Inloggen
RADJA - ID 5391

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: William Hamilton & Co. Ltd., Port Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 291
Launch Date: 1913-08-21
Delivery Date: 1913-10-31
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 5300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28 1/2, 47 & 82-54.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7503.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4704.00 Net tonnage
Deadweight: 10397.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 554000 Cubic Feet
Bale: 503000 Cubic Feet
 
Length 1: 450.5 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 55.9 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 35.6 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
10 0 0 0 0 10
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-11-00 RADJA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQWC

Ship Events Data

1918-03-21: De RADJA werd op 21 maart 1918 door de Amerikaanse regering in een USA-haven ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen, doch kort daarna vrijgegeven zonder onder Amerikaanse vlag te zijn geweest.
1927-02-09: Op 09.02.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 250 Z AMST 1927
1933-06-00: Final Fate:
De RADJA werd in april 1933 voor GBP 12.400 voor sloop verkocht aan de firma Miyachi te Osaka (Japan) met oplevering in Japan. Zij arriveerde op 23 juni 1933 op haar laatste reis te Osaka aan de sloperswerf.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Radja' 1913
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RADJA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De RADJA in de Golf van Aden, juli 1923
Gemaakt door: Slijboom

Omschrijving: Ook op deze foto vaart de RADJA in de Golf van Aden. Opname juli 1923
Gemaakt door: Slijboom
Algemene informatie

NRC 270813
Londen, 26 augustus. Op de 21e dezer werd het voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam in aanbouw zijnde stoomschip RADJA te Port Glasgow te water gelaten. Dit voor transport van pelgrims en vrachtgoederen naar Oost Indië bestemde stoomschip heeft de volgende hoofdafmetingen: lang 470, breed 56, en hol tot het schutdek 38 voet 3 duim. Voor de pelgrims zijn bijzondere inrichtingen gemaakt. Alle dekken zijn van teakhout en het hele stoomschip wordt elektrisch verlicht. De RADJA is van een draadloos telegraaftoestel voorzien, heeft Welin patent davids, ingericht voor reddingboten met dubbele banken. Nadat het stoomschip te water was gelaten, is het naar Glasgow gesleept, waar de machines en ketels bestaande uit een stel triple-expansie machines en 6 aan 1 zijde stookbare ketels zullen worden gesteld en geplaatst. De snelheid van het schip zal 13½ knoop bedragen.

NRC 031113
Rotterdam, 3 november. Het te Port Glasgow gebouwde stoomschip RADJA, bestemd voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland is 31 oktober van Glasgow vertrokken, ondertussen de proeftocht makende.

NRC 071113
IJmuiden, 6 november. Het nieuwe vrachtschip RADJA van de Stoomvaart Mij. Nederland, dat reeds onderweg van Glasgow met tegenspoed te kampen had, kwam hedenavond te IJmuiden aan, onmiddellijk na het binnenkomen binnen de pieren werden de toplichten gedoofd en de 2 rode sleeplichten gehesen. Met behulp van de sleepboten ACHILLES vόόr en CYCLOOP achter, werd het lege gevaarte verder binnengesleept, doch de sleepboten konden niet verhinderen dat het voor het binnenkomen van de grote schutsluis recht op de noordelijke remming liep, die daardoor ontzet en zeer ernstig beschadigd werd. Met zeer grote moeite kon het stoomschip daarop binnen de sluis gebracht worden. Sleepboten zullen de RADJA naar Amsterdam slepen. Men meldt ons nader: De RADJA is na geschut te zijn, vastgemaakt en wordt morgenochtend door 4 sleepboten naar Amsterdam gesleept.

NRC 071113
IJmuiden, 7 november. De schade door het stoomschip RADJA aan de remstoel van de grote sluis toegebracht, is begroot op NLG 2.000.

NRC 181113
Rotterdam, 17 november. Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Southampton is het van Amsterdam naar Batavia bestemde Nederlandse stoomschip RADJA met defecte machine daar aangekomen.

NRC 221113
Rotterdam, 21 november. Het stoomschip RADJA van Amsterdam naar Java, dat 17 november met defecte machine te Southampton aankwam zette heden na reparatie de reis voort.

NRC 041213
Rotterdam 4 december. Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Port Saïd heeft het aldaar aangekomen Nederlandse stoomschip RADJA, van Amsterdam naar Batavia bestemd, een defecte machine. De voorlopige reparaties werden aldaar gedaan, waardoor een oponthoud van drie dagen werd veroorzaakt.

 

NRC 101213
Rotterdam, 9 december. Het stoomschip RADJA, 2/3 december op reis van Amsterdam naar Java met defecte machine te Port Said aangekomen, heeft gerepareerd en is heden van Suez vertrokken ter voortzetting van de reis.