Inloggen
RELIABLE - ID 5445


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5139533
Nat. Official Number: 3149 Z AMST 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 266
Launch Date: 1952-12-17
Delivery Date: 1953-03-10
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4047 Type 6D7O (305x460)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 269.00 Net tonnage
Deadweight: 565.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28600 Cubic Feet
Bale: 27400 Cubic Feet
 
Length 1: 48.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.15 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.70 Meters Depth, moulded
Draught: 3.21 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-03-10 RELIABLE
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Reliable, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Willem Frederik Kampman (19%), Willem Lammert Disma (6,5%), Johannes Roos (6,5%), Johannes Jacob Tuil (32%), Keimpe Tuil (4%), N.V. 'Phoenix' Scheepvaart Maatschappij (Amersfoort, 32%)
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGZQ

Date/Name Ship 1961-12-01 HADO
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Anne Hartsema, Beilen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Beilen / Netherlands
Callsign: PEMI

Date/Name Ship 1972-06-01 BERYTUS
Manager: Overseas Shipping & Forwarding Company, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Berytus Navigation Co. L.L.C., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNE

Date/Name Ship 1978-09-00 SHERIF
Manager: Sherif Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Sherif Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4ZX

Ship Events Data

1952-12-18: NvhN 18-12-1952: Tewaterlating m.s. RELIABLE. Bij de C.V. G. J. v .d. Werffs scheepsbouw te Westerbroek werd heden met goed gevolg te water gelaten het nieuwe stalen motorkustvaartuig Reliable, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij Reliable te Amsterdam. Het schip is van het raised quarterdeck type, met 575 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 48.90 m., lengte tussen de loodlijnen 45 m. breedte 8.10 m., holte 3.27—4.07 m. Het schip zal worden uitgerust met een, 400 pk motor, terwijl tevens in de machinekamer werden geplaatst twee hulp motoren van 20 pk. De uitrusting bestaat uit één mast met twee drietons laadbomen. Bodewes lieren, waarbij 2 hulpmotoren van 14—16 pk en één van 8 pk oliegestookte centrale verwarming enz. De bouw geschiedt onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdeck type. groot, 600 ton d.w voor Indonesische rekening.
1953-03-07: Op 07-03-1953 als "RELIABLE", zijnde een motorschip, metende 1129.25 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9032 d.d. 23-02-1953, liggende te Westerbroek, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3149 Z AMST 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.00 m. uit hekplaat, 0.85 m. uit de lengteas en 1.57 m. uit dek.
1953-03-11: NvhN 11-03-1953: Proefvaart m.s. Reliable. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Reliable, dat werd gebouwd bij de CV. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek voor rekening van de rederij Reliable te Amsterdam. Het schip is van het raised-quarterdecktype, meet 575 ton d.w. en is uitgerust met een 400 P.K. motor, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 10 ¼ mijl. De bouw geschiedde onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1961-12-10: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen tijdens dichte mist van het ms Hado op de Elbe nabij Cuxhaven op de reis van Helsingborg naar Rotterdam. Het schip was beladen met 220 ton stukgoed. Op 10 december 1961, te 02.50 uur, werd de Hado geschut door de sluis te
Brunsbuttel. De kapitein nam geen loods voor de vaart de Elbe af. De kapitein
nam zelf de wacht en was op de brug met een roerganger. Het was goed stil
weer, maar mistig met zicht van ongeveer 1 mijl. De kapitein zag geen enkel
vuur aan bakboord; hij had na het passeren van boei 20 niet meer achteruit
gekeken maar wel het echolood geobserveerd maar dit gaf geen aanwijzingen
voor de navigatie daar de verschillen in diepte gering zijn. Te 05.27 uur voelde
hij dat het schip aan de grond liep. Het echolood wees een paar voet aan. De
motor werd volle kracht achteruit gezet, het schip draaide naar stuurboord maar
kwam niet vlot. Te 09.00 uur werd stuurboord dwars een werpanker uitgebracht
om daarop bij rijzend water het schip af te kunnen hieuwen. Te 12.00 uur gleed
het schip iets naar achter en na enig manoeuvreren kwam het schip te 13.25 uur
vlot. Te 18.00 uur werd de reis voortgezet. Bij droogzetten bleek de bodem aan
de voorkant van luik 2 te zijn ingezet. Oordeel van de Raad is dat de kapitein schuld heeft aan de stranding omdat hij bij zijn navigatie is uitgegaan van veronderstellingen omtrent de stroom en eigen snelheid terwijl hij de juiste snelheid van de Hado gemakkelijk kon bepalen. Hij nam wel de tijdstippen op waarop de boeien werd gepasseerd maar hij gebruikte deze gegevens verder niet. De Raad straft kapitein/eigenaar AH door het uitspreken van een berisping. De Raad houdt er met de straf rekening mee, dat de kapitein als eigenaar van de Hado door de schade aan het schip en het daaruit voortvloeiende oponthoud aan de werf reeds ernstig nadeel lijdt Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 13 maart 1962.
1979-06-29: Final Fate:
Gekapseisd tijdens het laden aan Pier 31 te Alexandrië. De lading bestond uit 50.000 blikken met vruchtensappen. 27 Oktober 1980 door de Egyptische Marine geborgen. Zwaar beschadigd en total loss verklaard.

Afbeeldingen


Omschrijving: Reliable 1953 op de werf
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Reliable 1953 doop
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Reliable 1953 doop
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Reliable 1953 te water
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Reliable 1953 te water
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Reliable 1953 te water
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Hado 1953 (ex Reliable)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Hado 1953 (ex Reliable)
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Hado 1953 ex Reliable at Shipyard Vuijk, Capelle aan den IJssel
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: HADO
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *