Inloggen
PRINSES IRENE - ID 5331

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Nat. Official Number: 1961 Z GRON 1940
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 311
Launch Date: 1940-03-04
Delivery Date: 1940-04-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type (300x480)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 211.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 47.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.84 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.25 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-03-16 PRINSES IRENE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jakob Buining, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVT

Ship Events Data

1940-03-04: RN 060340: Bij Bodewes’ Scheepswerven te Martenshoek werd maandag met goed gevolg te water gelaten voor rekening van kapitein J. Buining te Groningen het motor-kustschip PRINSES IRENE. Het heeft als afmetingen 47 x 7,92 x 3,30 m., is ca. 550 ton dwt. Groot en zal van een 360/400 pk Werkspoormotor worden voorzien.
1940-03-18: Op 18-03-1940 als PRINSES IRENE, zijnde een motorvrachtschip, metende 1133.05 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6180 d.d. 12-03-1940, liggende te Martenshoek, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1961 Z GRON 1940 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.82 m. van de hekplaat, 1.30 m. uit lengteas en 1.75 m. boven het dek.
1940-04-04: NvhN 04-04-1940: Delfzijl. Op de Eems had de in alle opzichten goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuw gebouwde motorschip “PRINSES IRENE”. Het schip werd gebouwd onder klasse British Corporation en Scheepvaart-inspectie, groote kustvaart op de werf van den heer Bodewes te Foxhol voor rekening van kapt. J. Buining te Groningen. Het schip is van het raised-quarterdektype en is voorzien van twee masten die elk van een laadboom zijn voorzien en waarmede lasten van 2 ton kunnen worden geheschen. Bij elke laadboom is een Bodewes lier geplaatst, die door een Deutz-motor van 8 P.K. aangedreven worden terwijl voor de ankerlier een Deutz-motor van 6 P.K. is geplaatst. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte 48.50 meter breedte 8.00 meter en holte tot het hoofddek 3.25 meter tot het raised-quarterdek 4.35 meter. Het heeft een bruto inhoud van 399,37 Reg. ton en een netto inhoud van 211,43 Reg. ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een 360 P.K. 6-cylinder Werkspoormotor geplaatst, terwijl hier verder als hulpmotor een 12 P.K. Deutzmotor is geplaatst voor de dynamo en de pompen. Het schip, dat keurig is afgewerkt, is geheel electrisch verlicht. Eveneens is centrale verwarming aangebracht. Het schip bleek op de proefvaart met zijn Oertz-roer zeer gemakkelijk bestuurbaar te zijn. Het is verder uitgerust met een radio-peilinstallatie merk Holland, en een Nationaal seinlichtbak. Op de gehouden proefvaart voldeed het schip ruim aan de gestelde eischen, zoodat het hierna met volle tevredenheid werd overgenomen. Het behaalde een snelheid van 10,8 mijl.
1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland.
1943-12-03: Final Fate:
In ballast onderweg van Pailey (Glasgow) naar Garston (Liverpool) in de Ierse Zee gezonken op 10 mijl ten westen van Mull of Galloway ten gevolge van een aanvaring met het Amerikaanse s.s. 'Leonidas Polk'. De 10 bemanningsleden waaronder kapitein Buining kwamen hierbij om het leven. Slechts een opvarende en een Britse kanonnier kunnen worden gered. De omgekomen bemanning: J. Schut, matroos, J. Buining, kapitein, W.H.J. Propstra, kok, P. Buining, stuurman, W. Pethenick, matroos, S.J. Dogger, 2e machinist, M. Oosterhof, matroos, 1e machinist was Korthuis die na 1.30 uur op zijn zwemvest ronddreef gered door een sloep van de Leonids Polk. De Engelse kanonnier Ch. Brickel vermist.



Afbeeldingen


Omschrijving: Prinses Irene 1940
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PRINSES IRENE proefvarend op de Eems 04 April 1940.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen