Inloggen
RENGAT - ID 5456


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1926
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. & K. Smit's Scheepswerven N.V., Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 712
Launch Date: 1926-00-00
Delivery Date: 1926-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J. & K. Smit's Machinefabriek N.V., Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 275
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 13 & 26 - 21 3/4.
Speed in knots: 8.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 512.74 Gross tonnage
Net Tonnage: 257.83 Net tonnage
Deadweight: 210.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 23000 Cubic Feet
Bale: 22000 Cubic Feet
 
Length 1: 163.8 Feet (British) Registered
Beam: 29.7 Feet (British) Registered
Depth: 9.2 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
6 6 0 240 0 252
Configuration Changes

Datum 00-00-1947
Type: Rebuilt
Omschrijving: De RENGAT is in 1946/1947 bij de werkplaats van de K.P.M. te Batavia verbouwd; de brugopbouw werd verminderd, zie plannen van voor en na deze verbouwing onder afbeeldingen. Merkwaardig genoeg bleek de inhoud van het schip daarna bij meting groter: 575,66 ton bruto / 287,37 ton netto.

Ship History Data

Date/Name Ship 1926-03-00 RENGAT
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands
Callsign: TFQR
Additional info: In 1942: Djakarta.

Date/Name Ship 1944-00-00 RYOKOKU MARU
Manager: Government of Japan, Japan
Eigenaar: Government of Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Date/Name Ship 1947-04-19 RENGAT
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Djakarta, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands

Date/Name Ship 1949-00-00 RENGAT
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1942-03-06: De RENGAT, die al beschadigd was ter gevolge van een Japanse luchtaanval, werd op 6 maart 1942 te Tjilotjap door de eigen bemanning tot zinken gebracht ter voorkoming van inbeslagname door de Japanners.
1944-06-27: Zij werd echter op 27 juni 1944 door de Japanners gelicht, hersteld en weer in de vaart gebracht.
1945-08-00: De RYOKOKU MARU werd in augustus 1945 te Saigon teruggeven, op 8 april 1946 aan de K.P.M. overgedragen en op 9 mei 1946 te Tandjong Priok in reparatie begonnen, op 19 april 1947 weer als RENGAT in de vaart gebracht.
1949-02-24: Op 24.02.1949 liggende te Surabaja voorzien van een nieuw brandmerk: 2298 Z AMST 1948
1953-08-00: Final Fate:
De RENGAT is in het voorjaar van 1953 voor sloop verkocht aan Nam Kheng & Co., Singapore, die op 13 augustus 1953 te Tanjong Penjuru (Singapore) met het slopen begon. De sloopwerkzaamheden waren op 25 september 1953 voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: De Rengat nog aan de steiger bij de bouwwerf
Collectie: Hindriks, C.O.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Proeftochtfoto van de RENGAT - 1926
Collectie: Hindriks, C.O.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De RENGAT aan de steiger te Belawan. Er achter ligt de BOTH van de KPM. Foto van voor 1941
Collectie: Hindriks, C.O.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Algemeen plan van de RENGAT, zoals gebouwd
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Algemeen plan van de RENGAT, na de verbouwing van 1946/1947
Collectie: Hindriks, C.O.
Vervaardiger: Unknown