Inloggen
RANDWIJK - ID 5404


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Nat. Official Number: 7812 ROTT 1912
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 470
Date Laid Down: 1912-01-09
Launch Date: 1912-07-10
Delivery Date: 1912-08-10
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22 1/2, 37 & 62-39.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2439.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1517.00 Net tonnage
Deadweight: 4202.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 183763 Cubic Feet
Bale: 171657 Cubic Feet
 
Length 1: 87.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.72 Meters Registered
Depth: 7.04 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-08-00 RANDWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij s.s. Randwijk, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQWF
Additional info: Naam op zijkant romp: RANDWYK

Date/Name Ship 1918-03-21 RANDWIJK
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1918-04-00 RANDWIJK - 2546
Manager: Naval Overseas Transportation Service, U.S.A.
Eigenaar: Naval Overseas Transportation Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-06-28 RANDWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij s.s. Randwijk, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQWF

Date/Name Ship 1931-00-00 RANDWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij s.s. Brunswijk, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQWF

Date/Name Ship 1932-00-00 RANDWIJK
Manager: Firma Erhardt & Dekkers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Wijklijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQWF
Additional info: 1934 PGYO

Date/Name Ship 1944-08-00 RANDWIJK
Manager: Aug. Bolten, Wm. Miller's Nachfolger, Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1911-12-18: NRC 211211
Rotterdam, 21 december. De machines en ketels van het stoomschip BRUNSWIJK, met een draagvermogen van 3.800 ton, in aanbouw voor de firma Erhardt & Dekkers alhier, dat verschenen maandag (opm.: 18 dec.) van de scheepswerf v/h. Jan Smit Czn. te Alblasserdam (opm.: bouwnr. 468) te water werd gelaten, zullen door de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen worden vervaardigd.
Direct na het te water laten werd voor rekening van de bovengenoemde firma de kiel gelegd voor het stoomschip RANDWIJK. Ook voor dit stoomschip zullen de machines en ketels te Vlissingen worden gemaakt. Het draagvermogen van laatstgenoemd stoomschip is 4.000 ton.
1918-03-21: Te Norfolk (USA) in beslag genomen door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie en onder Amerikaanse vlag gebracht.
1919-06-28: In dienst als ship 2546 – Naval Overseas Transport Service – USA.
Op 28 juni 1919 te Rotterdam weer aan de eigenaren teruggeven.
1927-06-20: Liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1611 Z ROTT 1927
1940-05-00: De RANDWIJK lag in de meidagen van 1940 bij Boele-Bolnes in reparatie, werd gevorderd door de Duitsers maar in 1941 weer aan de rederij teruggeven en voer tot najaar 1944 onder Nederlandse vlag voor de Duitsers, managers Aug. Bolten. In hoofdzaak in de Oostzee. Najaar 1944 in Duitsland opnieuw in beslag genomen en onder Duitse vlag gebracht.
1944-10-25: Final Fate:
De RANDWIJK is op 25 oktober 1944 te Hamburg bij een geallieerde luchtaanval door bommen getroffen en gedeeltelijk gezonken langs de kade. Het zwaar beschadigde schip werd in april 1947 gelicht en arriveerde pas op 21 oktober 1947 gesleept te Rotterdam. Zij was zo zwaar beschadigd, dat zij het herstel niet meer waard was en aan de Nederlandse regering werd geabandonneerd. De Nederlandse regering verkocht het wrak in april 1948 voor sloop aan de firma Dolmen & Habets te Luik. De RANDWIJK werd eind april 1948 van Rotterdam naar Antwerpen gesleept en daar door genoemde firma gesloopt.

Informatie van Theo Dorgeist:
1940, 8. Mai: Aus New York kommend in Rotterdam eingelaufen. 10.Mai: Bei Kriegsbeginn Deutschland ./. Niederlande in Reparatur in der Boele’s Werft in Bolnes.
23. Aug.: Dort von der Hafenüberwachungsstelle Rotterdam zur Prise erklärt. 17. Sept.: An die Reederei frei gegeben zum Einsatz unter niederländische Flagge für deutsche Interessen. 30. Sept.: Sonderregelung von der Reederei unterzeichnet. 1941,27.April: Zusammenstoß mit Dampfer WILHELMINA. 28.Dez.: Nordwestlich von Den Helder bei Luftangriff beschädigt. 1943,15.Jan.: Im südlichen Eingang des Kalmarsundes auf Grund gestoßen. Zehn Mann deutsche Flak vom Schiff genommen und nach Hause geschickt. 20.Jan.: Durch Minentreffer vor der holländischen Küste beschädigt. 1.Okt.: Bei der Heimreise von Finnland nach Rotterdam auf den Nieuwe Waterweg mit unbekannten Schiff zusammen gestoßen. 24.Dez.: An gleichen Ort im Konvoi fahrend mit deutschen Begleit- Marinefahrzeug kollidiert. 1944, 2. Juni: Vor Den Helder durch einen Minentreffer beschädigt. Sommer: Vom Länder- Beauftragten Fritzsche der Reederei Bolten zur Bereederung übertragen. Schiff bleibt Eigentum der holländischen Reederei, fährt weiter unter holländischer Flagge mit holländischer Besatzung und besserer holländischer Heuer. 31, Okt.: Im Hamburger Hafen liegend längs des Kais von Bomben getroffen und versenkt. Bergungsversuche haben bis Kriegsende keinen Erfolg, Schiff wird als schwer beschädigt geführt. 22. März: RANDWIJK wird der Reederei Bolten zur direkten Betreuung zugeteilt. 27. März: Vom Prisenhof Hamburg zur deutschen Verwendung freigegeben. Mai: Bei Kriegsende liegt der Dampfer unverändert in Hamburg auf Grund. 1947, April: Schiff gehoben. 21.Okt.: Im Schlepp Rotterdam eingebracht. Wiederherstellung geprüft und Schiff dann zum Abbruch bestimmt, 1948, April: In Antwerpen abgewrackt.

Afbeeldingen


Omschrijving: RANDWIJK (RANDWYK)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De RANDWIJK onder Amerikaanse vlag, na in maart 1918 volgens het droit d'angarie door de Verenigde Staten in beslag te zijn genomen.
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Een opname uit 1940, liggende in de Kous te Rotterdam
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RANDWIJK in 1940
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk

Omschrijving: RANDWIJK in 1939
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De RANDWIJK in 1946 als wrak aan de Dalmanns Kai (Grasbrookhafen), Hamburg
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Hamann - Hamburg

Omschrijving: De RANDWIJK ter provisorische reparatie in dok van de Stülcken-Werft te Hamburg, foto genomen 12 september 1947. Foto Heinrich Hamann, collectie Jan Stolp, IJlst.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf