Inloggen
REMARK - ID 5447

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5089295
Nat. Official Number: 1767 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 647
Launch Date: 1936-11-07
Delivery Date: 1937-01-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type RV6M345 (280x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 391.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 196.00 Net tonnage
Deadweight: 462.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 45.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.50 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1940-05-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Het schip werd in mei 1940 bij scheepswerf “De Merwede“ verbouwd tot koelschip voor het lucratieve vervoer van boter naar Engeland. Toen de oorlog uitbrak was de verbouwing net gereed en hoewel A. Veder het schip in de Biesbosh verstopte werd het in juli 1941 toch door de Duitsers in beslag genomen. In 1945 terug aan voormalige eigenaar en tot de verkoop in 1950 ingezet als koelschip, het schip maakte enige reizen naar IJsland voor de H,S.M. voor het vervoer van bevroren vis.

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-01-02 REMARK
Manager: Jacob Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGZU

Date/Name Ship 1940-04-27 NIEUWAAL
Manager: Anthony Veder & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport N.V. (Oranje Lijn) , Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGGH

Date/Name Ship 1941-08-13 NIEUWAAL
Manager: Deutsches Reich, Rostock, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany

Date/Name Ship 1942-12-22 NIEUWAAL
Manager: Wilhelm Joerk Jr., Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany

Date/Name Ship 1945-09-22 NIEUWAAL
Manager: Anthony Veder & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij Zeetransport N.V. (Oranje Lijn) , Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGGH

Date/Name Ship 1950-04-18 KALLSÖ
Manager: Fa. Gustaf Erikson, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Rederi A/B 'Valborg', Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OFQE

Date/Name Ship 1958-00-00 DEVINA
Manager: Anton Häggblom, Mariehamn, Finland
Eigenaar: Rederi A/B Devina, Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OFQE

Date/Name Ship 1971-05-00 NOREEN
Manager: R. Long, E. Payne & J. Brown, Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: R. Long, E. Payne & J. Brown, Gibraltar, Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar

Date/Name Ship 1971-07-00 NOREEN
Manager: Reindeer Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Reindeer Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 197?-00-00 NOREEN
Manager: M.A. Shipping Co. Ltd, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: M.A. Shipping Co. Ltd, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1975-00-00 RAMALBERT
Manager: Ramalbert Cia. Naviera, Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: Ramalbert Cia. Naviera, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5027

Ship Events Data

1936-11-09: NvhN 09-11-1936: Tewaterlating "REMARK". Van de werf van de N.V. E.J. Smit en Zn. te Westerbroek is Zaterdag met goed gevolg te water gelaten het motorschip "Remark", bouwnr. 647, in aanbouw voor kapt. Kramer te Groningen. De afmetingen zijn: lengte over den steven 42M., breedte op spant 7.70M en holte 3/4,25 M. Het is een raised quaterdektype met vollen, dubbelen bodem en is 399 bruto-register ton groot. Het schip zal worden voorzien van een direct omkeerbaren Deutz-Dieselmotor van 300 PK. Onmiddellijk daarna werd de kiel gelegd voor bouwno. 650, een 500 ton's motorcoaster.
1936-12-31: Op 31-12-1936 als REMARK, zijnde een motorvrachtschip, metende 1123.08 m3, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jacob Kramer te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1767 Z GRON 1936 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant ingang volkslogies.
1937-00-00: De naam van het schip is de naam van de eigenaar maar dan achterste voren.
1937-01-09: Schuttevaer 09-01-1937: Op de Eems vond deze week de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip “REMARK“ gebouwd op de werf van de fa. E.J. Smit & Zn. te Westerbroek onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor rekening van kapt. J. Kramer te Groningen. Het schip is van het raised quarterdek type met kruiserhek en het is voorzien van een volle dubbele bodem, die als ballastank en als oliebunker dienst doet. Het heeft een zeer groote ballastcapeciteit, zoodat het schip ondervrijwel alle omstandigheden kan varen. Midscheeps is een Mannesmann mast geplaatst met aan de voor- en de achterzijde een Mannesmann laadboom waarmede 2 ton geheschen kan worden. Voor de bediening hiervan zijn twee motorlaadlieren opgesteld, elk voorzien van een motor van 10 pk. Ook de ankerlier wordt gedreven door een motor, eveneens van het fabrikaat Deutz van 10 pk. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte tusschen de steven 42.05 m breedte op het spant 7,70 m en holte tot vrijboorddek 3 m tot het verhoogde dek 4,23 m. De D.W. capaciteit bedraagt 470 ton terwijl de inhoud netto 191 regton en brutto 396,43 ton bedraagt.
1940-03-27: Op 27 maart 1940 voor Hfl. 121.500,-- verkocht aan de N.V. Mij. Zeetransport, Directie N.V. Anthony Veder te Rotterdam. De oplevering zou bij scheepswerf 'De Merwede' in Hardinxveld plaatshebben. ‘Het schip zal daartoe van Groningen vertrekken zodra het water op het wad zo genoeg is dat het schip daar kan varen, hetgeen naar mag worden aangenomen begin der volgende week het geval zal zijn.’ (Dit, en vermoedelijk ook de verkoop, had natuurlijk alles te maken met de angst voor mijnen).
1940-05-14: Begonnen met de ombouw tot koelschip. Op 9 juli 1941 door de KMD Rotterdam gevorderd ten behoeve van de Intendantur-Wilhelmshaven (later Bremerhaven) en onder Duitse vlag gebracht. Was tijdens de oorlog in dienst als groentetransportschip in bezet gebied. In september 1945 te Hamburg teruggevonden. Op 22 september 1945 weer onder Nederlandse vlag.
1950-04-20: Het Vrije Volk 20-04-1950: Nederlands schip naar Finland verkocht. Door bemiddeling van Dammers en Van der Helde's Scheepvaart en Handelsbedrijf te Rotterdam is vandaag verkocht aan Gustav Erlkson te Marlenhamn ln Finland het 391 bruto-reg.ton metende m.s. „NIEUWAAL". Het schip was in 1936 gebouwd bij E. J. Smit en Zoon te Westerbroek en was eigendom van de Mij. Zeetransport NV Anthony Veder & Co te Rotterdam.
1978-01-31: Final Fate:
Tijdens een reis van Freetown naar Banjul met een lading kolanoten en stukgoed op het strand gelopen bij Kafantin, bij de monding van de Casamance rivier, ongeveer 35 mijl ten zuiden van Gambia rivier. Volgens de bemanning was de oorzaak het uitvallen van de hoofdmotor. In februari stond er water in de machinekamer en de lading was geplunderd. Het wrak werd geabandonneerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: Remark 1937 voor de tewaterlating op 07-11-1936.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Remark 1937.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Remark ' (foto Groningen, Oosterhaven, 1937)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nieuwaal 1937 ex Remark.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nieuwaal 1937 ex Remark.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nieuwaal 1937 ex Remark.
Gemaakt door: Unknown