Inloggen
R.A.S.M. III - ID 5383


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 10248 GRON 1921
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: *** Onbekend ***
Type: Zeelichter
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G.J. van der Werff, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1921-05-16
Delivery Date: 1921-07-07
Technical Data

Gross Tonnage: 223.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 195.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16800 Cubic Feet
 
Length 1: 39.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.88 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.00 Meters Depth, moulded
Draught: 2.88 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-06-1926
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Verbouwd te Krimpen aan de IJssel en voorzien van een 4tew 4 cil 120 Pk Deutz Type (280x450). GRT 268, NRT 163, TDW 400

Ship History Data

Date/Name Ship 1921-07-07 R.A.S.M. III
Manager: Firma M. J. van der Eb, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQWS

Date/Name Ship 1922-00-00 R.A.S.M. III
Manager: N.V. J. Salomons' Scheepvaart- & Expeditiekantoor (J. Salomons Shipping & Forwarding Office), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQWS

Date/Name Ship 1924-05-23 R.A.S.M. III
Manager: N.V. J. Salomons' Scheepvaart- & Expeditiekantoor (J. Salomons Shipping & Forwarding Office), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PQWS

Date/Name Ship 1926-06-30 ADELAAR
Manager: N.V. J. Salomons' Scheepvaart- & Expeditiekantoor (J. Salomons Shipping & Forwarding Office), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Salomons' Reederijbedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NBGW

Date/Name Ship 1932-07-22 ADELAAR
Manager: N.V. Nederlandsch Bevrachtingskantoor, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Sperwer', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NBGW
Additional info: 1934 callsign PCDI

Date/Name Ship 1937-09-11 ADELAAR
Manager: Lenczat & Co. GmbH, Hamburg, Germany
Eigenaar: Adler Schiffahrts G.m.b.H., Gdansk, Poland
Shareholder:
Homeport / Flag: Gdansk / Poland

Date/Name Ship 1938-00-00 ADELAAR
Manager: Lenczat & Co. GmbH, Hamburg, Germany
Eigenaar: Adler Schiffahrts G.m.b.H., Gdansk, Poland
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPIK

Date/Name Ship 1938-03-00 ADELAAR
Manager: N.V. Nederlandsch Bevrachtingskantoor, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: M. Schneider, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPIK

Date/Name Ship 1940-11-13 ADELAAR
Manager: Carsten Rehder, Hamburg, Germany
Eigenaar: Otto L.W. Schneider, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DKBS

Date/Name Ship 1946-05-08 ADELAAR
Manager: Otto L.W. Schneider, Hamburg, Germany
Eigenaar: Otto L.W. Schneider, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPIK

Date/Name Ship 1957-00-00 ADELAAR
Manager: Cape Receife Coasting (Pty) Ltd, Cape Town, South Africa
Eigenaar: Cape Receife Coasting (Pty) Ltd, Cape Town, South Africa
Shareholder:
Homeport / Flag: Cape Town / South Africa
Callsign: ZTKJ

Date/Name Ship 1958-00-00 ADELAAR
Manager: S.M. Pettersen, Cape Town, South Africa
Eigenaar: S.M. Pettersen, Cape Town, South Africa
Shareholder:
Homeport / Flag: Cape Town / South Africa
Callsign: ZTKJ

Ship Events Data

1921-07-07: Dagregister deel 23 nummer 135, den negen Juli 1900 een en twintig. De Ondergeteekende Jan Salomons, scheepsreder wonende te Rotterdam, in zijne hoedanigheid van eenig Directeur van te Rotterdam gevestigde Naamlooze Vennootschap ”Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij”, en als zodanig deze vennootschap vertegenwoordigende verklaart dat genoemde naamlooze vennootschap de eenige eigenares is van het zeelichter schip “R.A.S.M. III”, hebbende een dek en een mast, netto groot 553 37/100 kubieke meter of 195 34/100 tonnen van 2.83 kubieke meter, gebouwd te Hoogezand aan de werf van den scheepsbouwer G.J. van der Werff, thans aldaar liggende en welk vaartuig niet aan eenig kantoor van hypotheken en der scheepsbewijzen is geboekt, noch in – of overgeschreven. Hoogezand, 7 Juli 1921. J. Salomoms. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 15 Juli 1921 no. 210 is nevensvermeld vaartuig gebrand met het merk 10248 GRON 1921 en opnieuw gebrand 327.)
1921-08-00: Door de sleepboot 'Cor' naar Rotterdam gesleept. Ingezet voor de dienst Rotterdam - Duisburg v.v.
1924-10-00: NRC 20.10.1924: Rotterdam, 20 october: De zeesleepboot 'Hector' vertrok 18 october van Rotterdam naar Londen met de lichters 'R.A.S.M. I' en 'R.A.S.M. III' op sleeptouw.
1926-06-08: Op 08-06-1927, als ADELAAR, zijnde een motorschip, groot 267.57 ton, liggende te Rotterdam, door B. Klop, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Salomons Reederijbedrijf te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 327 Z GRON 1927 op het achterschip aan S.B. zijde tegen de lichtkap van de motorkamer. (Opm.: De vroegere brandmerken zijnde 10248 GRON 1921 zijn verwijderd.)
1926-07-06: Algemeen Handelsblad 06-07-1926: Scheepsbouw. Zaterdag j.l. had van uit Rotterdam de proeftocht plaats met het motor-vrachtschip “ADELAAR" van Salomons' Shipping & Forwarding Office Ltd. te Rotterdam, een der eerste Nederlandsche zeeschepen, welke met het Oertz-patent-roer is uitgerust. De „Adelaar" is een schip van ca. 400 ton d.w., dat uit de hand gestuurd wordt. Het is bij dezen proeftocht gebleken, dat voor het sturen een uiterst geringe kracht aan het stuurrad benoodigd is. Het schip bleek op de rivier zoowel als op zee bijzonder goed bestuurbaar; zeer kleine uitslagen van het stuurad bleken voldoende om het schip op koers te houden, ook bij zeer geringe snelheid. De „Adelaar" bleek de voor dit schip zeer hooge snelheid van 8.8 á 8.9 mijl op zee te behalen. Volgens de overtuiging van een deskundige moet een snelheidsverbetering van zeker ¾ mijl per uur op rekening van de gunstige werking van het Oertz-roer gesteld worden.
1937-10-18: NvhN 18-10-1937: Schepenverkoop. Het m.s. „Adelaar", groot bruto 268 ton, gebouwd in 1921, van de N. V. Motorschip "Sperwer" te Rotterdam, is naar Danzig verkocht.
1960-00-00: Final Fate:
Uit de vaart en opgelegd en in 1962 tot zinken gebracht.
2013-00-00:
11-11-2013: Informatie van Theo Dorgeist:
Kapitän Otto Schneider kaufte bereits im Juli 1932 das Schiff und mußte es bis zu Ablösung der holl. Hypotheken unter niederländische bzw. dann danziger Flagge lassen. Erst dann kam das Schiff unter Panamaflagge. 1940, Mai In einer niederländischen Werft bei der deutschen Besetzung vorgefunden. Schiff wird trotz Panamaflagge als Niederländisch angesehen und fährt unter Besatzungsbedingungen. 13. Nov. Für Kapitän Otto Schneider, Antwerpen im Seeschiffregister Hamburg als ADELAAR (DKES) eingetragen. Bereederung: Charsten Rehder, Hamburg. Im Seeschiffsregister Panama war ADELAAR noch am 1.8.1941 für die Adler Schiffahrts GmbH.,Danzig eingetragen gemeldet wie ein Verzeichnis aufführt. 1941, 26. Nov. Mit einer Ladung von 351 t Steinkohle aus Danzig für Hälsingborg bei Bedinge auf Grund gelaufen und Maschinenraum durch Leck vollgelaufen. 29. Nov.: Erster Bergungsversuch (gelungen ?)1945, 3.Mai Durch Luftangriff in Flensburg beschädigt. 1947 fuhr Kapitän Schneider im Irischen Küstenverkehr, floh dann 1948 nach Südamerika wo er zwei Monate später in Argentinien ankam. Bis 1953 Küstenfahrt Argentinien - Paraguay - Brasilien, dann bis 1956 Küstenfahrt um Südafrika.

Afbeeldingen


Omschrijving: Adelaar 1921 (ex R.A.S.M. III) in 06-1926, proefvaart met de nieuwe Deutz motor.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Adelaar 1921 ex R.A.S.M. III op proefvaart in juni 1926
Gemaakt door: Nieuwland, Cornelis
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Adelaar 1921 (ex R.A.S.M. III), onder Panamese vlag in de kustvaart in Zuid-Afrika
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Adelaar 1921 (ex R.A.S.M. III), onder Panamese vlag in de kustvaart in Zuid-Afrika
Gemaakt door: Unknown