Inloggen
REGALIA - ID 5430


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-04-15 / 1891-10-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Werfnummer:
Launch Date: 1863-00-00
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 319.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-04-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: REGALIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kuhlman, C.
Plaats: Harlingen
Opmerkingen: ja
1889-04-15, uitvoering74-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-04-15 REGALIA
Manager: Firma C. Kuhlman Jzn & Zn., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma C. Kuhlman Jzn & Zn., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: Ex. Engels schip REGALIA

Ship Events Data

1890-05-05: Sprang a leak
Leith, 5 mei 1890. Het Nederlandse schip REGALIA, kapt. Oosting, van Methil naar Tromsø, is alhier lek binnengelopen.
1891-09-00: Stranded
Harlingen, 30 september 1891. Het brikschip REGALIA, kapt. R. Oosting, van Riga, laatst van Gamla Hellesund met een lading balken naar hier bestemd, heeft bij Gothenburg zwaar op de klippen gestoten en is aldaar vol water binnengelopen.
1891-11-08: Final Fate: Condemned

Gothenburg, 9 november 1891. Het schip (opm: brik) REGALIA, kapt. R. Oosting, van Riga naar Harlingen, dat hier op 10 oktober zwaar lek is binnengelopen en later werd afgekeurd, is gister publiek verkocht voor 700 kronen. De inventaris bracht 1.400 kronen op.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Roelof Oosting werd geboren te Groningen op 05 februari 1843 als zoon van de commissionair Heijo Klaassens Oosting en Annechiena Roelfs Taaij.

Hij trouwde te Delfzijl op 09 december 1881 als scheepskapitein met Jacoba Wilhelmina Keun, geboren op 15 april 1852 te Delfzijl als dochter van Berend Bruins Keun en Willemtje Alberts Drenth. Overlijdensgegevens niet gevonden te Groningen

Roelof overleed te Farmsum/Delfzijl op 31 januari 1905, 61 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.Oosting was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 89 in de periode 1879 t/m 1880 en met vlagnummer 57 in de periode 1880 t/m 1905zijn overlijden in 1905.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                          boekhouder/reder

     geen             1884-1888 brik            Johannes (ex Jeremia, ex Peter, ex Mary)            C.Kuhlman Jz, Harlingen

                           1889-1890 brik            Regalia                                                                      C.Kuhlman Jz, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt R.Oosting als gezagvoerder gedurende:

*    1875 van de ijzeren 3-mastschoener met stoom “Phenix” ex Twenthe, ex West Friesland, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 331 ton o.m., varend voor D.Brodie te Amsterdam. Het schip werd te Petchora geabandoneerd;

*    1879 t/m 1883 van de 3-mastschoener “Felicitas” ex Marius, gebouwd in 1853 te La Nouville, 137 ton o.m., varend voor H.Mensinga te Delfzijl. Het schip werd in 1884, (toen met als eigenaar K.B.Kuiper te Farmsum, maar met een onbekende kapitein) verkocht naar Noorwegen met als nieuwe eigenaar G.Stokke te Jaroberg;

*    1885 t/m 1889 van de brik “Johannes” ex Jeremias, ex Peter, ex Mary, gebouwd in 1857 te Nova Scotia, 256 ton o.m., varend voor C.Kuhlman Jz te Harlingen;

*    1891 van de brik “Regalia”, gebouwd in 1863 te Sunderland, 322 ton o.m., varend voor C.Kuhlman Jz te Harlingen. Het schip werd afgekeurd te Götenborg;

*    1896 van de bark “Felicitas” ex Caspar de Robles, ex Maria Helena, gebouwd in 1864 te Brake, 300 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1857-18, 27 februari 1857, kof “Wiea Geziena”, kapitein  Jurrien R.Bossinga, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman G.L.Sok, 49 jaar uit Veendam, kok, matroos, lichtmatroos en de scheepsjongen Roelof Oosting, 14 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1858-35, 27 maart 1858, kof “Wiea Geziena”, kapitein J.R.Bossinga, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman G.L.Sok, 50 jaar uit Veendam, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter R.Oosting, 15 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1859-31, 16 maart 1859, schoenerkof “Helena”, kapitein Harmannus J.Schreuder, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman R.B.B.Hazelhof, 33 jaar uit Nieuwolda, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en de scheepsjongen Roelof Oosting, 16 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1860-9, 11 februari 1860, galjoot “Prudence”, kapitein Albert Hazewinkel, 31 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Johannes Walvius, 34 jaar uit Wildervank, kok, matroos, lichtmatroos Roelof Oosting, 17 jaar uit Groningen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1864-28, 07 maart 1864, kof “Hillechiena”, kapitein Hindrik Brakke, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Adolf Heeres, 28 jaar uit Oude Pekela, kok en 2 matrozen, waaronder Roelof Oosting, 21 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1867-45, 17 mei 1867, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein Geert Geerts Albers, 46 jaar uit Farmsum. Voorts matroos Roelf Oosting, 24 jaar uit Groningen;

Monsterrol 1876-159, 25 augustus 1876, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Dijkstra, 41 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Roelof Oosting, 33 jaar uit Groningen, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-24, 08 maart 1877, galjoot “Bouwina”, kapitein Thomas Jans Middel, 58 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Roelof Oosting, 34 jaar uit Groningen, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-10, 26 februari 1878, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 35 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Berend Visser, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1878-92, 22 juni 1878, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 35 jaar uit Groningen. Voorts kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-121, 09 augustus 1878, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-19, 21 maart 1879, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lubbertus Zandhuis, 41 jaar uit Groningen, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1879-95, 23 juli 1879, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Lubbertus Harmannus Zandhuis, 41 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-133, 29 september 1879, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 26 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Monsterrol 1880-25, 22 maart 1880, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 35 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1880-82, 10 juli 1880, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-112, 30 augustus 1880, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-144, 23 oktober 1880, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 37 jaar uit Groningen. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1881-46, 21 april 1881, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Lingen, 37 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1882-25, 10 maart 1882, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman H.Jonker, 33 jaar uit Veendam, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-60, 25 april 1882, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 39 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1882-105, 07 juli 1882, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 50 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1883-40, 03 april 1883, schoener “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Smit, 52 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1883-49, 05 mei 1883, schoener “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 52 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1887-30, geen datum vermeld, brik “Johannes”, kapitein Roelf Oosting, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 27 jaar uit Appingedam, matroos-zeilmaker, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-95, 19 september 1887, brik “Johannes”, kapitein Roelf Oosting, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hilbrand Smid, 27 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-70, 24 juli 1888, brik “Johannes”, kapitein Roelf Oosting, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Geert Hutting, 46 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1890-48, 15 april 1890, brik “Regalia”, kapitein Roelof Oosting, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Brouwer, 25 jaar uit Delfzijl, kok, matroos-zeilmaker; matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-38, 27 maart 1894, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 51 jaar uit Farmsum. Voorts de kapiteinsvrouw Jacoba Kuen, 41 jaar uit Farmsum, stuurman Derk Brouwer, 29 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman;2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-72, 19 juli 1894, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Brouwer, 29 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-58, 24 mei 1895, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 52 jaar uit Farmsum. Voorts kapiteinsvrouw Jacoba Wilhelmina Keun, 43 jaar uit Farmsum, 1ste stuurman Jan de Vries, 40 jaar uit Schildwolde, 2de stuurman Siefko Wijngaard, 20 jaar uit Siddeburen, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-92, 05 september 1895, bark “Felicitas”, kapitein Roelf Oosting, 52 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan de Vries, 34 jaar uit Schildwolde, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-52, 13 april 1896, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 53 uit Farmsum. Voorts  kapiteinsvrouw, Jacob Kuen, 44 jaar uit Farmsum, stuurman Hiddo Oosterhuis, 53 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-72, 06 juli 1896, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 53 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 54 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-42, 20 april 1897, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, 54 jaar uit Farmsum. Voorts kapiteinsvrouw Jacoba Kuen, 45 jaar uit Farmsum, stuurman Berend Bijholt, 53 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, 2 koks, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-56, 02 juli 1897, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1901-65b, 17 oktober 1901, bark “Felicitas”, kapitein Roelof Oosting, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

 

Samenvatting van de monsterrollen
  1. Roelof is in de monsterrollen ook aangeduid als Roelf en met de initiaal R
  2. Er zijn in totaal 37 monsterrollen met de naam van Roelof Oosting op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1857 t/m 1901, met als leeftijden 14 t/m 58 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft derhalve ca. 42 jaar geduurd, een respectabele periode.
  4. Als woonplaats is in de subalterne periode steeds Groningen genoemd, zijn geboorteplaats. Rond zijn huwelijksjaar verhuisde het gezin naar Delfzijl/Farmsum. Hoewel hij in de tachtiger jaren voor een Harlinger reder voer, is hij kennelijk steeds in NO-Groningen blijven wonen.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  • 1857 scheepsjongen op de kof “Wiea Geziena”, kapt. Jurrien R.Bossinga                                     14 jaar
  • 1858 kajuitwachter op de kof “Wiea Geziena”, kapt. Jurrien R.Bossinga                        15 jaar
  • 1859 scheepsjongen op de schoenerkof “Helena”, kapt. Harmannus J.Schreuder         16 jaar
  • 1860 lichtmatroos op de galjoot “Prudence”, kapt. Albert Hazewinkel                           17 jaar
  • 1864 matroos op de kof “Hillechiena”, kapt. Hindrik Brakke                                           21 jaar
  • 1867 matroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. Geert G.Albers                     24 jaar
  • 1876 stuurman op de schoener “Catharina”, kapt Pieter Dijkstra                                      33 jaar
  • 1877 stuurman op de galjoot “Bouwina”, kapt. Thomas J.Middel                                    34 jaar
  • 1878-1883 kapitein op de schoener “Felicitas”                                                35-40 jaar
  • 1887-1888 kapitein op de brik “Johannes” 44-45 jaar
  • 1890 kapitein op de brik “Regalia”                                                                                         47 jaar
  • 1894-1901 kapitein op de bark “Felicitas” 51-58 jaar
  1. Er zitten in de reeks van monsterrollen uit Delfzijl een aantal onderbrekingen bv. 1860-1864, 1867-1876 en 1883-1887. Roelof zal in deze perioden vanuit een andere haven hebben gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn nagezien.

         Hij heeft de hele zeemansloopbaan van scheepsjongen t/m gezagvoerder doorlopen en ervaring opgedaan op kleinere schepen t/m de grotere twee- en driemaster.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein Oosting was van 1883 t/m 1889 (zal 1884-1888 zijn) gezagvoerder van de brik “Johannes” (ex-Jeremias, ex-Peter, ex-Mary), gebouwd in 1857 te Nova Scotia, Canada, groot 256 ton n.m. Hij voer toen voor rederij C.Kuhlman Jz te Harlingen. In 1885 monsterde Derk Brouwer als matroos aan. Vertrekhaven en reisdoel niet vermeld. In de Bijlage op zijn “Herinneringen” zijn kopieën van getuigschriften voor Brouwer, waaronder de handtekening van R.Oosting, gedateerd 31 oktober 1885, 10 december 1890 resp. 20 oktober 1894048.

Kapitein Oosting was  in 1890 en 1891 gezagvoerder op de brik “Regalia”, gebouwd in 1863 te Sunderland, Engeland, groot 223 ton o.m. varend voor C.Kuhlman Jz te Harlingen. Het schip werd in 1891 “ten gevolge van zware averij afgekeurd en op 9 November te Gothenburg, Zweden, voor 2100 kronen verkocht.”

Derk Brouwer monsterde op 15 april 1890 als stuurman aan voor een reis naar Engeland. Een getuigschrift meldt dat hij gedurende 9 maanden als stuurman onder kapitein Oosting op de “Regalia” voer, maar in zijn “Herinneringen “ maakt hij geen melding van deze reis048.

Kapitein R.Oosting was van 1893 t/m 1896 kapitein/reder van de bark “Caspar de Robles” (ex-Maria Helena), gebouwd in 1864 te Brake, Duitsland, groot 300 ton o.m. Het schip werd in 1893 geveild te Harlingen door reder J.Fontein te Harlingen en op 15 februari voor ¦ 3618 verkocht aan R.Oosting te Farmsum. Oosting verkocht het schip weer op 03 maart 1897 te Delfzijl aan A.van Dijk te Delfzijl. De prijs was geheim.

Derk Brouwer monsterde op 27 maart 1894 te Delfzijl aan als stuurman voor een reis naar Engeland en op 19 juli 1894 wederom te Delfzijl als stuurman voor een reis naar de Oostzee. Van de eerste reis deed hij uitgebreid verslag in zijn “Herinneringen”. Uit dit verslag blijkt dat ook de vrouw van de kapitein de reis meemaakte. In Engeland werd steenkool geladen voor (vermoedelijk) de Noord-Noorse plaats Skjervö. In deze plaats stond een traankokerij voor de verwerking van walvisvlees. “De Kapt., zijn vrouw en ik hebben in het laatst van Juni elkaar met sneeuw gegooid”. Hierna ging de reis naar Archangel aan de Witte Zee. Hier ontstond een kleine muiterij aan boord onder leiding van de zeilmaker, waaraan een aantal matrozen deelnamen. De oorzaak was ongenoegen over het verstrekte voedsel en de direkte aanleidng was overmatig drankgebruik (aangeduid als “wodkie”). Dat de kapitein niet met zich liet sollen blijkt uit het volgende citaat: “... maar ze (de matrozen) zeiden dat ze ook eten wilden hebben, want de Kapitein had het vleesch en aardapplen in de kajuit laten brengen; want zeide hij, die niet werkt, zal ook niet eten”. De kapitein en zijn vrouw werden met de dood bedreigt, maar door o.a. het optreden van Derk Brouwer kon een drama worden voorkomen. De zeilmaker werd een paar weken aan de wal in het cachot opgeborgen met als resultaat dat hij de rest van zijn verblijf aan boord rustig bleef. Terug in Schotland moest nog een tripje naar Riga worden gemaakt en vandaar met hout terug naar Delfzijl048.

 

Provinciale Groninger Courant 25 februari 1893114

Harlingen, 22 februari Het Nederlandse barkschip CASPAR DE ROBLES, groot 300 register ton, is verkocht aan R. Oosting te Farmsum voor NLG 3618 (opm: nieuwe naam FELICITAS).

ZEETIJDINGEN in het Nieuwsblad: 097-p.20

“DELFZIJL 22 Sept. (1896) Als bewijs dat de reederij met slechte tijden heeft te kampen, kan dienen dat de hier liggende schepen ‘Felicitas’, kapt. Oosting, ‘San Francisco’ kapt. Leeuw en ‘G.T.Ray’, kapt. Smit, na lossing der lading, waarmee zij thans bezig zijn, in de winterlaag zullen worden gelegd wegens niet te bekomen retourvrachten. Vele andere schepen zullen dit voorbeeld volgen. Hoewel de toestand ook in voorgaande jaren niet rooskleurig was, is er toch in de laatste jaren geen sprake geweest van een dergelijk vroeg opleggen der schepen.”

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1898114

Delfzijl, 1 maart. Heden is uit de hand verkocht het Nederlandse barkschip FELICITAS, kapt. tevens reder R. Oosting, in winterlaag liggende alhier; aan de heer A. van Dijk, scheepsmakelaar alhier, en zal bevaren worden door kapt. J. Nieboer.

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Oosting, Roelof

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1889-04-05
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: REGALIA
Schipper: Oosting, R.
Scheepstype: brik
Grootte: 318

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten