Inloggen
PRUDENTIA - ID 5366


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1924
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5424122
Nat. Official Number: 11095 GRON 1924
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 51
Delivery Date: 1924-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (300x310)
Speed in knots: 6.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 161.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 108.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10000 Cubic Feet
Bale: 9500 Cubic Feet
 
Length 1: 34.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.07 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.29 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Draught: 2.29 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Rebuilt
Omschrijving: In 1927 verbouwd bij Scheepswerf de Biesbosch te Dordrecht voor de zeevaart. Nieuw Brandmerk 503 B GRON 1927, daarna 563 Z GRON 1927

Datum 00-06-1936
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 06.1937 bij de Bronsmotorenfabriek in Appingedam voorzien van een nieuwe hoofdmotor: 2tew 2 cil 120 Pk Brons Nr. 5280 Type T (240x360) 7 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-02-14 PRUDENTIA
Manager: Hooite Jan Muller, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hooite Jan Muller, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PQTJ
Additional info: 1934 call sign PGWW

Date/Name Ship 1952-12-23 WILLEM
Manager: Gerrit Jan van der Molen, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Jan van der Molen, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PIPK

Date/Name Ship 1956-01-19 TRIJNTJE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Jurjen Haveman, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PIBM

Date/Name Ship 1963-09-12 HARMA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Hendrik Haveman, Soest, Utrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bussum / Netherlands
Callsign: PENO

Ship Events Data

1924-11-12: Dagregister deel 24 nummer 568, den dertienden November 1900 vier en twintig. Bouwbrief. Ondergetekende Firma J. Smit en Zn., scheepswerf te Foxhol, verklaart in het jaar 1924 te hebben volbouwd het stalen motorschip, genaamd “Prudentia” voor rekening van de heer A. Simons te Terneuzen, groot volgens meetbrief 250.073 ton. Foxhol, 12 November 1924. Fa. J. Smit & Zn. (In de kantlijn staat bijgeschreven 11095 en Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 14 Nov. 1924 no. 426 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 11095 GRON 1924 en in de andere kantlijn staat: Opnieuw geboekt deel 1 no. 503.)
1925-01-17: Rotterdamsch Nieuwsblad 17-01-1925: Scheepsbouw. Donderdag arriveerde te Terneuzen de nieuwe stalen motor vrachtboot PRUDENTIA van den heer A. Simons, alhier. Deze boot is lang 34 M., breed 6.30 M. en hol 2.10 M. en heeft een laadvermogen van 250 ton. Het vaartuig wordt voortgestuwd door een 2 cyl. Kromhoutmotor van 80 P.K. waarmede een groote snelheid wordt verkregen. Op het achterdek bevindt zich een fraaie salon roef met teakhouten stuurhut. Deze boot is door bemiddeling van den scheepsmakelaar P. A. van Bouchante te Terneuzen, gebouwd op de scheepswerven van de firma J. Smit & Zoon te Foxhol.
1927-09-24: Op 24.09.1927 bij het Kadaster teboekgesteld met brandmerk 503 B GRON 1927, eigendom van Adriaan Simons, schipper te Terneuzen. Omschrijving: Motorschip met 1 laadruim, motorkamer, waarin geplaatst een 80 PK kromhoutmotor, achterdek, roefwoning, vooronder, een voordek, 1 mast, met zeil en fok. Inhoud 250,073 ton.
1927-09-30: Op 30.09.1927 als PRUDENTIA, zijnde een motorschip, groot 250.073 ton, liggende te Vlaardingen, door B. Klop, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Adriaan Simons, schipper te Terneuzen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 503 B GRON 1927 op het achterschip achterop het boeisel. (Opm.: De vroegere brandmerken zijnde 11095 GRON 1924 zijn verwijderd.)
1927-12-03: Op 02-12-1927 teboekgesteld als zeeschip met brandmerk 563 Z GRON 1927 en op 03-12-1927 als PRUDENTIA, zijnde een zeilschip met hulpmotor, groot 250.073 ton, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hooite Muller, schipper te Dordrecht, voorzien van dat nieuw brandmerk door het inbeitelen op 't achterschip achter boven op vast boord. (Opm.: Brandmerk 503 B GRON 1927 is verwijderd.)
1940-05-00: Bij een poging om naar Engeland te ontsnappen door Duitse vliegtuigen op 05.05.1940 ter hoogte van Vlissingen tot zinken gebracht. De bemanning en 18 evacuees konden worden gered door een passerende Deense kotter en te Londen aan land gezet. In 03.1941 door de Duitsers geborgen en te Zwijndrecht hersteld. In gebruik als transportschip voor de Duitse militairen in België en Frankrijk. Op 06.08.1945 te Rotterdam aangekomen uit Brest met de sleepboot Nestor. Na reparatie terug aan Hooite Muller.
1945-11-30: Op 30.11.1945 als PRUDENTIA, zijnde een motorschip, groot 474.83 m3 bruto volgens meetbrief 6248 d.d. 08-10-1940, liggende te Amsterdam, door S. de Jong, scheepsmeter te Amsterdam, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 563 Z GRON 1927 op het achterschip B.B. op voorkant halfdek, 0.65 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit lengteas en 0.48 m. boven het dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn een andere merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1963-09-18: NvhN 18.09.1963: M.s. TRIJNTJE naar Bussum. Het motorkustvaartuig TRIJNTJE is door kapitein-eigenaar H. J. Haveman te Kampen verkocht aan de heer J. H. Haveman te Bussum, die het schip onder de nieuwe naam HARMA in de vaart zal brengen met als thuishaven Bussum. De Trijntje behoort tot het gladdektype en is in 1925 gebouwd bij scheepswerf J. Smit en Zn. te Foxhol. In de machinekamer staat een 120 pk Bronsmotor opgesteld. Het schip is eerder in de vaart geweest onder de namen Willem en Prudentia.
1973-04-00: Final Fate:
15.04.1973 verkocht aan Fa. Neven en gesloopt te Lekkerkerk. (De teboekstelling wordt op 03.05.1973 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Prudentia 1925.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Prudentia 1925.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Trijntje 1925 ex Willem ex Prudentia op 23-08-1961 liggende in de Ablashaven te Rotterdam in lossing van een lading hout afkomstig uit Oskarshamn.( Zweden).
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Hoogerwaardt, P. (Paul)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Harma 1925 ex Trijntje ex Willem ex Prudentia
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Harma 1925 (ex Prudentia); foto Groningen 1969.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Harma' (ex 'Prudentia')
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HARMA
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: HARMA
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend *