Inloggen
REGINA - ID 5433


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1912-06-15 / 1942-11-16 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 7781 GRON 1914
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Barkmeijer, Briltil, Netherlands
Delivery Date: 1912-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Goedkoop gloeikop Type (13x13ó)
Speed in knots: 6.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 162.95 Gross tonnage
Net Tonnage: 131.80 Net tonnage
Deadweight: 224.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.32 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.46 Meters Depth, moulded
Draught: 2.12 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1922
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 1 cil 45 Pk Kromhout Gloeikop Type (x) 6,5 Kn.

Datum 00-00-1931
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 2 cil 90 Pk Kromhout Gloeikop Type (x) (Het werd een 1 mast schip)

Ship History Data

Date/Name Ship 1912-06-15 REGINA
Manager: Hendrik Mooij, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Mooij, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRBS

Date/Name Ship 1916-12-12 REGINA
Manager: Cornelis van den Hoek Ostende, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cornelis van den Hoek Ostende, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRBS
Additional info: Aankoopprijs HFl. 35.500,--

Date/Name Ship 1917-04-16 REGINA
Manager: N.V. Maatschappij Schoener Regina, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Schoener Regina, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRBS

Date/Name Ship 1920-07-21 OOSTZEE II
Manager: Tamme Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tamme Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNKV
Additional info: Koopprijs Hfl. 46.000,-- / Call sign 1934: PGNJ

Date/Name Ship 1935-11-14 OOSTZEE II
Manager: Anke Hummel (wed. Andries Koopman), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Anke Hummel (wed. Andries Koopman), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGNJ

Date/Name Ship 1942-04-24 HANMAR
Manager: C.V. 'Hanmar' (beh. vennoot Scheepv.ond. 'Harcor' N.V.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. 'Hanmar' (beh. vennoot Scheepv.ond. 'Harcor' N.V.), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PENH

Ship Events Data

1912-06-15: Dagregister deel 19, nummer 351, den vijfentwintigsten Juni 1900 twaalf. Ik ondergeteekende Hendrik Mooij, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij dezen te zijn de eenige eigenaar van het zeil schoenerschip genaamd “Regina” gebouwd te Briltil (gem. Zuidhorn) hebbende een dek en twee masten, groot volgens meetbrief bruto Vier honderd een en zestig en zeven en vijftig honderdste (461.57) M3 of Een honderd twee en zestig en vier en negentig (162.94) honderdste tonnen van 2.83 M3 en netto op Drie honderd en drie en zevenentig en zes en dertig honderdste (373.36) m3 of Een honderd een en dertig en tachtig honderdste (131.80) tonnen van 2.83 m3, thans liggende te Groningen en gevoerd dor mij zelven als schipper. Groningen 15 Juni 1912 H. Mooij. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 7781 en Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 26 Juni 1912 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 7781 GRON 1912 en Opnieuw geboekt deel 3 nr. 611)
1914-02-21: Op 21-02-1914 meting te Rotterdam. Meetnummer: R4376N. Lengte: 31 m 50 cm, breedte: 6 m 42 cm, waterverplaatsing: 220,045 ton. Eigenaar:
H. Mooij, domicilie: Groningen.
1928-02-03: Op 03-02-1928 als OOSTZEE II, zijnde een motorzeilschip, groot 467.04 m3, liggende te Hendrik Ido Ambacht, door Hendrik Meijer, ass. scheepsmeter te Dordrecht, ten verzoeke van Tamme Tammes, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 611 Z GRON 1928 in de bolderkast S.B. op het achterschip. Opm.: De oude merken aanwezig bevonden en vernietigd.)
1940-00-00: Final Fate:
In WO II in bezet gebied gebleven en voor de Duitsers gevaren. 30-10-1941 in de Oostereems op een wrak gevaren en lek geraakt. Met pompen drijvende gehouden en naar Delfzijl gevaren. Gerepareerd. In 1942 door de Duitsers gevorderd en in charter Nederlandsche Oost Reederij.
1942-11-00: Final Fate:
10-11-1942 vertrek uit Delfzijl met een lading kunstmest naar Memel. De bemanning bestond uit 5 personen. In Holtenau ontving kapitein Klaas Veenma de nodige instructies voor de verdere reis van de Duitse marine-autoriteiten. Samen met de “NISI DEO” werd de tocht voortgezet. 15-11-1942 Kaap Arkona, Greifswalder Oie bij Swinemunde en Jershoft gepasseerd. De vaart bedroeg ongeveer 6 mijl. In de loop van de dag verslechterde het weer. Regelmatig trokken regenbuien over en de wind wakkerde aan tot windkracht 6-7. Het zicht werd slecht. Het schip stampte en slingerde zwaar, kreeg veel water over en was door de achterop komende golven slecht te besturen. Te middernacht rekende de kapitein ter hoogte van de boei Stolpmunde te zijn en verlegde de koers naar boei van Rowebank, een onverlichte baken. Gelood werd er niet, het overkomende water maakte dit onmogelijk. De kapitein durfde niet te ankeren en met weinig vaart hield hij de uitgezette koers aan. Op 16-11-1942, vroeg in de ochtend, liep de motorschoener aan de grond en bleek niet meer te verwrikken. Met lichtseinen werd geprobeerd de “NISI DEO” te waarschuwen, maar deze werden niet tijdig genoeg begrepen en de “NISI DEO” strandde eveneens. Vanaf beide schepen werden noodseinen gegeven. Met het aanbreken van de dag kwam er hulp van de wal en kon de bemanning van de “NISI DEO” worden gered. 17-11-1942 het weer verslechterde nog verder, de wind draaide naar het noordwesten en nam toe tot kracht 8-9. De ruimen van de “HANMAR” liepen vol nadat het zwaar overkomende water de luiken had ingeslagen. De bemanning kon 's middags worden gered met behulp van een wippertoestel. Het schip lag tijdens het onderzoek door de Raad voor de Scheepvaart , op 23-juni 1943, nog op deplaats van de stranding. Opgemerkt werd dat de kans bestond dat het vlot zou worden gebracht. Uit geraadpleegde bronnen kon niet worden nagegaan of dit daadwerkelijk is gebeurd. De Raad voor de Scheepvaart verweet de kapitein dat door zijn onverantwoordelijk gedrag en straft hem met een schorsing. Hij verloor voor de periode van twee weken de bevoegdheid om als gezagvoerder te varen. De “NISI DEO” werd in 1943 geborgen en verkocht aan Duitse belangen.

Afbeeldingen


Omschrijving: REGINA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: REGINA
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OOSTZEE II
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OOSTZEE II in Randers, 25 mei 1928
Collectie: Tammes, T.P.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De OOSZEE II
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: OOSTZEE II liggende aan de Lage der A te Groningen.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown