Inloggen
RANSDORP - ID 5406


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1569 Z AMST 1934
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, chemicaliën
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Nederlandsche Dok Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 50
Launch Date: 1934-11-24
Delivery Date: 1934-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Hesselman Type (275x480)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 398.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 167.00 Net tonnage
Deadweight: 610.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 12000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.46 Meters Depth, moulded
Draught: 2.85 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-12-11 RANSDORP
Manager: N.V. Maatschappij voor Zwavelzuurbereiding v/h G.T. Ketjen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij voor Zwavelzuurbereiding v/h G.T. Ketjen & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGYN

Date/Name Ship 1938-00-00 RANSDORP
Manager: Koninklijke Zwavelzuurfabrieken voorheen Ketjen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Zwavelzuurfabrieken voorheen Ketjen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGYN

Date/Name Ship 1940-07-28 RANSDORP
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Unknown, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / Germany

Date/Name Ship 1943-00-00 RANSDORP
Manager: Johs. Fritzen & Sohn, Emden, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Unknown, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany

Date/Name Ship 1945-00-00 RANSDORP
Manager: Koninklijke Zwavelzuurfabrieken voorheen Ketjen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Zwavelzuurfabrieken voorheen Ketjen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGYN

Date/Name Ship 1949-11-19 RANSDORP
Manager: Commonwelth of Australia (Dep. of Shipping & Transport), Sydney (N.S.W.), Australia
Eigenaar: Commonwelth of Australia (Dep. of Shipping & Transport), Sydney (N.S.W.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Sydney (N.S.W.) / Australia
Callsign: VLDK

Date/Name Ship 1951-00-00 RANSDORP
Manager: Australian Coastal Shipping Commission, Sydney (N.S.W.), Australia
Eigenaar: Australian Coastal Shipping Commission, Sydney (N.S.W.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Sydney (N.S.W.) / Australia
Callsign: VLDK

Date/Name Ship 1958-00-00 VERAO
Manager: P.N. Dent & L. Graham, Suva, Fiji
Eigenaar: P.N. Dent & L. Graham, Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Suva / Fiji
Callsign: ZEVH

Date/Name Ship 1959-00-00 VERAO
Manager: Southern Cross Shipping Co. Ltd., Suva, Fiji
Eigenaar: Southern Cross Shipping Co. Ltd., Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Suva / Fiji
Callsign: ZEVH

Ship Events Data

1934-11-13: NvhN 13-11-1934: Scheepsbouw. Het m.s. „RANSDORP", dat bij de Nederlandsche Dok Mij. te Amsterdam op stapel staat voor de Mij. voor Zwavelzuurbereiding, aldaar, wordt vermoedelijk 24 November te water gelaten. Als bijzonderheid geldt, dat bij de stapelloop de motor zich reeds in het schip zal bevinden.
1934-11-26: Algemeen Handelsblad 26-11-1934: Te vlug van stapel geloopen. Van de werf der Ned. Dok Mij. te Amsterdam is Zaterdag het m.s. „RANSDORP" te water gelaten. Het schip had echter geen geduld om het officieele tijdstip af te wachten en gleed te vroeg te water; nadat de vluchteling door sleepbooten tot de orde geroepen was, vond de doopplechtigheid alsnog op het water plaats.
1934-12-11: Op 11.12.1934 als RANSDORP, zijnde een motorschip voor het vervoer van zwavelzuur, groot 397.60 ton, liggende te Amsterdam, ten verzoeke van de N.V. Maatschappij voor zwavelzuurbereiding voorheen G.T. Ketjen en Co., Nieuwendammerkade 3 te Amsterdam, door B. Bakker, scheepsmeter te Amsterdam van brandmerk 1569 Z AMST 1934 voorzien door het inbeiten in voorkant midden van het kampanjeschot op het achterschip.
1940-00-00: Op 28 juli 1940 in Amsterdam in beslag genomen. Van 1940-43 en soms in 1944 in dienst van de Kriegsmarine. Op 30 juni 1945 in Bergen teruggevonden.
1961-03-18: Final Fate:
Met een lading melasse onderweg van Bundaberg (Queensland) naar Auckland tijdens stormweer gezonken op 230 mijl oost van Brisbane. De bemanning werd, na 16 uur in de reddingsboot te hebben gezeten, door het s.s. 'Ironflinders' gered en te Brisbane aan land gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: Ransdorp 1934 voor verbouwing van mogelijk al 1936
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De RANSDORP, mogelijk in een Britse haven
Gemaakt door: Onbekend

Omschrijving: Ransdorp 1934 na de verbouwing van de accomodatie
Gemaakt door: Unknown