Inloggen
REMA - ID 5446

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5427966
Nat. Official Number: 2540 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Sander, Scheepswerf 'Delfzijl', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 185
Launch Date: 1950-03-21
Delivery Date: 1950-06-01
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3430 Type 6VD6A (280x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 376.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 173.00 Net tonnage
Deadweight: 435.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23930 Cubic Feet
Bale: 23260 Cubic Feet
 
Length 1: 46.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.45 Meters Depth, moulded
Draught: 2.89 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-05-25 REMA
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rijnder Brinkman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGZS

Date/Name Ship 1957-06-11 REMA
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Brinkman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Uge Brinkman, Maria Johanna Brinkman-Das, Jurjen Schokkenbroek, Willem Scholte (sigarenwinkelier)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGZS

Date/Name Ship 1958-00-00 REMA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Brinkman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Uge Brinkman, Maria Johanna Brinkman-Das, Jurjen Schokkenbroek, Willem Scholte (sigarenwinkelier)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGZS

Date/Name Ship 1963-06-13 REMA
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGZS

Date/Name Ship 1963-10-09 LERWICK
Manager: W.B.W. Lyle, Leith, Great Britain
Eigenaar: Enid Shipping Co. Ltd., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Callsign: MHGN

Date/Name Ship 1968-08-04 CORBIERE
Manager: Jersey Shipping Co. Ltd., Jersey, Great Britain
Eigenaar: Jersey Shipping Co. Ltd., Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain
Callsign: MHGN

Date/Name Ship 1971-07-05 MAY MITCHELL
Manager: H.R. Mitchell & Sons Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: H.R. Mitchell & Sons Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MHGN

Date/Name Ship 1979-12-05 MAY MITCHELL
Manager: Jersey Shipping Co. Ltd., Jersey, Great Britain
Eigenaar: Jersey Shipping Co. Ltd., Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain
Callsign: MHGN

Date/Name Ship 1981-00-00 MANUYA I
Manager: Mulberry Tranding Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Mulberry Tranding Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3933

Ship Events Data

1950-03-22: NvhN 22-03-1950: Tewaterlating Motorcoaster REMA. De motorcoaster Rema werd gistermiddag met gunstig gevolg yan de scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl te water gelaten. Dit circa 435 tons casco is in aanbouw voor kapitein R. Brinkman van Groningen Het is 46 meter lang, 7.50 meter breed en tot het hoofddek 2.90 meter hol. Het vaartuig is van het raised quarterdecktype en zal van een 300 P.K. Industrie motor worden voorzien. De kiel is daarna gelegd voor een dergelijk schip te bouwen voor rekening van kapitein A. Wolthuis te Groningen.
1950-05-26: Op 26-05-1950 als REMA, zijnde een stalen motorschip, groot 1065.44 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 16-05-1950 no. 8064, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2540 Z GRON 1950 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.25 m. uit hekplaat, op de lengteas en 1.55 m. boven dek.
1954-03-02: Terug naar Porstmouth gebracht wegens lekkage in het voorste ruim. Het schip was eerder in ballast naar Roscoff vertrokken maar vertrok later dezelfde dag naar Rotterdam.
1955-03-10: Tijdens het manouvreren op 10.03.1950 in Nouveau Basin, Caen tegen de kade geblazen en raakte daarbij een kraan, die uit de rails liep en beschadigd werd. De stuurboord david moest gerepareed worden.
1957-06-11: 11-06-1957 van Rederij Brinkman gevestigd te Groningen waarvan de leden zijn: Maria Johanna Das, z.b. te Groningen, wed. van Rijnder Brinkman 7/10, Jurjen Schokkenbroek, scheepskapitein te Groningen, i.a.g.v.g.g/m. Greta Willemina Brinkman 3/40, Willem Scholte, sigarenwinkelier te Groningen, i.a.g.v.g.g/m. Willy Gerda Brinkman 3/40, Uge Brinkman, scheepskapitein te Groningen 3/40 en Maria Johanna Brinkman z.b. te Groningen 3/40 deel.
1958-05-19: De kombuis in brand geraakt terwijl het voor haar jaarlijkse survey lag te Delfzijl. De brand werd door de lokale brandweer geblust.
1960-03-21: Aan de grond gelopen op de Quay Bank in de buurt van Dungarvan. Met hoog water vlotgekomen en geen schade opgelopen.
1960-09-27: Bij het uitvaren van de haven van Karlshamn aan de grond gelopen. Met sleepboothulp vlot gekomen en naar de haven teruggevaren voor inspectie.
1979-09-29: Op 29.09.1979, door uitval van de motor, geankerd op 12 mijl zzo van Dublin. Door de Britse sleepboot Afon Las op sleeptouw genomen naar Dublin, maar gewijzigd naar Arklow, waar ze op 01.10.1979 aankwam. De reparaties werden daar uitgevoerd en ze vertrok op 14.10.1979 naar Falmouth.
1980-05-29: Opgepakt op negen mijl van Islas Cies door het Spaanse m.s. Gavilan voor sigarettensmokkel en naar Vigo gebracht waar het schip en lading in beslag werden genomen. De bemanning werd gearresteerd en later vrijgelaten. In 1980 publiekelijk verkocht aan Mulberry Trading Corp. Panama vlag en in 1981 herdoopt in MANUYA I.
1982-00-00: Note in LR 1982-83: As MAY MITCHELL - Surveys Overdue - Class suspended 13/6/80.
1983-00-00: Note in LR 1983-84: As MANUYA 1 - Surveys overdue - Class suspended 13/6/80. (Een rapportage uit 1984 luidt echter dat het schip nog onder haar oude naam in Marin lag.)
1985-02-00: Final Fate:
Februari 1985 gerechtelijk verkocht voor de sloop aan Manuel Marquez Darrocha, Marin. De sloop begon op 12.02.1985.

Afbeeldingen


Omschrijving: REMA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: REMA
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: REMA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: REMA
Gemaakt door: Real Photographs Co. Ltd.

Omschrijving: LERWICK
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CORBIERE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MAY MITCHELL
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving: MAY MITCHELL
Gemaakt door: Unknown