Inloggen
REESTBORG - ID 5427

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6422949
Nat. Official Number: 4017 Z GRON 1964
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 197
Launch Date: 1964-09-24
Delivery Date: 1964-12-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Nr. 15110/037 Type RH435SU (250x350) (afgesteld op 300 PK)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 243.00 Net tonnage
Deadweight: 530.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27700 Cubic Feet
Bale: 25600 Cubic Feet
 
Length 1: 48.49 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.03 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.991 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1964-12-28 REESTBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGZA

Date/Name Ship 1973-02-02 REESTBORG
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGZA

Date/Name Ship 1974-04-11 NARWAL
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Diepeveen (Rederij Diepeveen C.V.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCS

Date/Name Ship 1977-01-03 ATLANTA
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Adrianus den Rooyen, Hei- en Boeicop, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hei- en Boeicop / Netherlands
Callsign: PCVT

Date/Name Ship 1977-06-23 ESTHER-S
Manager: Seawave (Panama) S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Seawave (Panama) S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1964-09-25: NvhN 25-09-1964: REESTBORG te water gelaten. Speciale voorziening op Delfzijlster kustvaarder. Ogenschijnlijk verschilde de tewaterlating van de kustvaarder op de werf van de N.V. Scheepswerf Appingedam gistermorgen weinig of niets van soortgelijke tewaterlatingen. Het „schavotje" voor bij het schip was er, het overhandigen van een boeket bloemen ontbrak niet, vlaggen wapperden zoals gebruikelijk vanaf de kranen en natuurlijk was er de spanning, die zou duren totdat het schip goed en wel in het water zou liggen. Zelfs het te dopen schip zag er „gewoon" uit. Toch had deze tewaterlating voor de betrokkenen een speciaal karakter. Op het schip, dat als de REESTBORG het 34e vrachtschip van de Delfzijlster rederij Wagenborg zal zijn, wordt een uitgebreide afstandsbediening- en bewakingsinstallatie aangebracht. Daardoor zal worden bereikt, dat het signaleren en het alarmeren zowel op de brug als in de motorkamer en in de hut van de werktuigkundige geschiedt. De motor (300 pk) kan vanaf de brug geheel worden bediend. De overweging van de rederij voor het aanbrengen van deze installatie is dat men in de scheepvaart in de toekomst zeker de kant van de afstandsbediening en -bewaking op moet gaan. Overigens wordt nu reeds in Japan aan een verdergaande automatisering gewerkt. De Delfzijlster rederij zal de ontwikkelingen op de REESTBORG nauwlettend volgen. Eventueel zullen de ervaringen later doorgegeven worden. Op het schip worden voorts een aantal proeven genomen om na te gaan in hoeverre het onderhoud aan dek verminderd kan worden. Wagenborg - Soda. Dat de doop van het schip door mevrouw J. C. Nieman-van Ingen, echtgenote van de directeur van de „Soda" te Delfzijl, werd verricht, vestigde de aandacht op de contacten, die er tussen de rederij en het Delfzijlster bedrijf bestaan. Zeer veel zout wordt in de z.g. „borgschepen" uitgevoerd. Extra plezierig voelde zich gisteren de directie van de werf, die de genodigden op een nieuwe aanwinst opmerkzaam kon maken. Op de werf is nameïijk een nieuwe, moderne brugkraan geplaatst, die een hefvermogen van 20 ton heeft. Deze kraan, die elk punt van de werf bestrijkt, is de trots van het bedrijf. De REESTBORG, die 540 ton d.w. meet heeft de volgende belangrijkste afmetingen: lengte over alles, 48 1/2 m; breedte, 7.90 m: holte 3.24 m. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaarder van 800 ton voor lerse rekening.
1964-12-02: Op 02-12-1964 als "REESTBORG", zijnde een motorschip, metende 1132.89 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13409 d.d. 19-11-1964, liggende te Appingedam, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4017 Z GRON 1964 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.40 m. uit hekplaat, 1.75 m. uit de lengteas en 1.31 m. uit dek.
1964-12-29: NvhN 29-12-1964: Gebouwd door Scheepswerf Appingedam Experimentele kustvaarder doorbreekt oude principes. De experimentele kustvaarder REESTBORG is vanmiddag in de Eems voor Delfzijl door de N.V. Scheepswerf Appingedam overgedragen aan de rederij N.V. E. Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf. Het experimentele karakter van deze uiterlijk normale kustvaarder van 383 brt. is, dat werf en rederij in samenwerking met het elektrotechnisch bedrijf Eekels in Hoogezand allerlei nieuwe snufjes op het gebied van signalering en alarmering op de brug hebben toegepast en daarnaast ook de voor kustvaarders nieuwigheden bij het laadgerei hebben, bij de inrichting van de verblijven en bij het peilen van tanks. Bouwers en ontwerpers van het schip zijn er van uitgegaan dat de enige plaats op een kleine kustvaarder waar permament wacht wordt gelopen de brug is. De motoren van de Reestborg kunnen dan ook van de brug af bediend worden en op de brug is ook een algemeen alarmsysteem. In de achter de brug gelegen kaartenkamer is een flink tableau dat duidelijk aangeeft hoe de essentiële motordelen zich gedragen en bijvoorbeeld ook of lekwater binnendringt. Dergelijke tableaus zijn ook in de machinekamer en in de hut van de machinist die dus als er alarm is met een oogopslag kan zien waar de schoen wringt. Ook de veiligheid is met het nieuwe systeem bevorderd. Tankpeiling van de brug af met een luchtdruksysteem dat voor enkele tanks is aangebracht, is volkomen nieuw voor de Nederlandse kustvaart. Men hoopt zelfs nog verder te kunnen gaan in de toekomst en het vullen en leegblazen van de ballasttanks te kunnen automatiseren, zodat de gezagvoerder van de brug af de ligging van zijn schip in het water met enkele handgrepen kan corrigeren. Dit is tot nu toe alleen op enkele zeer grote in Japan gebouwde tankschepen toegepast. „Met de Reestborg hopen wij bij te dragen tot het doorbreken van verouderde principes in de scheepsbouw", aldus de directie van de Groninger rederij, de heren Vuursteen.
1968-11-01: Eemsbode 01.11.1968: 'REESTBORG' aangevaren en vrij ernstig beschadigd. Rendsburg: Het te Delfzijl thuisbehorende motorschip 'Reestborg' van de rederij Wagenborg is in de nacht van Woensdag op Donderdag in het Kielerkanaal aangevaren door het Panamese stoomschip 'Kostantis Yemelos'. De ongeveer 510 ton metende Reestborg, die op weg was van Delfzijl naar Klaipeda USSR met een lading caustic soda, werd hierbij aan stuurboord vrij ernstig beschadigd, o.m. de brug, verblijven en de machinekamer. Omtrent de schade aan de Panamees is niets bekend. Dit schip was op weg van de Poolse haven Gydania naar Chittagong, Pakistan met een lading kolen. Persoonlijke ongelukken hebben zich hierbij niet voorgedaan. De reparaties aan de 'Reestborg' zullen omstreeks veertien dagen in beslag nemen.
1974-04-29: NvhN 29-04-1974: De Reestborg, eveneens van de rederij Wagenborg te Delfzijl, is verkocht aan de heer G. Diepenveen te Delfzijl, die het schip de nieuwe naam Narwal heeft gegeven met als thuishaven Delfzijl. De Reestborg is een gladdekker en heeft een draagvermogen van 530 ton bij 400 bruto registerton. Het schip werd in 1964 gebouwd bij de Scheepswerf Appingedam te Appingedam en is voorzien van een 300 pk MWM-dieselmotor.
1978-11-11: Final Fate:
Kort na het vertrek uit Bilbao, onderweg naar Bremen, met 500 ton ijzermanganaat in dichte mist in aanvaring gekomen met het m.s 'Albiz' (1957-769 Brt) en gezonken. De bemanning werd gered. De lading werd op 11 juni 1979 geborgen door Alsit S.A. uit Bilbao. Het wrak is daarna opgeblazen.

Afbeeldingen


Omschrijving: REESTBORG proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: REESTBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: REESTBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: REESTBORG departs Delfzijl with a cargo salt for the Baltic in 1967.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: NARWAL
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: NARWAL moored on the Eemskanaal at Zijlvest Delfzijl in 1976.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ATLANTA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ESTHER-S at Scheepswerf Vuijk Capelle a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)