Inloggen
RANSEL - ID 5407


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1933
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 69 Z APPING 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 192
Launch Date: 1933-05-24
Delivery Date: 1933-06-29
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5258 Type T (240x360)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 258.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 150.00 Net tonnage
Deadweight: 353.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 17764 Cubic Feet
 
Length 1: 39.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.72 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Draught: 2.44 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-05-1936
Type: Lengthened
Omschrijving: Bij Niestern te Delfzijl verbouwd en verlengd met 6 meter: Brt 319 Nrt 204 Dwat 460. Ll 43,76 B 7,19 H 3,20. Grain 23100 Bale 21400.

Datum 00-00-1948
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Verdiept en nieuwe hoofdmotor (1940): 6 cil 4t ew 300 Pk Industrie Type (280x400) 9 Kn. GRT 360, NRT 218, TDW 535.

Ship History Data

Date/Name Ship 1933-06-29 RANSEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jannes Teerling, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGYP

Date/Name Ship 1937-11-16 SERVUS
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Roelof Buisman, Jetze Fokke de Groot en Hermanus van den Broek (Rotterdam), Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PGYP
Additional info: Elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1938-05-13 SERVUS
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip Servus, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder: Wed. Roelof Buisman-Groot, Jetze Fokke de Groot en Hermanus van den Broek (Rotterdam)
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PGYP
Additional info: Call sign 1945: PHLV

Date/Name Ship 1956-09-25 SERVUS
Manager: W.B.W. Lyle, Leith, Great Britain
Eigenaar: Enid Shipping Company Ltd., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain

Ship Events Data

1930-00-00: Renteloos voorschot FL. 30.000, --. In de jaren 1930-1933 voer mijn vader bij de Holland Amerika lijn. Eerst als 2e stuurman en daarna in de crisis jaren respectievelijk als 3e stuurman en 4e stuurman. Hij had nog werk. Een gezin met 2 kinderen. Alle vrijgezellen waren door de H.A.L. toen al ontslagen. Diverse van deze mensen waaronder 1e stuurlui hadden een baan als tramconducteur of bestuurder op de tram bij de Rotterdamse Tram Maatschappij. Het was een zeer slechte tijd. De eerste getrouwden zonder kinderen waren reeds aan de beurt om ontslagen te worden. Op een moment dat mijn vader met het schip in Rotterdam lag kwam de heer Niestern aan boord voor mijn vader. Hij vertelde hem dat hij een schip voor hem ging bouwen. Prima zei mijn vader maar ik heb geen cent om te betalen. De heer Niestern antwoorde “Dat komt wel goed “. Na enige tijd werd er een contract getekend op een A-4tje. Prijs Fl. 35.000,-- voor een 300 ton schip met 2 masten en bomen en met een 2tact Brons motor. Mijn vader had van zijn schoonvader Fl. 5.000,- geleend als eerste aanbetaling. Gedurende de bouw had hij ontslag genomen bij de H.A.L. en op een kuster als stuurman gaan varen om het vak te leren. Gedurende driekwart van de nieuwbouw kwam mijn vader aan de wal om het verdere finaniёle gedeelte te complementeren. Dat viel niet mee. Doordat er een tweetact Brons van 150 pk in kwam, de tweede in serie kon hij geen hypotheek krijgen. Hij deelde dit aan de oude heer Brons mede waarop als antwoord kwam. Geen problemen, je krijgt van mij een renteloos voorschot van Fl 30.000,-- Betaal het maar af als je vaart. Zo werd het schip afgebouwd. Niestern had zijn geld en mijn vader voer op de eerste “Ransel “in 1933. Hij voer er goed mee. Na anderhalf jaar werd het schip nog verlengd en was toen 460 ton. Schulden werden afbetaald. In 1937 kwam de 2e “Ransel “ in de vaart. Afkomstig van Leo Teerling, zoon van Jannes Teerling.
1933-06-15: Op 15-06-1933 als RANSEL, zijnde een motorvrachtschip, metende 732.26 m3, liggende te Appingedam door J.H. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jannes Teerling, scheepskapitein, ged. te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 69 Z APPING 1933 op het achterschip op het achtervlak van de luchtkap van de motorkamer.
1933-06-30: Eemsbode, 30-06-1933: Proeftocht m.s. “RANSEL“. Op de Eems werd gister een welgeslaagde proeftocht met het nieuwe motorschip “Ransel“ kapitein J. Teerling te Delfzijl. Het schip is gebouwd bij de scheepswerf v.h. Gebr- Niestern onder klasse Veritas en Scheepvaart-Inspectie. De “Ransel“ is modern ingericht met kruiser-achtersteven en voorzien van een 205 pk Brons motor, waarmede het beladen schip een snelheid behaalde van ruim 8 mijl.
1933-06-30: NvhN 30-06-1933: Proefvaart m.s. „RANSEL”. Op de Eems te Delfzijl heeft gisteren met goed gevolg proefgestoomd het nieuwe motorschip „Ransel", gebauwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart op de werf van de Gebr. Niestern te Delfzijl voor rekening van kapt. J. Teerling te Delfzijl. Het schip heeft afmetingen als volgt: lengte over alles 39.55 M., breedte op buitenkant grootspant 7.15 M., holte in de zijde 2.80, met een D. W. van 345 ton. Het is voorzien van een voorpiektank en een dubbele bodem, welke dienen voor waterballast. Het heeft twee stalen masten met twee stalen laadboomen. Bij elke mast staat een Vanern motordeklier resp. voorzien van een 8/10 en een 10/12 p.k. motor met een hefvermogen van 1500 en 2000 Kg. De voorste van deze lieren kan tevens worden gebruikt voor het heffen der ankers. In de motorkamer staat een 2 tact Bronsmotor opgesteld met een vermogen van 200 p.k. Verder bevindt zich hier een Lister Dieselmotor van 5/6 p.k. voor het aandrijven van de pompen en een dynamo. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Het schip, dat beladen is met ijzeraarde met bestemming New Castle is voorzien van een van Aller stroomlijn ballans roer en behaalde een snelheid van 8 1/2 mijl. Na de proefvaart werd het met volle tevredenheid overgenomen.
1933-10-24: Eemsbode, 24 October 1933. Draad in schroef. Het motorschip “RANSEL”, kapitein Teerling, arriveerde Zondag j.l. als bijlegger te Delfzijl. Het schip had een draad in de schroef gekregen, welke na droogzetten op de Paap verwijderd werd. De “Ransel” was met veevoeder beladen op weg van Hamburg naar Poole en kon Maandagmiddag zijn reis vervolgen.
1936-01-13: De Banier 13-01-1936: Draad in de schroef. Nederlandsch motorschip van IJmuiden vertrokken moest teruggesleept worden. Zondagmiddag omstreeks één uur is het Nederlandsche motorschlp „RANSEL" van de reederij De Kapitein te Farmsum, schipper J. Teerling, van IJmuiden naar Kingslyn (Engeland) vertrokken. Kort na het vertrek kwam de kapitein tot de ontdekking, dat er een draad in de schroef zat. Met behulp van sleepbooten is het schip toen naar de dok van Verschure te Amsterdam gebracht om aldaar de draad te doen verwijderen. Vermoedelijk zal het schip vandaag zijn reis voortzetten.
1938-12-03: Dagblad Scheepvaart 03-12-1938: Hans Johann. Koningsbergen, 30 Nov. Toen het m.s. SERVUS gisteren in de haven verhaalde, kwam het in aanvaring met het m.s. Hans Johann. Laatst genoemd schip kreeg schade ten bedrage van RM. 700. De Servus kreeg geen schade.
1939-07-13: De Maasbode 14-07-193: m.s. SERVUS. Amsterdam, 13 Juli. Het heden in ballast van Rochester, via IJmuiden, hier aangekomen Nederl. m.s. Servus, is naar Zwartsluis doorgegaan om bij een werf aldaar eenige herstellingen te ondergaan. Opm.: Op 20-07-1939 daar vertrokken naar Wormerveer en via IJmuiden naar Exmouth..
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee te Londen. In bevrachting bij Freight Express. Op 1 juni 1945 weer terug aan de voormalige eigenaar.
1959-12-07: Final Fate:
Op reis van Amble naar Wick met een lading steenkool tijdens stormweer de schroefas gebroken. Op 8 december gestrand en doormidden gebroken op de rotsen bij Dunbeath Castle, ten zuiden van Wick en total loss verklaard. De bemanning had het schip verlaten omdat de stuurinrichting onklaar was geraakt. Vertaling uit een Engels dagblad: De Servus kwam in de vroege ochtend van 7 december 1959, in een orkaan terecht N.O. van Lossiemouth. Nadat de stuurinrichting onklaar was geraakt werd een S.O.S. uitgezonden. De reddingboot van station Buckie voer uit, evenals twee visserij onderzoekings vaartuigen en een trawler. Het visserij onderzoekings vaartuig Scotia schoot een lijn over en nam de Servus op sleeptouw maar na drie uur brak de tros, verdere sleeppogingen faalden. De reddingboot van Buckie moest echter terugkeren omdat de Servus reeds te ver om de Noord was verdaagd zodat de grotere reddingboot van Cromarty de Moray Firth uitvoer om de kustvaarder op te vangen. Intussen stond de wipperploeg van het kustwachtstation van Helmsdale bij Latheron paraat om verbinding te maken als de Servus op de rotsen zou slaan, dit gevaar kwam zienderogen naderbij. De beide ankers hielden niet en een poging van de trawler Aberdeen Progress om de bemanning over te nemen mislukte. De reddingboot van Cromarty kwam nog net op tijd om de acht schipbreukelingen te redden. Korte tijd later lag de Servus als een hulpeloos wrak op de rotsen van de Noord Schotse kust bij Dunbeath Castle, doormidden gebroken en werd total loss verklaard.

Afbeeldingen


Omschrijving: De RANSEL klaar voor de tewaterlating op 24 mei 1933.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De RANSEL gaat te water.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de RANSEL op 29 juni 1933.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: RANSEL
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RANSEL
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: SERVUS op 20-07-1939 in de Kolksluis te Zwartsluis.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: SERVUS (foto copyright Gemeente Archief - Rotterdam, neg.no. 1976-5446. Foto genomen te Rotterdam op 29 juni 1948.)
Collectie: Gemeentearchief Rotterdam
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SERVUS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: De SERVUS op de rotsen bij Dunbeath Castle.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown