Inloggen
QUO VADIS - ID 5377


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1924
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
IMO nummer: 5175214
Nat. Official Number: 10987 GRON 1924
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 1 derrick
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 11
Delivery Date: 1924-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes (Gloeikop) Type (230x330)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 113.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 70.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.07 Meters Depth, moulded
Draught: 1.60 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1956
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1956 nieuwe hoofdmotor: 2tew 3cil 135 Pk Alpha Type (200x340)

Ship History Data

Date/Name Ship 1924-00-00 QUO VADIS
Manager: Gerrit Jongsma, Hoogkerk, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Jongsma, Hoogkerk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogkerk / Netherlands
Callsign: PQVJ
Additional info: Binnenvaart

Date/Name Ship 1927-09-02 QUO VADIS
Manager: Gerrit Jongsma, Hoogkerk, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Jongsma, Hoogkerk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogkerk / Netherlands
Callsign: PQVJ
Additional info: In de zeevaart.

Date/Name Ship 1931-02-02 FREMA
Manager: Frederik de Jonge, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frederik de Jonge, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NRVP
Additional info: Call sign since 1934: PEEB

Date/Name Ship 1952-01-26 JØRGEN STEEN
Manager: Egon Merkel, Nyköbing (Falster), Denmark
Eigenaar: Egon Merkel, Nyköbing (Falster), Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nyköbing (Falster) / Denmark
Callsign: OYGK

Date/Name Ship 1964-00-00 EMMY ELIN
Manager: Harald Flyvbjerg, Korsør, Denmark
Eigenaar: Harald Flyvbjerg, Korsør, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Korsør / Denmark
Callsign: OYGK

Ship Events Data

1924-00-00: In 1924 "QUO VADIS" van Gerrit Jongsma, Hoogkerk, in de binnenvaart. Op 15-07-1927 als QUO VADIS, zijnde een motorvrachtschip, groot 163.953 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Gerrit Jongsma, schipper te Hoogkerk, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 41 B GRON 1926 op 't achterschip op achterkant erf aan stuurboordzijde. (Opm.: Brandmerk 10987 GRON 1924 is verwijderd.)
1927-00-00: In 1927 in de zeevaart. Op 05-09-1927 als QUO VADIS, zijnde een motorschip, groot 163.953 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Gerrit Jongsma, schipper te Hoogkerk, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 476 Z GRON 1927 op 't achterschip achterkant achterschot erf aan stuurboordzijde. (Opm.: Brandmerk 41 B GRON 1926 is verwijderd.)
1931-02-19: NvhN 20-02-1931: Delfzijl 19-02-1931, Het m.s. „QUO VADIS", vroeger bevaren door kapt. G. Jongsma, te Hoogkerk, is onderhands verkocht aan kapt. P. de Jong te Groningen, die het onder den naam „FREMA" in de vaart zal brengen.
1931-08-27: NvhN 28-08-1931: Delfzijl, 27 Aug. Het m.s. „FREMA", kapt. de Jong, werd hier heden op weg van Neustadt naar Leeuwarden, Zaandam en Nijmegen met boomen met defecten motor binnengesleept door het m.s. „Engelina Maria", kapt. Teuben en het m.s. „Twiod", kapt. Bonninga, resp. op weg van Harburg naar Martenshoek met soyaschroot en van Hamburg naar Steenwijk met boomen.
1939-08-29: NvhN 29-08-1939: Delfzijl. Het m.s. FREMA, dat in Hamburg met gebroken krukas lag, werd hier binnengesleept door het m.s. Actief kapt. Groen De Actief kwam van Hamburg met bestemming Emden. Gisteren vertrok de FREMA van hier naar Bolnes waar het schip zal worden gerepareerd, gesleept door het m.s. Jantina, dat op weg is van Hamburg naar Zwolle.
1940-05-00: In WO II door de Duitsers gevorderd. In dienst bij de Kriegsmarine als "VS 135" en later als "VS 95". 1945 terug aan de eigenaar.
1946-10-09: Op 09-10-1946 als FREMA, zijnde een stalen motorschip, groot 320.21 m3 bruto inhoud volgens meetbrief Groningen no. 2592, liggende te Hoogkerk, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, opnieuw van brandmerk 476 Z GRON 1927 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan SB zijde in het achterschot van de roef, 0.85 m. van de hekplaat, 0.85 m. uit de lengteas en 1.00 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1948-12-01: Eemsbode 01.12.1948: Groninger Coaster “FREMA“ aangevaren. De te Groningen thuisbehorende kustvaarder Frema is in de Venerzee in de haven van Venerborg aangevaren door het Zweedse tankschip Tanko, toebehorende aan de Rederij Ragne te Vestervik. De Frema lag ten tijde van het ongeluk in de nacht van Maandag op Dinsdag ten anker. Beide schepen hebben schade opgelopen die in Gotenburg zal worden opgenomen. Persoonlijke ongelukken deden zich aan boord van beide schepen niet voor
1955-03-30: 30-03-1955. m/s JØRGEN STEEN van Nykøbing F (Falster), 100 brt, gebouwd van staal in 1924, op reis van Lubeck naar Bandholm met kali. Loopt aan de grond en raakt lek op 30-03-1955 aan de oost kust van Falster; zoekt noodhaven. De zeeverklaring en zeeverhoor in Stubbekøbing op 01-04-1955. De zeeverklaring in Nykøbing F op 23/12 om 19.10 uur; toen de Jørgen Steen bij een WNW-lijke bries, zich ca. 1.1 zeemijl zuid ten westen van Hestehoved-vuur bevond, merkte men dat het schip stootte. Omdat bleek dat het schip water maakte, werd de haven van Stubbekøbing opgezocht, waar de Jørgen Steen om ca. 21.00 uur werd afgemeerd. Verklaring: Het Ministerie neemt aan dat de schuld van het aan de grond lopen het verkeerd beoordelen van de afstand tot de vaste wal is geweest.
1998-00-00: In 1998 laat Lloyd's de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Frema (ex Quo Vadis)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FREMA
Collectie: Oostmeijer, Jan
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De FREMA met de NECTON en de METEOOR afgemeerd in de Groninger Noorderhaven. (foto eind 30er jaren)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Frema (ex Quo Vadis)
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Jørgen Steen at Copenhagen.
Collectie: Kruidhof, Bert
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Emmy Elin (Stf.32) - foto: Hals, Dk. juni 1972.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Emmy Elin at Aarhus, 04-11-1972
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Mikkelsen, Bent

Omschrijving: Emmy Elin at Graasten, Denemarken, 22-06-1977..
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Staal, Lars
Algemene informatie

 

RN 300839
Delfzijl, 28 augustus. Het Ned. m.s. FREMA is met gebroken krukas door het m.s. ACTIEF hier binnengesleept. Heden vertrok de FREMA per m.s. JANTINA van hier over de Groninger Wadden naar Bolnes, waar het schip de schade zal herstellen.