Inloggen
RES-NOVA - ID 5464

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1926
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5293315
Nat. Official Number: 1080 APPING 1926
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 56
Launch Date: 1926-05-27
Delivery Date: 1926-08-17
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1493 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 6
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 181.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 112.00 Net tonnage
Deadweight: 210.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12008 Cubic Feet
Bale: 11000 Cubic Feet
 
Length 1: 35.13 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.19 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.08 Meters Registered
Depth: 2.23 Meters Depth, moulded
Draught: 2.29 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-03-1931
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De motor wordt in 03-1931 omgebouwd tot 120 Pk injectiemotor.

Ship History Data

Date/Name Ship 1926-08-17 RES-NOVA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerrit de Vries Gzn., Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PRGQ
Additional info: 1934 callsign PHAG

Date/Name Ship 1938-01-08 RES-NOVA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wietze Atze de Vries Gzn., Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PHAG

Date/Name Ship 1941-03-20 FRA 15
Manager: Kriegsmarine, Kiel, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Kiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Kiel / Germany

Date/Name Ship 1942-08-15 HF 34
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1945-08-00 RES-NOVA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wietze Atze de Vries Gzn., Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PHAG

Ship Events Data

1926-00-00: Van 1926 tot 1930 in de binnenvaart.
1926-05-28: Algemeen Handelsblad 28-05-1926: Van de werf van J. Smit en Zn., te Foxhol, is te water gelaten een motorboot van 220 ton d.w., gebouwd onder Nederl. Scheepvaart Inspectie voor de Noord- en Oostzee. Het schip zal worden voorzien van een Appingedammer Bronsmotor van 90—108 p.k. Het is gebouwd voor rekening van den heer G. de Vries, te Zwartsluis. De kiel werd gelegd voor een motorboot van 170 ton, welke voorzien zal worden van een 60 p.k. Hollandia-motor, voor rekening van den heer W. Leunis, te Terneuzen.
1926-07-30: Dagregister deel 17 nummer 29, den dertigsten Juli negentien honderd zes en twintig. De ondergeteekende Gerrit de Vries Frederikszoon, schipper gedomicilieerd te Zwartsluis, verklaart bij deze eigenaar te zijn van het motorschip genaamd “Res Nova”, hoofdzakelijk gebouwd van staal van welk schip volgens meetbrief van den scheepsmeter Gerrits te Groningen en dato 12 Juni 1926 het laadvermogen bij den grootsten toegelaten diepgang bedraagt drie honderd negen en twintig vijf en veertig honderdste kubieke meter (ton) en welk schip tot heden niet aan eenig hypotheekkantoor is ingeschreven of te bpek gesteld. Geteekend 30 Juli 1926. Get. G. de Vries. In de kantlijn staat bijgeschreven: 1080 en Getuigschrift van inbranding opgezonden naar den Hoofdbewaarder te ’s Gravenhage. Appingedam, zeven Augustus 1900 zes en twintig. De Bewaarder.
1926-08-17: NvhN 17-08-1926: Delfzijl, 17 Aug. Heden vertrok van hier in ballast naar Bremen de op de werf van de heeren J. Smit & Zn., te Foxhol nieuw gebouwde 2 raast motor-kotter, RESNOVA, kapt. en eigenaar G. de Vries, te Zwartsluis. Het schip is groot 538 kub. M. bruto, en 329 kub. M. netto en is voorzien van een Brons motor van 90 p.k.
1930-09-17: Het schip wordt op 17-09-1930, liggende te Kampen, door G.J. Grooters, scheepsmeter te Meppel, van brandmerk 52 Z APPING 1930 voorzien door inbeiteling aangebracht op het achterdek voor de stuurkast bakboordzijde. Opm.: De op het schip aanwezige merken (1080 APPING 1926) zijn door ondergetekende vernietigd.)
1932-09-00: Het Vaderland 20.09.1932: Hamburg: 19 september: Het Nederlandse m.s. 'Res-Nova', op reis van Kappeln naar Duisburg met een lading tarwe, is ter hoogte van Cuxhaven tijdens mist in aanvaring geweest het het Franse s.s. 'Lieutenant Robert Mory'. De 'Res-Nova' heeft schade aan huidplaten en lichte lekkage. Het schip vertrok naar Cuxhaven. De 'Lieutenant Robert Mory' bleef onbeschadigd.
1941-09-00: Te Zwartsluis in beslag genomen door de Duitsers. Als 'FRA 15' overgedragen aan de Transportflotte Speer Abr. Kiel. 15 September 1942 herdoopt in 'HF 34' en tot 1944 op Finland gevaren en daarna op de Duitse eilanden.
1954-10-25: 25-10-1954 Het m.s. SIRI II van Svendborg, 282 Brt. Gebouwd in 1939 van staal. Op reis van Svendborg naar Aabenraa in ballast. Kreeg op 25/10 54 een aanvaring in de haven van Aabenraa. Zeeverklaring en zeeverhoor in Aabenraa op 26/10 54. Om 12.35 uur, toen de SIRI II bij een lichte zuidwestelijke bries naar de kade zou varen in de Aabenraa zuidhaven oost, voor het ms Res Nova van Zwartsluis, viel de besturing uit toen de schroef bij het manoeuvreren werd ingekoppeld en de motor op langzaam vooruit werd gezet. Direct daarna draaide de SIRI II met de steven naar de stuurboord boegzijde van de Res Mova en draaide naar buiten de haven in. Het stuurboord anker werd uitgezet en daarna werd opnieuw geprobeerd om de schroef in z'n achteruit te zetten maar dat lukte niet, en werd de schroef op stop gezet. Even later toen de SIRI II stil lag, en het schip de Res Nova gepasseerd was, begon de schroef plotseling achteruit te draaien, en kort daarna botste de SIRI II z'n achtersteven midscheeps tegen de Res Nova. Bij de aanvaring kreeg de SIRI II voor en achter inzettingen. Verklaring: Het Ministerie mag aannemen dat de schuld van de aanvaring het uitvallen van het omkeermechanisme was.
1957-08-29: Leeuwarder Courant 29-08-1957: Stalen mast stortte neer. Op de kustvaarder „Res Nova" van rederij De Vries uit Zwartsluis, die in de Nieuwe Willemshaven te Harlingen lag, is de stalen mast bij het ophalen plotseling neergestort, vermoedelijk doordat een staaldraad in de koker afknapte. Wonder boven wonder werd er niemand gewond. De schade (ondermeer werd het toplicht vernield) zal bij „Welgelegen" worden hersteld. De kustvaarder was met kunstmest onderweg van IJmuiden naar Burgsvik in Zweden en had in Harlingen het slechte weer afgewacht.
1957-10-28: Leeuwarder Courant 28-10-1957: Kustvaarder liep vast op het Vrouwenzand. De kustvaarder „RES NOVA" uit Zwartsluis is vrijdagavond laat op het IJsselmeer bij Staveren op het Vrouwenzand gelopen. Vijf Staverse vissersschepen hebben de met hout voor Lemmer geladen coaster zaterdagmorgen vlot gesleept, waarop deze de reis naar Lemmer voortzette.
1967-02-24: Het Vrije Volk 24-02-1967: Voor de Hoek. De 181 bruto ton metende Nederlandse coaster RES NOVA van W. A. de Vries uit Zwartsluis kwam donderdagavond ter hoogte van 't lichtschip Goeree in moeilijkheden te verkeren. Het ca. 40 jaar oude scheepje, dat met een lading tarwe van Londen op weg was naar Rotterdam, maakte water in de machinekamer. Toen de lenspomp defect raakte en de slagzij toenam besloot de 24-jarige kapitein J. G. Ahrends (uit Groningen) de machine stop te zetten en met de kop op de golven te gaan steken. Urenlang vocht men zo tegen een wilde zee met vaak huizenhoge golven. Tegen zes uur in de middag ging het noodsein de lucht in. Daarop voeren de sleepboot Vikingbank van L. Smit en Co. en de reddingsboot Koningin Juliana van Hoek van Holland uit. Beide schepen hadden een moeizame en lange tocht voor de boeg. De reddingsboot met schipper Piet Grootenboer aan het stuurrad bereikte de Res Nova na enkele uren varens. Door kundig manoeuvreren gelukte het zo dicht bij de coaster te komen, dat de vijf opvarenden één voor één konden overstappen. De 18-jarige kok Hans Marius Berghuis uit Haarlem was de eerste, die de sprong waagde. Hij werd gevolgd door de matroos onder de gage Frank Noppen (18) uit Haarlem en de Portugees Lino Manuel Monteiro (26). Kapitein Ahrends en stuurman Rinse van der Wal uit Dokkum besloten nog aan boord te blijven. Aan boord. De reddingsboot bleef echter in de buurt. Toen de toestand van de Res Nova steeds slechter werd, besloten Ahrends en Rinse toch maar van boord te gaan. Nauwelijks op de reddingsboot beland, wilde kapitein Ahrends weer terug naar zijn schip en dat gebeurde. Inmiddels was de sleepboot Vikingbank bij de coaster aangekomen. Ondanks de zware zeeën gelukte het een sleepverbinding tot stand te brengen, waarbij kapitein Ahrends assisteerde. Langzaam zette men koers naar De Hoek. De reddingsboot zette vier man van de Res Nova tegen half vier vanmorgen op de wal in De Hoek, waar de mannen in het Groene- Kruisgebouwtje op hun verhaal werden gebracht. Omstreeks zes uur bracht de Vikingbank de Res Nova behouden binnen de pieren. Het scheepje is afgemeerd in de Elbehaven, waar het zal worden leeggepompt alvorens de reis naar Rotterdam (Stieljeskade) voort te zetten.
1969-00-00: Final Fate:
Opgelegd te Zwartsluis. In mei 1972 zeebrief ingenomen en in 1973 gesloopt door Simons-Simetas, Hoogezand. (Het schip was sinds 19-01-1973 eigendom van Femmigje van den Berg, wed. van Wietze Atze de Vries en deze teboekstelling wordt op 09-08-1973 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Res-Nova 1926
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Res-Nova (bj 1926)
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: Res-Nova 1926
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Res-Nova 1926
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Res Nova
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: Res-Nova 1926 te Rijswijk.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Res-Nova 1926 te Rijswijk
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De RES- NOVA, samen met de WILLY, ?? en de WIM II bij Motorenfabriek Olthof in Capelle a/d IJssel in de midden zestiger jaren.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: RES-NOVA
Gemaakt door: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De Res-Nova in 1973 liggende bij sloopbedrijf Simons (Simetas) te Hoogezand.
Gemaakt door: Unknown