Inloggen
RABENHAUPT - ID 5387

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5292945
Nat. Official Number: 1904 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 167
Launch Date: 1939-02-23
Delivery Date: 1939-04-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 295
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 41750 Type Benz (300x420)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 358.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 148.00 Net tonnage
Deadweight: 410.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22000 Cubic Feet
Bale: 20800 Cubic Feet
 
Length 1: 43.23 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.95 Meters Depth, moulded
Draught: 2.83 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1967
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 12 cil 300 Pk Deutz, 10 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-06-07 RABENHAUPT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Smid en Tonnis Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGYB
Additional info: Kadaster: alleen Smid.

Date/Name Ship 1942-07-00 FP 01
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1943-01-12 RABENHAUPT
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Evert Smid en Tonnis Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGYB

Date/Name Ship 1945-09-00 RABENHAUPT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert Smid en Tonnis Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGYB
Additional info: In 1951 Evert Smid 3/4 en Erven Tonnis Tammes 1/4 deel

Date/Name Ship 1954-07-22 VIKING
Manager: Muller & Reitsma N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Poromoka, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Maarten Moerman & P. Rogaar
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIGB

Date/Name Ship 1955-01-06 VIKING
Manager: Muller & Reitsma N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Handel-, Exploitatie- & Administratie Maatschappij 'Succes 12', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Kommer Pieter Kwak
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIGB

Date/Name Ship 1958-07-31 VISURGIS
Manager: Horst Werner Janssen, Elsfleth, German Federal Republic
Eigenaar: Horst Werner Janssen, Elsfleth, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / German Federal Republic
Callsign: DDLV

Date/Name Ship 1962-10-00 NORDSTRAND
Manager: Friedrich Ehlers, Elsfleth, German Federal Republic
Eigenaar: Friedrich Ehlers, Elsfleth, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / German Federal Republic
Callsign: DDLV

Date/Name Ship 1963-04-00 RENATE EHLERS
Manager: Friedrich Ehlers, Elsfleth, German Federal Republic
Eigenaar: Friedrich Ehlers, Elsfleth, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / German Federal Republic
Callsign: DDLV

Date/Name Ship 1964-12-00 ISMENE
Manager: Harald Bliemeister & Peter Sparr, Elsfleth, Germany
Eigenaar: Partenreederei 'Ismene', Elsfleth, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / German Federal Republic
Callsign: DDLV

Ship Events Data

1939-02-00: Kustvaarder naar den held van Groningens's ontzet genoemd. 'Carl von Rabenhaupt' (Bohemen, 6 januari 1602 - Coevorden, 12 augustus 1675) Baron van Sucha, Erfheer in Lichtenberg en Fremisnich, Heer tot Grimbach. Hielp de Groningers zich te verzetten tegen Bernhard von Galen tijdens het beleg van Groningen in 1672.

Met goed gevolg is te water gelaten van een helling van de Noord-Nederlandsche Scheepswerven aan het Noord-Willemskanaal het motorkustvaartuig 'Rabenhaupt'. Het schip dat gebouwd is onder toezicht van klassebureau 'Veritas' heeft een draagvermogen van 400 ton en wordt voorzien van 300 PK MWM patent Benz dieselmotor. Kapitein-eigenaar is de heer E. Smid van Groningen. De burgemeester mr. P.W.J.H. Cort v.d. Linden had zich bereid verklaard de doopplechtigheid te verrichten, terwijl namens den garnizoenscommandant de majoor Hennink, commandant van het tweede bataljon, aanwezig was. Nadat de oud-inspecteur van de scheepvaart, de heer T.L. Mellema, een inleidend word had gesproken, waarbij hij wees op het feit, dat wij slechts kunnen zijn wat wij zijn, omdat het verleden was wat het geweest is en de groote figuur Rabenhaupt waard is om in onze herinnering te blijven, wierp de burgemeester de champagneflesch tegen de versierde boeg uitroepend 'Ik doop U 'Rabenhaupt' en met groote snelheid gleed het gevaarte in het Noord-Willemskanaal. Onmiddelijk na de tewaterlating werd de motor in de motorkamer neeergelaten. Reeds eind Maart zal de 'Rabenhaupt' de officiële proefvaart houden en dan zeker een aanwinst voor de Groninger coastervloot betekenen.
1939-04-04: Op 04-04-1939 als RABENHAUPT, zijnde een motorvrachtschip, groot 1015.33 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 02-04-1939 no. 5939, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1904 Z GRON 1939 op het achterschip midden in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1939-04-10: Algemeen Handelsblad 11-04-1939: Scheepsbouw. M.s. „RABENHAUPT". Vrijdag jl. heeft op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorschip „Rabenhaupt", gebouwd bij de N. V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven te Groningen, voor rekening van kapt. E. Smid te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie, Atlantische vaart. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 42.75 m, breedte op het grootspant 7 m en holte in de zijde 3.07 m. Het d. w. bedraagt 420 ton en het meet 358 br. rt en 148 n.r.t. is voorzien van een direct omkeerbaren M.W.M Benz patent motor van 300 pk.
1940-02-05: Het Volk 05-02-1940: Stuurman slachtoffer van gasverstikking aan boord van kustvaarder. Een merkwaardig geval van gasverstikking heeft zich heden voorgedaan aan boord van een Groninger kustvaarder, die thans aan de overkant van het IJ ligt. Aan boord van de “RABENHAUPT” is namelijk de 20-jarige stuurman dood in de hut gevonden. De oorzaak van de dood was verstikking door lichtgas. Aan het fornuis in de hut was namelijk een kleine ruimte aangebouwd, waarin zich de kolen voorraad bevond. Doordat het fornuis hevig opgestookt was, werden de kolen in het bunkertje ook verwarmd. Door deze verwarming kwamen (precies als in een gasfabriek geschiedt) de gassen uit de kolen vrij, met het noodlottige gevolg, dat de stuurman gestikt was. Aangezien een dergelijke fornuis constructie aan boord van kleine schepen nogal veel voorkomt, moge men in dit betreurenswaardige geval aanleiding vinden aan mogelijke andere gevaarlijke situaties aandacht te schenken.
1940-05-10: Te Lorient met een lading kolen. In juli 1942 door de Duitsers in beslag genomen en in dienst bij de Kriegsmarine als 'FP 01'. Op 12 januari 1943 ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen, nadat het door de Engelsen als buit was opgepakt. Bevracht door Freight Express. Op 1 juni 1945 weer terug aan de voormalige eigenaar.
1952-04-24: Op weg van Shorehamn met een lading auto-onderdelen naar Dendermonde gezonken in de Schelde bij Antwerpen na aanvaring met het wrak van het Engelse s.s. 'Holdernile' (605/1921). CTL verklaard en opgegeven. Het wrak werd verkocht aan Eugene Herbosch uit Antwerpen. 15 Mei 1952 gelicht, naar Rupelmonde gesleept, gelost en 'as is' naar Nederland verkocht en hersteld.

NvhN 25-04-1952: Gecompliceerd scheepsongeluk bij Antwerpen. De Rabenhaupt en een Brits schip gezonken. Een Engelsman verdronken. Een gecompliceerd scheepsongeluk vond Woensdagmiddag en gisternacht plaats op de Schelde bij fort Philip, een van de twee beschermingsforten van Antwerpen. Twee schepen, het Engelse stoomschip Holdernile en de Groninger coaster Rabenhaupt zijn daarbij gezonken. Woensdagmiddag omstreeks vijf uur kwam het Nederlands motorschip Meerkerk, dat uit Bombay op weg was naar Antwerpen, in de buurt van de Royerssluizen -in aanvaring met het Engelse stoomschip Holdernile. De Holdernile, een schip van 600 ton, verliet met een lading ijzer en allerhande stukgoederen de haven van Antwerpen met bestemming Hull. Bij de aanvaring met de Meerkerk werd de romp van het Britse schip ter hoogte van de machinekamer opengereten. De Holdernile maakte veel water en zonk spoedig. De 27-jarige stoker Frank Race werd vermist. Aangenomen moet worden, dat hij bij dit ongeval verdronken is. Een matroos van het gezonken schip kreeg lichte verwondingen. Hij werd naar een ziekenhuis te Antwerpen overgebracht doch kon gisteren worden ontslagen. De andere opvarenden van de Holdernile kregen geen verwondingen. De 7636 ton metende Meerkerk kreeg een lichte beschadiging aan de voorsteven. Waarschijnlijk zal dit schip heden van Antwerpen naar Rotterdam vertrekken om daar gerepareerd te worden. Rabenhaupt stootte op wrak. Dit ongeval op de Schelde veroorzaakte nog een tweede scheepsramp, waarbij de Groninger coaster Rabenhaupt verloren ging. De Rabenhaupt, 358 ton groot, was op weg met legertanks van Engeland naar Dendermonde bij Antwerpen. Het schip voer in timecharter voor een Engelse firma. Bij fort Philips, waar enkele uren te voren de aanvaring tussen de Meerkerk en de Holdernile plaats vond, stootte de Rabenhaupt op het wrak van het verongelukte Britse schip. De Groninger coaster werd daarbij zo zwaar beschadigd, dat ook de Rabenhaupt zonk. Het schip ligt boven op de Holdernile. Alleen het achterschip steekt met een hoek van 45 graden omhoog. De uit acht koppen bestaande bemanning (hoofdzakelijk Groningers) kon veilig aan wal worden gebracht. Alleen kapitein Meertens bleef aan boord van de Rabenhaupt. Hij kan echter op elk gewenst tijdstip aan land komen. De Rabenhaupt werd in 1939 gebouwd bij de Noord-Nederl. Scheepswerven te Hoogezand. Het schip is eigendom van de heer E. Smid.

NvhN 22-01-1953: Het zinken van de Rabenhaupt. Waarschuwingslichten van „wrakschip” waren onzichtbaar. Raad voor de Scheepvaart heeft gistermorgen een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het op een wrak stoten van het Nederlandse motorschip Rabenhaupt op 23 April 1952 op de Schelde. De Rabenhaupt begon vijf minuten later te zinken en was weldra geheel onder de waterspiegel verdwenen. De zeven opvarenden konden zich met een roeiboot veilig stellen. Het wrak was van het Engelse schip Holdernile, dat ruim 7 uur tevoren in aanvaring was gekomen met het Nederlandse s.s. Meerkerk. Een zogenaamd "Wrakschip", een vaartuig iets groter dan een vissersboot, was bij het wrak geplaatst ter waarschuwing van de scheepvaart. De kapitein van de Rabenhaupt als getuige gehoord, vertelde dat hij enige seconden voor het stoten op de brug was gekomen. Hij wist niets van de aanvaring tussen de Meerkerk en de Holdernile af en ook de Belgische loods, die om zes uur, een uur na deze aanvaring, aan boord van de Rabenhaupt — op weg naar Antwerpen — gekomen, was hiermede niet bekend. De kapitein heeft de lichten van het wrakschip (het was toen omstreeks Middernacht) niet gezien. De Inspecteur-Generaal voor de Scheepvaart, de heer J. Metz, zei, dat naar zijn mening het stoten ls gebeurd door twee oorzaken: in de eerste plaats, de loods en de kapitein niet tijdig zijn gewaarschuwd na de vorige ramp en in de tweede plaats, omdat het best mogelijk is, dat de petroleumlichen van het wrakschip, die al om negen ur waren ontstoken, niet zichtbaar waren door roetafzetting. Een loods van een schip, dat des 's avonds om tien uur de plaats van het onheil is gepasseerd, heeft later gerapporteerd- dat hij de lichten van het wrakschip wel kon zien, maar zij waren toen al zwak- De Raad zal binnenkort schriftelijk uitspraak doen.
1952-05-16: NvhN 16-05-1952: RABENHAUPT is gelicht. Vijf drijvende bokken zijn er na ruim twee weken in geslaagd Donderdagmiddag het Nederlandse schip Rabenhaupt vlot te maken. In de nacht van 23 op 24 April zonk de Rabenhaupt, na op het wrak van het even te voren gezonken Britse schip Holdernile te zijn gevaren. De Rabenhaupt is naar de Krakeloonpolder gesleept, waar het schip gelost en voorlopig hersteld zal worden. Daarna gaat het naar een werf te Rupelmonde.
1954-08-04: Op 04-08-1954 als VIKING, zijnde een motorschip, metende 1024,71 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te ´s Gravenhage no. 9545 d.d. 15-07-1954, liggende te Rotterdam, door B. Wijnstekers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 3262 Z GRON 1954 aan bakboordzijde in achterwand dekhuis, 5.90 m. uit hekplaat, 0,40 m. uit lengteas en 1.55 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 1904 Z GRON 1939 zijn vernietigd.)
1968-09-25: Final Fate:
Aan de grond gelopen toen ze Wells in Norfolk wilde binnenlopen met een lading potas van Wismar. De lading, in zakken verpakt, werd voor een groot deel overgeladen in vissersschepen. 6 Oktober vlotgetrokken door de Britse sleepboot 'Conservator KL'. Daarna door de verzekering total loss verklaard. Verkocht voor de sloop en op 22 oktober te Great-Yarmouth in dok geweest voor de inspectie voor de sleepreis naar Leer. Door sleepboot 'Gerrit Wessels' aansluitend naar Leer (Duitsland) gesleept (aankomst 27 oktober) en gesloopt door Evert Heeren die op 31 oktober met de sloop begon.

Afbeeldingen


Omschrijving: De RABENHAUPT wordt te water gelaten (23 februari 1939)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Proefvaart RABENHAUPT 7 april 1939
Gemaakt door: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: RABENHAUPT
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: RABENHAUPT, sunk in 04.1952 river Schelde.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VIKING
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RABENHAUPT als VIKING met grijze romp
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De VIKING met zwarte romp op 15 juni 1956 in Jersey
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: VIKING
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RENATE EHLERS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ISMENE
Gemaakt door: Unknown