Inloggen
RANSEL - ID 5408

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Nat. Official Number: 102 Z APPING 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang' (L.J. Mulder & J. Suurmeijer) (1924 - 1940), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 103
Launch Date: 1938-07-14
Delivery Date: 1938-09-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10001 Type 6 ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 250.00 Net tonnage
Deadweight: 560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29000 Cubic Feet
Bale: 27400 Cubic Feet
 
Length 1: 48.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.55 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.04 Meters Depth, moulded
Draught: 3.20 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-09-08 RANSEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jannes Teerling, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGYP

Date/Name Ship 1940-04-04 JUNE
Manager: N.V. L.IJ.T.O. Lijn Transport Onderneming, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. L.IJ.T.O. Lijn Transport Onderneming, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFFD

Date/Name Ship 1951-09-05 JOKURMA
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Krijn van der Meer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFEH

Date/Name Ship 1958-04-14 HEIGE
Manager: Heinrich Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Heinrich Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCJM

Ship Events Data

1937-11-00: Het Vaderland 23-11-1937: De scheepswerf Vooruitgang te Foxhol heeft van J. Teerling te Delfzijl opdracht ontvangen voor de bouw van een motorkustvaartuig groot ca 500 ton. Het schip wordt voorzien van een Brons motor, met en capaciteit van 360 Pk.
1938-07-15: Algemeen Handelsblad 15-07-1938: Scheepsbouw. Van de N.V. „Vooruitgang", directie Mulder en Suurmeijer te Foxhol (Gron.) is met goed gevolg te water gelaten het motorkustvaartuig „RANSEL", onder toezicht van klasse British Corporation en Scheepvaartinspectie in aanbouw voor den heer J. Teerling te Delfzijl. Het schip, groot 550 ton d.w., zal worden voorzien van een 360 P.K. Brons motor.
1938-08-30: Op 30-08-1938 als RANSEL, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1133.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 24-08-1938 no. 5756, liggende te Foxhol, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 102 Z APPING 1938 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1938-09-09: NvhN 09-09-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van net nieuwe m.s. RANSEL, gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Vooruitgang" v/h Muider en Suurmeyer te Foxhol, onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie, voor rekening van kapt. J. Teerling te Delfzijl. Het schip is plm. 560 ton groot en is voorzien van een direct omkeerbare Brons motor van 360 p.k. bij 320 omwentelingen per minuut. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer verder nog een Brons motor van 15 p.k. als hulpmotor geplaatst, voor het aandrijven van de pompen en de dynamo. Aan dek zijn twee motorlieren opgesteld, waarmede lasten van 2 1/2 ton kunnen worden geheschen. Het schip is van het gladdektype met twee masten en het is gebouwd met plaatvoorsteven en met kruiserhek. Het behaalde op de proefvaart in ballast een snelheid van plm. 10 1/2 mijl en werd na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Bevracht door Freight Express. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië). 1 juni 1945 weer terug aan de voormalige eigenaar.
1965-01-22: Final Fate:
Met een lading hout onderweg van Skutskär naar Leer maakte het schip water en begon te zinken. De bemanning verliet het schip dat daarna op de rotsen liep, brak in drieën en zonk het in de Botnische Golf tussen Aland en de Zweedse kust. De bemanning werd gered door het Zweedse bergingsvaartuig 'K.A. Wallenberg'.

Afbeeldingen


Omschrijving: Ransel 1938 on her deliveryday 08.09.1938.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: June 1938 (ex Ransel)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Jokurma 1938 ex June ex Ransel
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Jokurma 1938 ex June ex Ransel.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JOKURMA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: JOKURMA
Gemaakt door: Onbekend *