Inloggen
REGINA - ID 5435

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5292074
Nat. Official Number: 2584 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 165
Launch Date: 1950-11-22
Delivery Date: 1951-03-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz. Nr. 1255827/32 Type (240x360) 195rpm.
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 313.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 191.00 Net tonnage
Deadweight: 380.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21570 Cubic Feet
Bale: 19800 Cubic Feet
 
Length 1: 45.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.37 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.23 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.63 Meters Depth, moulded
Draught: 3.04 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-03-01 REGINA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Klaas & Gerhardus Leinenga, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGZB

Date/Name Ship 1953-12-30 REGINA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerhardus Leinenga, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGZB

Date/Name Ship 1956-00-00 REGINA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerhardus Leinenga, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGZB

Ship Events Data

1950-11-21: Op 21-11-1950 als schip nog zonder naam, bouw no. 165, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Wirdum, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2584 Z GRON 1950 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het dekhuis op het verhoogd achterdek, 5.00 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.60 m. uit dek.
1950-11-22: NvhN 22-11-1950: Tewaterlating m.s. REGINA. Bij de scheepswerf Apol te Wirdum werd hedenmiddag met goed gevolg te water gelaten het stalen motorkustvaartuig Regina, dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. Gebr. Leinenga te Groningen. Het schip is van het gladdektype, meet 400 ton D.W. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 45.40 m, lengte tussen de loodlijnen 41.55 m, breedte 7.18 m. en holte 3.02 m. De Regina wordt uitgerust met een 240 pk motor terwijl in de machinekamer een hulpmotor van 40 pk zal worden opgesteld. Het schip zal modern worden uitgerust met o.a. hydraulische lieren en ankerwinch. De Regina wordt gebouwd onder klasse Lloyds Register, onbeperkt vaargebied met Certificaat S.I. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig van het raised quarterdecktype van ongeveer 460 ton D.W. voor rekening van Dorremans' Scheepvaartbedrijf te Groningen.
1951-04-02: NvhN 02-04-1951: Proefvaarten. Nadat de motorschepen „ARNOUDSPOLDER" en „REGINA" Vrijdag en Zaterdag j.l. op de Eems proefvaarden, volgt thans weer het motorschip „Alja". De „REGINA" keerde Zaterdagmiddag van de proeftocht terug, dit schip werd in opdracht van Gebr. Leininga te Groningen gebouwd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Lloyds (Atlantische vaart) bij de scheepswerf Apol te Wirdum. De afmetingen bedragen 45.45x7.25x2.82 meter, het laadvermogen is 400 ton. Dit gladdektype schip is voorzien van één stalen mast, waarbij hydraulische laad- en loslieren. De hoofdmotor van 300 p.k. 6 cylinder gaf het vaartuig een snelheid van ruim 9 mijl. De „Regina" ligt momenteel strocarton te laden voor Goole.
1954-03-23: NvhN 23-03-1954: REGINA krijgt één eigenaar. Het te Groningen thuis behorende m.s. Regina van de heren K. en G. Leininga te Groningen en Delfzijl, is gekocht door de heer G. Leininga te Delfzijl. De Regina heeft een d.w. van ca 385 ton en werd in 1951 gebouwd bij de scheepswerf A. Apol te Wirdum. In de machinekamer staat een 195 p.k. motor opgesteld.
1954-07-20: Na het verlaten van Kotka, onderweg naar Utrecht, ten gevolge van overgaan van de lading triplex gekapseisd en gezonken. De bemanning werd door de loodsboot gered. 22 Juli 1954 aanvang van de berging en nadat het schip was gericht en de lading was gelost werd het schip op 14 augustus 1954 geborgen. Het werd door de sleepboot 'Hudson' naar de werf van A. Vuyk te Capelle aan de IJssel gesleept. Nadat het was gerepareerd kwam het op 23 oktober 1954 weer in de vaart.
1954-07-20: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het kenteren van het motorschip Regina, op reis van Kotka naar Amsterdam, na het vertrek uit de haven van Kotka. Het schip, dat één ruim heeft met 2 luiken, had eerst pakken triplex uitgevloerd onder het vóór- en achterdek; onder het mastdek was deze lading tot onder dek opgestuwd. Het ruim was verder opgevuld met platen hardboard. Benedendeks was totaal circa 313 ton geladen. De rest van de lading, ongeveer 50 ton hardboard werd op de twee luiken gestuwd en lag daar ongeveer een meter hoog. Te 18.00 uur van 20 juli 1954 vertrok de Regina onder loodsaanwijzing naar buiten. Aanvankelijk lag het schip recht en het bleef recht liggen, toen het op weg naar zee verschillende malen bochten moest maken. Toen het schip, buiten gekomen, vaart minderde en roer gaf om de loods te ontschepen, kreeg het grote slagzij en viel het na enige tijd om. De bemanning, bestaande uit 6 personen en 5 passagiers waaronder de vrouw en het kind van de stuurman–eigenaar, werd gelukkig gered.
Oordeel van de Raad is dat de belading van de Regina in strijd is met de gewoonte want het s.g. van het eerst geladen triplex is lager dan van het daarbovenop geladen hardboard. De kapitein kende het s.g. van de lading niet; hij is echter voor de belading verantwoordelijk. De Raad is van oordeel dat de Regina in Kotka verkeerd is beladen. De Raad straft kapitein J. Wassink, geboren 7 maart 1923 en wonende te Godlinze, door hem de bevoegdheid te ontnemen om te varen als kapitein op zeeschepen, bedoeld bij artikel 2 der Schepenwet, voor de tijd van vier maanden.
Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 23 juni 1955.
1954-07-21: NvhN 21-07-1954: M.s. Regina uit Delfzijl bij Finse kust gekapseisd. Opvarenden gered door Groninger m.s. Frieda. Gisteravond omstreeks 9 uur is het m.s. Regina, eigendom van de heren K. en G. Leinenga te Delfzijl, nabij Kotka in Finland gekapseisd. Het schip dat kort tevoren met een lading board de haven van Kotka had verlaten, is geheel omgeslagen. Het drijft momenteel met de kiel omhoog. Een Finse bergingsboot doet pogingen de Regina te bergen. De opvarenden, waaronder zich enkele vrouwen en kinderen bevonden, konden allen worden gered. Zij werden aan boord genomen van het Groninger m.s. Frieda, afkomstig uit Oostwold (Oldambt), dat enige tijd na de Regina uit Kotka was vertrokken. Naar wij vernemen heeft men goede hoop het schip te kunnen bergen. Kapitein van de Regina is de heer J. Wassing uit Godlinze, gemeente Bierum. De Regina meet 380 ton d.w. en is van het gladdek-type. Het schip werd in 1951 gebouwd bij de scheepswerf Apol te Wirdum bij Appingedam en is uitgerust met een 195 p.k. motor. De coaster is verzekerd bij de Onderlinge Verzekeringsmaatschappij Oranje te Groningen. Als bevrachter treedt op Wagenborgs Expeditiebedrijf te Delfzijl. De heer K. Pronk te Groningen, expert van de Verzekering Mij Oranje, is vanmorgen naar Kotka vertrokken teneinde zich van de situatie op de hoogte te stellen en maatregelen te treffen. Omtrent de oorzaak van deze scheepsramp is momenteel nog niets bekend.

NvhN 26-07-1954: Het drama aan de Finse Zuidkust. Acht schipbreukelingen van Regina behouden in Delfzijl. Coaster Frieda verrichtte prachtig werk. (Door een onzer verslaggevers). Met aan boord enige van de schipbreukelingen van de Regina, de Nederlandse motorcoaster, welke de vorige week bij de Finse kust ten onder ging, kwam vannacht om drie uur het motorschip Frieda de haven van Delfzijl binnen. En even stond vanmorgen het leven in deze soda-stad-in-wording stil, even vertelde men elkander, dat acht van hen, die daar in de Finse Golf ternauwernood aan een verschrikkelijke dood ontsnapten, nu behouden binnen zijn. Over het lot van de fiere in 1951 gebouwde Regina is nog niets met zekerheid bekend. Er bestaat evenwel een goede kans, dat het schip zal kunnen worden geborgen. De lading moet als verloren worden beschouwd. Omweg meevaller voor jonge vader. Toen we vanochtend aan boord van de Frieda zaten te praten met de kapitein — het schip had ligplaats gekozen bij de Eemskanaalbrug, naast de voor Portugese rekening in aanbouw zijnde zeesleper Macuti — kwam de stuurman binnenlopen. Deze jongeman, vierentwintig jaar, en luisterend naar de naam E. H. Kwint, vroeg vrij voor vanmiddag. „Juist de vorige week Dinsdag, de dag van het ongeluk dus, heeft mijn vrouw een zoon gekregen," vertrouwde hij ons toe, „en nu wil ik natuurlijk graag even kijken hoe zij en de kleine Hendrik het maken." Dit is nu echt een geluk bij een ongeluk. Want de Frieda was met een lading hout op weg naar Londen. Om de schipbreukelingen aan wal te zetten, doet men vandaag Delfzijl aan, maar vertrekt vanavond weer. Voor de jonge vader dus een pracht kans om dagen eerder dan hij had gedacht zijn nakomeling te aanschouwen. Motor bleef twee uur draaien. Aan boord van de Frieda, ook al een van die kranige producten van de Groninger scheepswerven, was, toen wij heden een kort gesprek hadden met de kapitein, de rust weergekeerd. De 38-jarige heer H. Holwerda uit Gasselternijveen — hij is de kapitein van deze 680 ton metende coaster — vertelde, hoe groot de consternatie was, toen hij, een half uur na de Regina, met zijn schip laveerde tussen de rotsen aan de Zuidkust van Finland om de haven van Kotka uit te komen. „We zagen plotseling door een kijker vlakbij het loodsstation Oregrund, dat zich op een eilandje bevindt, een gekapseisd schip. Dat moet de Regina zijn, zeiden we direct, en we voeren er onmiddellijk heen", aldus de zeeman. En dan volgt in sobere woorden het verhaal van de Frieda, terwijl zij poogde haar provinciegenote in rustiger wateren te slepen. Maar duidelijk is te merken, hoe er is geploeterd. Een tegenslag was bijvoorn beeld dat de motor van het gekapseisde schip bleef draaien — twee uur lang. Toen was het donker, want het ongeluk gebeurde om negen uur", zo zei de heer Holwerda, „en de volgende dag woei het veel harder. Desondanks is men er in geslaagd de Regina achter een rots min of meer op het droge te brengen. Op die plaats, vlak achter Oregrund, ligt zij nu nog in afwachting van de bergingspogingen, waarover op het ogenblik druk wordt onderhandeld. In drie minuten: Dit laatste vertelde ons ook mevrouw E. Leinenga-Bos — 36 jaar oud — wiens man de reder is van het schip, samen met zijn broer. Zij was met haar drie kinderen, de 11-jarige Regina, de 8-jarige Wieja en de 5-jarige Jurgen, aan boord, toen het drama zich afspeelde. — Hoe is het gebeurd ?, vroegen wij natuurlijk. Zij het met enige schroom, want mevrouw Leinenga is nog erg onder de indruk. Waarbij komt, dat ze nog in het onzekere verkeert over de vraag wanneer het 380 ton D.W. metende schip weer zal varen. Haar man is thans nog in Oregrund. „Ik voelde dat het schip scheef ging. De deklading, welke evenals hetgeen zich in de ruimen bevond, bestond uit board, zag ik wegglijden. Helaas niet in zee, want anders had ons schip zich stellig nog weer opgericht". Even daalt een stilte in de eenvoudige woonkamer vari het bovenhuis aan do Waterstraat, waar een schilderij van de Regina aan de wand hangt. „Natuurlijk begon ik te gillen. Mijn beide dochtertjes stonden te kijken naar de loodsboot, die net langszij lag om de loods weer aan boord te nemen. Jurgen lag al beneden in de kooi. Ik rende naar beneden om hem te halen, maar de salon stond al vol water. Weer naar boven, en toen bleek onze kleine gelukkig al in veiligheid te zijn. Evenals de anderen was hij op de loodsboot. Alles speelde zich in drie minuten af en daarna hoorden we alleen het draaien van de motor." „Ik ga weer mee"
Met mevrouw Leinenga zijn meegekomen de echtgenote van de machinist, mevrouw J. Gaukema —Slagter, eveneens uit Delfzijl, de kok H. Verduin uit Zeerijp, en de matrozen G. Gocree en J. Raangs, respectievelijk uit Alkmaar en Wehe. In Finland zijn behalve de heer Leinenga, kapitein J. Wassing uit Godlinze en de machinist gebleven. Vanzelfsprekend ga ik weer mee," zei mevrouw Leinenga bij het afscheid. Daaraan behoeft eigenlijk niet te worden getwijfeld. Al jaren vergezelt ze telkenmale haar man, en neemt de kinderen mee. Tot deze naar school moeten. Want dan komen ze bij haar ouders in huis en maken één reis per jaar, in de grote vacantie. En aan die reis is dit jaar een wel zeer tragisch einde gekomen.
1971-11-12: Final Fate:
Ten gevolge van slecht weer en zware slagzij gezonken in pos. 55.54. N - 07.05. W. Ze was onderweg van Portrush naar Loch Ust met een lading bakstenen. De bemanning, de vrouw van kapitein Melchers en hun negen maanden oude baby, hadden het schip reeds op 11 november ter hoogte van Islay verlaten en werd door het Engelse m.s. 'C.P. Ambassador' gered.

Afbeeldingen


Omschrijving: REGINA, the day of the launching 22-11-1950
Gemaakt door: Willemsen, A.

Omschrijving: The launch of the REGINA, 22-11-1950
Gemaakt door: Willemsen, A.

Omschrijving: REGINA on trials 01.03.1951.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De REGINA te Kotka, Finland, geborgen na het kenteren door overgaan van de lading tijdens vertrek haven van Kotka. (foto aug. 1954)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De REGINA te Kotka, Finland, geborgen na het kenteren door overgaan van de lading tijdens vertrek haven van Kotka. (foto aug. 1954)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: REGINA (photo Rotterdam, Parkkade)
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: REGINA outbound Delfzijl in 1968.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)