Inloggen
RENSIENA - ID 5460


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-09-15 / 1907-04-02 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5449 GRON 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Iron and steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J. van Diepen Jr., Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 122.55 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
 
Length 1: 28.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.50 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.36 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-19??
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Te Esbjerg ingebouwd een in Horsens vervaardigde Gideon Motor 2 cil 40pk R. Kramper & Jörgensen .


Datum 00-00-1916
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1916 een nieuwe J.F. Svensson motor van 60 rpk

Ship History Data

Date/Name Ship 1898-09-15 RENSIENA
Manager: Jacob Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRGF
Additional info: Ook wordt de naam als RENSINA geschreven.

Date/Name Ship 1907-04-02 MATHILDE
Manager: Joachim Ralff, Burgstaaken, Germany
Eigenaar: Joachim Ralff, Burgstaaken, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Burgstaaken / Germany
Callsign: LBPD

Date/Name Ship 1910-11-00 IDA
Manager: J.A. Waller, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: A/B Unda, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: JSDK
Additional info: Capt. Carl Mauritz Ahlberg

Date/Name Ship 1912-08-13 IDA
Manager: G.A. Engberg, Ornö, Sweden
Eigenaar: G.A. Engberg, Ornö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Ornö / Sweden
Callsign: JSDK
Additional info: Capt. Wilhelm Andersson (deelname)

Date/Name Ship 1916-04-14 IDA
Manager: Oscar Salen, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: A/B Gothia, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: JSDK

Date/Name Ship 1917-08-23 IDA
Manager: Leutnant Oscar Lindberg, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Leutnant Oscar Lindberg, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: JSDK

Date/Name Ship 1920-02-11 IDA
Manager: Nils Bromander, Stockholm, Sweden
Eigenaar: A/B Frakfart, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: JSDK

Date/Name Ship 1920-03-04 IDA
Manager: Capt. Per Olof Silverskjöld, Malmö, Sweden
Eigenaar: Capt. Per Olof Silverskjöld, Malmö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Malmö / Sweden
Callsign: JSDK

Date/Name Ship 1927-03-03 IDA
Manager: Isodor Brundin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Isodor Brundin, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: JSDK

Date/Name Ship 1931-04-00 IDA
Manager: Johann Gustav Johansson, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Johann Gustav Johansson, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: JSDK

Ship Events Data

1898-09-15: Dagregister deel 14 nummer 490, den zeventienden September 1800 acht en negentig. Ondergeteekende Jacob Albers, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart eigenaar te zijn een ijzeren zeil schoenderschip genaamd Rensina, varende onder Nederlandse vlag, te huis behooremnde te Groningen, volgens meetbrief voor zeeschepen afgegeven te Waterhuizen, gemeente Haren, den vier en twintigsten Augustus achttien honderd acht en negentig door den scheepsmeter A. Smid, gemeten op een bruto inhoud van drie honderd zeven en veertig & twintig honderdste (347,20) kubieke meter of een honderd twee en twintig vijf en vijftig honderdste tonnen (122.55) van 2.83 kubieke meter en welk vaartuig door hem als schipper en eigenaar zal worden bevaren. Groningen 15 September 1898. In de kantlijn staat bijgeschreven 5449 en in de andere kantlijn staat bijgeschreven: Volgens mondeling gedane mededeling van den eigenaar is nevens vermeld vaartuig buitenlands aan een niet ingezeten van her Rijk der Nederlanden verkocht en wordt het zelve dientengevolge voor zoveel nodig hier uitgeboekt. Groningen, 2 April 1907. De Bewaarder.
1900-00-00: 1900: 18 oktober van Hamburg naaar Gothenburg, 19 oktober Brunsbüttel gepasseerd. 11 december van Papenburg te Delfzijl.
1903-04-07: Scheepvaart 07-04-1903: Rensiena. South Shields, 4 April. De Ned. schoener Rensiena, uit Groningen, is aan de noordzijde van de Zuidpier gestrand, doch werd door de sleepboot Power vlot, en de Tyne opgesleept; omtrent schade is niets bekend
1903-04-14: Overledene Eilderd Drenth, geboren 05-10-1884 te Winschoten, overleden (verdronken) op 14-04-1903 op Noordzee, kok a.b. Schoener Rensiena. (Positie van het verdrinken van Eilderd Drenth was 56 gr. N.B. - 15 gr. W.L.)
1909-12-23: 1909 Onder kaptein F.M. Kortum in de Noord en Oostzee vaart ingezet. 23-12-1909 gestrand op de Zweedse westkust ter hoogte van Nidingen op de reis van Stolpemünde naar Gothenburg met een lading haver. Lading gelost met boten, en later is het schip geborgen en na inspectie , CTL verklaart. 20-07-1910: als wrak verkocht op een openbare veiling aan Kapt C.F. Larsson. ( Die ook de berging bewerkstelligt had. De rederij A/B. Unda (mrs J.A. Waller) uit Gothenburg had interesse en liet het wrak overbrengen en repareren bij de A/B Lodose werf. November 1910 was het schip weer zeeklaar. Herdoopt : IDA (JSDK) en onder commando van kapt. Carl Mauritz Ahlberg (Gothenburg ) weer in de vaart.
1921-00-00: Op 04-03-1920 als IDA (JSDK) van Capt. Per Olof Silverskjöld, Malmö. (Sw) Het schip lag inmiddels al een tijd voor reparatie aan de Brodins Varv, Gefle. Door de opgelopen kosten ging Faxe & Co. in liquidatie en werd in April 1921 het schip te Gefle opgelegd. Op 25-10-1923 op een veiling verkocht aan Johann Julius Malmberg, Gefle. Die het schip niet in de vaart bracht, echter doorverkocht op 18 december 1923 aan een Partenrederi in Kallandsö (mgr. Johannes Gunnar Johansson, Otterstad) die het schip als IDA (JSDK) weer in de vaart bracht.
1931-00-00: Tomfat av Jern = ledige ijzeren vaten aan dek (potatis = aardappelen in zakken)
1931-12-04: Final Fate:
Op 04-12-1931 vertrok de IDA met een lading van 106 ton aardappelen in zakken en 182 lege ijzeren vaten aan dek de haven van Visby met bestemming Stockholm. Het schip is daar nooit aangekomen. Een paar dagen later vond men een deel van de lege vaten terug op het eiland Mellsten. Men vermoedt dat het schip met slecht zicht ten oosten van Landsort op de scheren is gelopen en snel in het diepe water ten onder is gegaan. Er waren 5 mensen levens bij deze ramp te betreuren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacob Albers werd geboren 24 juli 1867 te Groningen als zoon van de schipper Klaas Albers en Swaantje Dost.

Hij trouwde op 28 januari 1892 te Groningen als schipper met Rensiena Kramer, geboren te Groningen 10 juli 1871 als dochter van de schipper Warnder Kramer en Pietertje de Boer. Rensiena overleed op 14 mei 1963 te Groningen, 91 jaar, weduwe.

Jacob overleed op 21 september 1927 te Groningen, 60 jaar.

In geboorteakten van kinderen uit de periode 1892-1899 wordt Jacob vermeld als schipper resp. scheepskapitein

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. Albers/Alberts was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 34 in de periode 1895 t/m 1904.

In de ledenlijsten van 1913 en 1914 wordt wederom een J.Albers genoemd met de ss. “Rensiena”, vlagnummer 49.

Ik heb vooralsnog niet kunnen achterhalen of het hier dezelfde kapitein betreft of wellicht een zoon

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Albers als gezagvoerder gedurende:

*    1893 t/m 1899 van de tjalk “Confiance”, gebouwd in 1876, bouwlocatie niet vermeld, 63 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1899 over naar de binnenvaart;

*    1899 en later van de stalen 2-mastschoener “Rensiena”, gebouwd in 1898 bij J. van Diepen te Waterhuizen, 118 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is vernoemd naar de vrouw van de schipper/eigenaar.

Deze schepen worden niet genoemd in de lijst van monsterrollen uit Delfzijl en zijn ook niet te koppelen aan de volgende Jan Albers.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Albers, Jacob

Afbeeldingen


Omschrijving: waarschijnlijk de RENSINA van 1898 (nog niet 100% zeker)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De Zweedse IDA , ex-RENSIENA (1898) aan de kade
Collectie: Hagnéus, T. (Torsten)
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Nog een foto van de IDA
Collectie: Hagnéus, T. (Torsten)
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten