Inloggen
RAP - ID 5412

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5340558
Nat. Official Number: 9519 GRON 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Aux. Schooner
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven v/h. Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 625
Launch Date: 1918-02-22
Delivery Date: 1919-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Steyaard & Jannette Walen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Steywal gloeikop, 13-13 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 314.41 Gross tonnage
Net Tonnage: 225.72 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26000 *** Onbekend ***
Bale: 24000 *** Onbekend ***
 
Length 1: 40.44 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.02 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.56 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.56 Meters Depth, moulded
Draught: 3.50 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1927-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 160 Pk Ruston & Hornsby (1919), 6 Kn

Datum 1937-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil DeLavals Type (350x425)

Datum 1953-06-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Geheel verbouwd tot kustvaartuig bij Jadewerft G.m.b.H., Wilhelmshaven.

Datum 1956-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofmotor: 4tew 6 cil 390 Pk Mak Type (290x420)

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-07-05 RAP
Manager: Gebr. G. & H. Bodewes (Geert & Harmannus), Martenshoek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Rap', Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PQWM
Additional info: Aankoopprijs HFl. 80.000,--

Date/Name Ship 1920-00-00 CARGO CARRIER
Manager: H. Hillcoat, London, Great Britain
Eigenaar: Cargo Carriers Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1924-00-00 ANTIGOON
Manager: J.A. van der Verren, Antwerp, Belgium
Eigenaar: J.A. van der Verren, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Callsign: MAND

Date/Name Ship 1931-00-00 EUGÉNIE
Manager: Armement Anversois S.A., Antwerp, Belgium
Eigenaar: Armement Anversois S.A., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1932-03-00 EUGÉNIE
Manager: Sven Nilsson P/R, Djupekås, Sweden
Eigenaar: Sven Nilsson P/R, Djupekås, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Djupekås / Sweden
Callsign: KHQP

Date/Name Ship 1939-05-00 STAR
Manager: P/R Sture Jennes, Figeholm, Sweden
Eigenaar: P/R Sture Jennes, Figeholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Figeholm / Sweden
Callsign: SEAR

Date/Name Ship 1943-05-00 STENSÖ
Manager: P/R Sture Jennes, Figeholm, Sweden
Eigenaar: P/R Sture Jennes, Figeholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Figeholm / Sweden
Callsign: SEAR

Date/Name Ship 1945-02-00 STENSÖ
Manager: A.E. Andersson, Hernosand, see Harnosand, Sweden
Eigenaar: Rederi AB Norrland, Hernosand, see Harnosand, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Hernosand, see Harnosand / Sweden
Callsign: SEAR

Date/Name Ship 1963-00-00 STENSÖ
Manager: Sten. A. Karlsson, Väjern, Sweden
Eigenaar: Sten. A. Karlsson, Väjern, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Väjern / Sweden
Callsign: SEAR

Date/Name Ship 1972-02-01 STENSÖ
Manager: Tage Berglund, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Tage Berglund, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Ship Events Data

1918-00-00: In 1917 voor eigen rekening van de werf op stapel gezet als 'Gebroeders Bodewes IX'. Na de tewaterlating kreeg het schip op 10 juli 1918 haar Certificaat van Deugdelijkheid. Omdat er geen kopers konden worden gevonden bleef het bij de werf liggen. Op 23 mei 1919 naar Delfzijl gesleept en op de werf van de Fa. Hemsoth (nu Niestern) voorzien van een zware houten kiel. Het werd als 'Rap"' voor eigen rekening in de vaart gebracht.
1919-05-23: Dagregister deel 22 nummer 161, den zes en twintigsten Mei 1900 negentien. Verklaring van eigendom. Ik ondergeteekende Wijnandus Henricus Bodewes, bestuurder der Naamlooze Vennootschap Scheepswerven voorheen Gebr. G. en H. Bodewes te Martenshoek, gemeente Hoogezand, verklaar, dat genoemde Naamlooze Vennootschap de eenige eigenares is van het stalen driemastmotorschoenerschip oorspronkelijk genaamd “No 625”, thans genaamd “Rap”, groot bruto 890.69 kubieke meter of 314.41 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto 639.42 kubieke meter of 225.72 tonnen van 2.83 kubieke meter , thans liggende te Farmsum, gemente Delfzijl, welk schip nog geen kantoor van bewaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld. Martenshoek, gemeente Hoogezand, 23 Mei 1900 en negentien. W.H. Bodewes. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningend.d. 27 Mei 1919 no. 94 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 9519 GRON 1919.
1919-05-27: NvhN 27-05-1919: Alhier ligt zeilklaar het nieuwe driemastmoterschoenerschip „RAP". Dit schip is gebouwd op de werf van de N. V. Scheepswerven v. h. Gebr. G. en H. Bodewes. Hef is 500 ton groot en voorzien van een hulpmotor. Het is een zusterschip met het aan dezelfde reederij toebehoorende motorschip „Kwiek" dat onlangs ook van hier is vertrokken.
1919-07-05: Op 05-07-1919 verkoopt de N.V. Scheepswerven voorheen Gebr. G. en H. Bodewes de "Rap" voor HFl. 80.000,-- aan de N.V. Scheepvaart Maatschappij Rap, gevestigd te Hoogezand.
1972-03-01: Final Fate:
In december 1971 verkocht aan Lund Shipping Co. Ltd, Bathurst (Gambia) maar voor de uitreis naar West-Afrika tijdelijk geregistreerd op naam van Tage Berglund. Onderweg in ballast van Stockholm (21 februari vertrokken) naar Bathurst, ten gevolge van een zware storm gezonken in de Golf van Biskaye in pos. 45.17.N. - 02.46. W. De vijfkoppige bemanning werd gered door een Portugese trawler.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Ploeger, Sjoerd
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De motorschoener ANTIGOON, voorheen de RAP, op de helling bij de Chantier Naval Ste. Anne te Rupelmonde
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STENSÖ voor verbouwing foto genomen 25 mei 1952 in Hernosand
Gemaakt door: Boman, J. Robert

Omschrijving: STENSÖ
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STENSÖ na verbouwing als motorschip foto genomen 14 juli 1954 in Hernosand
Gemaakt door: Boman, Dr. R. (Robert)