Inloggen
REGINA - ID 5434


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1923
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 17307 ROTT 1926
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1923-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: C.V. Scheepswerf & Machinefabriek v/h Botje, Ensing & Co., Groningen, Groningen, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 10 1/4, 15 3/4 & 26 3/4-19 7/10
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 421.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight: 560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25400 Cubic Feet
Bale: 23840 Cubic Feet
 
Length 1: 46.87 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.40 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.13 Meters Depth, moulded
Draught: 3.23 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1923-03-00 VERTRAUEN
Manager: Seeschiffahrts A.G., Danzig, Danzig, Freistadt
Eigenaar: Seeschiffahrts A.G., Danzig, Danzig, Freistadt
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig / Danzig, Freistadt

Date/Name Ship 1924-00-00 VERTRAUEN
Manager: August E. Peters, Hamburg, Germany
Eigenaar: August E. Peters, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1926-05-10 REGINA
Manager: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRBV
Additional info: Since 1934 call sign PGZA

Ship Events Data

1923-00-00: Het schip, dat was voorzien van een in 1913 vervaardigde machine, werd, nog niet geheel voltooid, na verkoop naar Duitsland afgebouwd bij Schiffswerft & Maschinenfabrik (vormals Janssen & Schmilinsky) A.G. te Hamburg en kwam in maart 1923 in de vaart.
1927-05-18: Op 18-05-1927 als REGINA, zijnde een stoomschip, groot 421.23 ton, liggende te Rotterdam, door A. Kielema, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van N.V. Naaml. Venn. Soetermeer, Fekkes Cargadoorskantoor te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1823 Z ROTT 1927 op het achterschip aan S.B zijde in het voorschot van de kampanje. (Opm.: De vroegere merken zijnde 17307 ROTT 1926 zijn verwijderd.)
1938-10-04: Final Fate:
Onderweg van Hennebont, Bretagne (1 oktober vertrokken) naar Port Talbot met een lading mijnstutten in een zware storm ten gevolge van ankerkettingbreuk gestrand bij lichtschip 'Scarweather' in de baai van Swansea. De bemanning werd gered. Nadat de lading door een bergingbedrijf was gelost werd het schip op 7 oktober naar Port Talbot gesleept. Het werd wegens aanzienlijke schade total loss verklaard. Het wrak werd naar Preston gesleept en gesloopt door Thos W. Ward Ltd.
1938-10-05: De Telegraaf 05-10-1938: Storm boven Engeland nog steeds niet uitgeraasd. Nederlandsch schip „REGINA” bij de Sker Rocks aan den grond geloopen. Het is de 421 ton metende „Regina" van het cargadoorskantoor Soetcrmeer, Fekkes te Rotterdam, welk schip met negen man en een vrouw, de echtgenoote van den machlnist, aan boord, bij de Sker Rocks (Wales) aan den grond is geloopen. De golven bedreigen het met totalen ondergang. De „Regina" was 1 October vertrokken van Hennebont naar Port Talbot in Wales.
1938-10-06: Zaans Volksblad 06-10-1938: Opvarenden der „REGINA” niet in direct gevaar. Rotterdam, — Woensdag. Omtrent het gestrande Nederlandse stoomscheepje „Regina" wordt nog het volgende gemeld: gisteravond werden noodseinen opgemerkt van het schip, dat op de Sker Rocks, nabij de monding van de rivier Kenfig was gestrand. Het bleek het met hout geladen Nederlandse stoomschip „Regina" te zijn. Onmiddellijk zijn de reddingboten uit Port Talbot en Port Cawl uitgevaren om de opvarenden van het schip te halen. Het gelukte een man van de equipage van boord te krijgen, maar de buitengewoon ruwe zee maakte het onmogelijk de anderen te bereiken. Men besloot derhalve te wachten, totdat het weer enigszins verbeterd zou zijn. Negen mannen en een vrouw, echtgenote van den machinist moesten aan boord blijven. Voor de opvarenden van de „Regina" dreigt geen onmiddellijk gevaar Men neemt maatregelen om een gedeelte van de lading hout te lossen, terwijl voorts pogingen gedaan worden het gestrande schip vlot te slepen.
1938-10-10: De Banier 10-10-1938: "REGINA” nog steeds op het strand. Naar wij vernemen zal het nog geruimen tijd duren eer het s.s. Regina van de N.V- Soetermeer Fekkes Cargadoorskantoor, dat in den jongsten najaarsstorm bij Port Talbot is gestrand, vlot kan worden gebracht Dit zal n.l. niet eerder gebeuren dan bij springtij. De bemanning van het schip bevindt zich des nachts aan wal en overdag zoo mogelijk aan boord.
1938-10-13: Zaans Volksblad 13-10-1938: De „REGINA” in moeilijke positie. Rotterdam, — Woensdag. Omtrent het tussen Port Talbot en Port Cawl gestrande Nederlandse stoomschip „Regina" wordt gemeld, dat het schip op zandgrond zit en een weinig slagzij maakt over stuurboord.' De bodem van het vaartuig is zowel bij de voorpiek als in de midscheeps opgezet en verbogen. Het roer is weggeslagen, terwijl door lekkage water staat in machinekamer en stookruim. Indien de weersomstandigheden gunstig blijven, zal het misschien mogelijk zijn tijdens het volgende springtij, d.i. op 23 October a.s., het schip vlot te brengen en naar Port Talbot te slepen. Het zal evenwel nodig zijn eerst ongeveer 400 ton mijnhout te lossen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1938
Kapitein: Struijk, D.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Het schip als Duits ss. VERTRAUEN
Collectie: Siersdorfer, Th., Essen
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Regina 1922
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Bronnen

Jaar: 2001
Bron: Book
Omschrijving: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor 1916 - 2001 by G.J. Mulder - ISBN 90.805380.1.9 - Uitg. Pirola.