Inloggen
REMBRANDT - ID 5448

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Shelterdeck closed
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 73
Launch Date: 1906-06-27
Delivery Date: 1906-10-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 5000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 29 1/8, 41 5/16, 58 1/4 & 88 1/2 - 59.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5876.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3670.00 Net tonnage
Deadweight: 6085.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 420.8 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 47.9 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 34.7 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
96 51 20 0 0 167
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-10-00 REMBRANDT
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRFN

Ship Events Data

1906-06-27: Doop en tewaterlating van het mailschip ss. 'Rembrandt' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN) op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam.
1927-03-25: Op 25.03.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 249 Z AMST 1927
1928-06-00: Final Fate:
De REMBRANDT is op 9 juni 1928 voor NLG 141.200 voor sloop verkocht aan Frank Rijsdijk's Industrieele ondernemingen NV., Hendrik-Ido-Ambacht. Zij arriveerde reeds op 11 juni 1928 te Hendrik-Ido-Amacht aan de sloperswerf.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Hubert, D.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Uilkens, H.G.J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Beemen, C.J. van
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De REMBRANDT
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: REMBRANDT bij het plaatsen van de ketel
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Foto genomen op 25 juli 1923 in de Golf van Suez
Gemaakt door: Slijboom

Omschrijving: REMBRANDT in IJmiuden
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: REMBRANDT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: REMBRANDT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: REMBRANDT verlaat de haven van Genua
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: REMBRANDT in Genua
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

DS 290606
Woensdag 27 juni is van de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij met goed gevolg te water gelaten het passagier stoomschip REMBRANDT in aanbouw voor de Stoomvaart Mij Nederland te Amsterdam.
De afmetingen zijn: lengte tusschen de loodlijnen 435’11”, breedte op buitenkant spanten 47’11”, holte tot kuildek (moulded) 29’9”. Met een diepgang van 22’6” is het laadvermogen 4200 ton. Het schip heeft vier doorgaande dekken en accommodatie 53 hutten 1e klasse en 26 hutten 2e klasse.
De voortstuwing geschiedt door een quadruple expansie stoommachine volgens het Yarrow – Tweedy Schliek systeem, gebalanceerd met cilinders met diameter van resp. 28%”, 41”, 58” en 88” bij 60” slaglengte. Het vermogen is 4000 IPK met een snelheid van 14 mijl.
De stoom van 210 lbs wordt verkregen door drie dubbele ketels. Alle stoomwerktuigen worden vervaardigd in de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel te Amsterdam.

DS 041006
Het nieuwe s.s. REMBRANDT kon maandagnacht door lage waterstand niet door de Oosterdoksluis komen, heden door 6 sleepboten in het Y getrokken en zal vanmiddag in het Koninginnedok worden gezet.

PGC 161006
Het nieuwe mailschip REMBRANDT van de Stoomvaart Maatschappij Nederland heeft gister proefgevaren. Om ongeveer 11 uur vertrok het uit de grote sluizen van IJmuiden naar zee. Aan boord bevonden zich de directeuren en commissarissen der rederij en die van de werf des Ned. Scheepsbouw Mij waarop het is gebouwd, en verder ingenieurs, hoofdbeambten en vele genodigden. De vaart werd door mooi weer en kalme zee begunstigd. Onderweg werden ankers en ankertuig beproefd en de slotsom was, dat de directie voorgelicht door haar experts haar volle tevredenheid kon betuigen. De machines ontwikkelen een vermogen van ruim 4200 I.P.K. en gaven een snelheid van 14¾ mijl. Toen de proefvaart was afgelopen, omstreeks 4 uur, werd aan de grote top de vlag der Mij Nederland gehesen, ten bewijze dat de REMBRANDT door de directie van de bouwmeester was overgenomen