door de „Jan van Gelder" aan boord genomen en te Ramsay (eiland Man) aan land gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Rian' - bj 1934
Gemaakt door: Unknown