Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
RENGAT - ID 5456
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1926
Categorie:
Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
Vracht-/passagiersschip
Type Dek:
Shade deck
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
J. & K. Smit's Scheepswerven N.V.
, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
712
Launch Date:
1926-00-00
Delivery Date:
1926-03-00
Technical Data
Engine Manufacturer:
J. & K. Smit's Machinefabriek N.V.
, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Steam, Compound
Number of Cylinders:
2
Power:
275
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
13 & 26 - 21 3/4.
Speed in knots:
8.5
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
512.74 Gross tonnage
Net Tonnage:
257.83 Net tonnage
Deadweight:
210.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
23000 Cubic Feet
Bale:
22000 Cubic Feet
Length 1:
163.8 Feet (British) Registered
Beam:
29.7 Feet (British) Registered
Depth:
9.2 Feet (British) Registered
Passengers:
1st
2nd
3rd
Steerage
Deck
Total
6
6
0
240
0
252
Configuration Changes
Datum
00-00-1947
Type:
Rebuilt
Omschrijving:
De RENGAT is in 1946/1947 bij de werkplaats van de K.P.M. te Batavia verbouwd; de brugopbouw werd verminderd, zie plannen van voor en na deze verbouwing onder afbeeldingen. Merkwaardig genoeg bleek de inhoud van het schip daarna bij meting groter: 575,66 ton bruto / 287,37 ton netto.
Ship History Data
Date/Name Ship
1926-03-00
RENGAT
Manager:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batavia / Netherlands
Callsign:
TFQR
Additional info:
In 1942: Djakarta.
Date/Name Ship
1944-00-00
RYOKOKU MARU
Manager:
Government of Japan
, Japan
Eigenaar:
Government of Japan
, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag:
Onbekend / Japan
Date/Name Ship
1947-04-19
RENGAT
Manager:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Djakarta, Netherlands East Indies
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Djakarta / Netherlands
Date/Name Ship
1949-00-00
RENGAT
Manager:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Ship Events Data
1942-03-06:
De RENGAT, die al beschadigd was ter gevolge van een Japanse luchtaanval, werd op 6 maart 1942 te Tjilotjap door de eigen bemanning tot zinken gebracht ter voorkoming van inbeslagname door de Japanners.
1944-06-27:
Zij werd echter op 27 juni 1944 door de Japanners gelicht, hersteld en weer in de vaart gebracht.
1945-08-00:
De RYOKOKU MARU werd in augustus 1945 te Saigon teruggeven, op 8 april 1946 aan de K.P.M. overgedragen en op 9 mei 1946 te Tandjong Priok in reparatie begonnen, op 19 april 1947 weer als RENGAT in de vaart gebracht.
1949-02-24:
Op 24.02.1949 liggende te Surabaja voorzien van een nieuw brandmerk: 2298 Z AMST 1948
1953-08-00:
Final Fate:
De RENGAT is in het voorjaar van 1953 voor sloop verkocht aan Nam Kheng & Co., Singapore, die op 13 augustus 1953 te Tanjong Penjuru (Singapore) met het slopen begon. De sloopwerkzaamheden waren op 25 september 1953 voltooid.
Afbeeldingen
Omschrijving:
De Rengat nog aan de steiger bij de bouwwerf
Collectie:
Hindriks, C.O.
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Werf
Omschrijving:
Proeftochtfoto van de RENGAT - 1926
Collectie:
Hindriks, C.O.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
De RENGAT aan de steiger te Belawan. Er achter ligt de BOTH van de KPM. Foto van voor 1941
Collectie:
Hindriks, C.O.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Algemeen plan van de RENGAT, zoals gebouwd
Collectie:
Onbekend
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Algemeen plan van de RENGAT, na de verbouwing van 1946/1947
Collectie:
Hindriks, C.O.
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht