Inloggen
RAKET - ID 5396

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5289508
Nat. Official Number: 2864 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 203
Launch Date: 1952-12-11
Delivery Date: 1953-02-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10126 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 328.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 198.00 Net tonnage
Deadweight: 435.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20200 Cubic Feet
Bale: 18800 Cubic Feet
 
Length 1: 45.53 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.50 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.85 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-02-11 RAKET
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rikstje Brouwer (wed. van Roelof de Winter), Atte Wester en Jantienus Buitenkamp, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGYH
Additional info: elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1963-01-08 RAKET
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Atte Wester & Jantienus Buitenkamp, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGYH
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1972-01-07 RAKET
Manager: Jantienus Buitenkamp, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jantienus Buitenkamp, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGYH

Date/Name Ship 1976-11-03 MOINANTSI
Manager: Government of the Federal and Islamic Republic of Comoros, Moroni, Comoros
Eigenaar: Government of the Federal and Islamic Republic of Comoros, Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros

Ship Events Data

1952-12-11: NvhN 11-12-1952: Tewaterlating m.s. RAKET. Bij de scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand werd heden met goed gevolg te water gelaten het stalen motorkustvaartuig Raket, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij Mij. Raket te Groningen (directie de heren Wester en Buitenkamp en mevrouw De Winter). De Raket is van het gladdektype, meet 435 ton dw (320 brt en plm. 180 nrt) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 45,43 m., lengte tussen de loodlijnen 41.40 m., breedte 6.90 m. en holte in de zijden 3,16 m. De diepgang op zomermerk bedraagt plm. 2,86 m De voortstuwing zal geschieden door een 240 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer een hulpmotor van 20 p.k. wordt geplaatst. De bouw vindt plaats onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de grote kustvaart en speciaal certificaat voor de houtvaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig van het gladdektype, groot 400 ton dw., dat de naam Solent zal krijgen. Dit schip wordt gebouwd voor rekening van kapitein Schoorl te Schoorldam (NHL). Het zal worden uitgerust met een 195 p.k. motor.
1953-02-13: Op 13-02-1953 als "RAKET", zijnde een motorschip, metende 928.03 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 90182 d.d. 02-02-1953, liggende te Hoogezand, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2864 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.50 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit de lengteas en 1.53 m. uit dek.
1953-02-21: NvhN 21-02-1953: Proefvaart m.s. Raket. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Raket, dat bij de Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de Rederij Raket. Het schip is van het gladdektype. meet 135 ton d.w. en is uitgerust met een 240 pk motor, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid van 8J mijl behaald werd. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie en speciaal certificaat voor de houtvaart.
1954-08-00: In 08-1954, tijdens de reis van Kotka naar Wisbech met een lading gezaagd hout een deel van de deklast in een storm overboord geslagen. Rest van de deklast door de bemanning overboord gezet. Op 20-08-1954 te Wisbech aangekomen.
1956-12-31: 31-12-1956 te Waterford aangekomen nadat het tijdens een hevige storm zijn deklast van 500 stuks lege haring tonnen had verspeeld op reis van Great Yarmouth naar Dunmore East.
1959-04-17: Op 17-04-1959 het Engelse motorjacht “Canores”, met problemen in het Kanaal, opgepikt en naar Start Point gesleept waar het overgenomen is door de reddingboot van Tor Bay.
NvhN 18-04-1959: Groninger kustvaarder nam Brits jacht op sleeptouw. Twee Nederlandse schepen, waaronder de Groninger kustvaarder RAKET hebben gisteren geholpen bij de redding van vier Britten die zich aan boord bevonden van een stuurloos jacht van tien ton in het Kanaal. Het Britse zeiljacht Canores met de eigenaar R. C. Grenfel aan het roer, zond noodsignalen uit nadat de motor defect was geraakt en de hoofdmast gebroken. Een van de drie andere bemanningsleden was zijn vijftienjarige zoon Peter. Het Nederlandse schip Vliestroom uit Amsterdam zag de noodvlag van het jacht en kwam te hulp. Hoge golven beletten het echter langszij te komen, waarop het schip de kustwacht om hulp verzocht. De 328 ton metende kustvaarder RAKET uit Groningen nam het jacht intussen op sleeptouw. Later werd de Canores overgenomen door een reddingboot uit Torbay en naar Brixham gesleept. Grenfel was vol lof voor de Nederlanders.
1959-08-15: Op 15-08-1959 vertrokken uit Liverpool naar Ayr, maar de volgende dag op 20 mijl Noord van Liverpool Bay averij opgelopen aan de kogellager van de schroefas(stuwlager) en naar Liverpool terug gekeerd.
1963-05-00: Op 13-05-1963 aangekomen te Londonderry vanuit Bremen met een lading kunstmest. Tijdens deze reis in een hevige storm roerschade opgelopen.
15-05-1963 na lossing van de lading ingedokt voor herstel roerschade. Op 31-05-1963 na herstel roerschade schip uitgedokt en een lading Nestle produkten ingenomen voor London. 01-06-1963 vertrokken uit Londonderry naar London.
1967-05-10: NNO 110567
Groninger kustvaarder. Gestrande RAKET trok veel bekijks.
De Groninger kustvaarder RAKET (422 ton dw.) is gistermorgen vroeg in de mist bij de Panne aan de Belgische kust gestrand. Het schip, dat heel wat bekijks trok van kampeerders, slaagde er later op de dag in op eigen kracht weer vlot te komen. De RAKET was op weg van Londen naar Antwerpen.
1976-12-05: Op 05-12-1976, tijdens de reis (opleveringsreis voor de nieuwe eigenaar) Bordeaux naar Moroni, te Ferrol (Esp) binnengelopen met schade aan de schroefas. 24-12-1976 reis, na reparatie schroefas, naar Moroni op de Comoren vervolgd.
1999-00-00: In 1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Raket 1952
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Raket 1953.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Raket 1953 at Shipyard Vuyk, Capelle a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)