Inloggen
PRINSES BEATRIX - ID 5328


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5204388
Nat. Official Number: 1835 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: Two derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 162
Launch Date: 1938-02-19
Delivery Date: 1938-04-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 295
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type (x)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 360.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 148.00 Net tonnage
Deadweight: 456.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22000 Cubic Feet
Bale: 21000 Cubic Feet
 
Length 1: 44.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.04 Meters Depth, moulded
Draught: 2.80 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-03-1946
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Op 26.03.1946 gelicht en naar Aalborg gesleept en repareerd en van een nieuwe motor voorzien, 4tew 6 cil 300 Pk Bukh Type (x) 8 Kn

Ship History Data

Date/Name Ship 1938-04-05 PRINSES BEATRIX
Manager: Kornelis Eeftingh Tzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Kornelis Eeftingh Tzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PGVM
Additional info: Fl. 84.000

Date/Name Ship 1941-00-00 LAT 30
Manager: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Eigenaar: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany

Date/Name Ship 1948-07-00 MAJ
Manager: Poul Jørgensen, Aalborg, Denmark
Eigenaar: Poul Jørgensen, Aalborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark
Callsign: OXBP

Date/Name Ship 1952-12-00 MAJ
Manager: Knut Hermansson, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Knut Hermansson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SGBY

Date/Name Ship 1962-06-00 LAVINIA ATTANASIO
Manager: Mario Attanasio, Naples, Italy
Eigenaar: Mario Attanasio, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IPKT

Date/Name Ship 1965-09-00 PANAGIA
Manager: E. Leontaras, E. Kalikis & D. Souris, Piraeus, Greece
Eigenaar: E. Leontaras, E. Kalikis & D. Souris, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1968-00-00 PANAGIA
Manager: H.D. Perdicaris & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: H.D. Perdicaris & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SZTL
Additional info: Call sign 1974: SV3667

Date/Name Ship 1977-00-00 PANAGIA
Manager: John Hadjimarkos & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: John Hadjimarkos & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3667

Ship Events Data

1938-02-19: NvhN 19-02-1938: Te waterlating motorschip „PRINSES BEATRIX”. Op de N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven aan het Hoornsche Diep werd hedenmorgen om 11 uur het casco van het kustmotorschip „Prinses Beatrix" te water gelaten Onder de aanwezigen op de werf bevonden zich behalve de directie der werf en den kapitein-eigenaar van de Prinses Beatrix, den heer K. Eeftingh, de oud-inspecteur voor de Scheepvaart, de heer T. L. Mellema, de inspecteur voor de scheepvaart, te Groningen, de heer Kastanje, de heer J. J. Thysse, directeur van de N.V. Middenstandsbank, verschillende reeders en kapiteins en vele andere belangstellenden. De doopplechtigheid werd verricht door de dochter van kapitein Eeftingh, waarna het schip vlug en zonder hapering te water gleed. De „Prinses Beatrix" is 400 ton D.W., terwijl de afmetingen 45 x 7.10 x 3.07 Meter zijn. De heer T. L. Mellema hield na de te waterlating een korte rede, waarin hij den kapitein en de directie van de werf geluk wenschte met de vlotte tewaterlating. De tewaterlating is de geboorte van het schip en op deze geboorte heeft de kapitein de hoop voor den toekomst gesteld, zooals duizenden dat hebben gesteld op de geboorte van Prinses Beatrix. Met het geven van dezen naam heeft de kapitein uiting gegeven aan zijn liefde voor- en trouw aan Oranje en aan Nederland, naast zijn liefde voor zijn gezin en zijn werk. Het deed den heer Mellema dan ook veel genoegen, dat H. K. H. verlof had gegeven den naam Prinses Beatrix aan het schip te geven. De directie van de werf wenschte den heer Mellema geluk, omdat dit het tweede schip is, dat kapitein Eeftingh hier laat bouwen, hetgeen wel een bewijs is, dat het werk van de werf voldoet. Met den wensch, dat het schip met veel succes zou varden, besloot de heer Mellema zijn rede.
1938-04-00: 04-1938: Het getuigschrift van aanbrengen merken is niet meer aanwezig.
1938-04-07: NvhN 07-04-1938: Delfzijl. Onder groote belangstelling vond op de Eems de in alle opzichten uitmuntend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. PRINSES BEATRIX, welk schip werd gebouwd bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt. K. Eeftingh te Gasselternijveen. Aan boord bevonden zich tal van genoodigden, waaronder autoriteiten op scheepvaart- en ander gebied, die de proeftooht meemaakten. Het schip is van het glad dek type met de mast midscheeps. Het is gebouwd met plaatvoorsteven en kruiserhek. Het heeft twee laadboomen voor lasten van twee ton. Op het mastdek zijn twee motorlieren geplaatst, die elk door een Benz motor van 12 p.k. aangedreven worden. Het laad- en losgerei werd geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier, die op het bakdek geplaatst is, wordt aangedreven door een Benz motor van 7 p.k., die in een hut onder het bakdek is opgesteld. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Benz motor van 30O p.k. geplaatst, waarmede het schip een snelheid van plm. 10 mijl behaalde. Verder staat hier een Benz motor van 12 p.k. als hulpmotor opgesteld, voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. De verlichting is geheel electrisch. Het schip heeft afmetingen als volgt: lengte over alles 45 M. breedte op het spant 7.10 M en holte in de zijde 3.07 M. Het d.w. bedraagt 420 ton. Het schip is gebouwd onder toezicht van Bureau Scheepvaart-Inspectie.
1940-07-00: In 07.1940 door de Duitsers in beslag genomen. Omgebouwd tot Leichte Artillerieträger en hernoemd "LAT 1". Op 01.05.1945 door een Russische aanval bij Nexo, Bornholm tot zinken gebracht. Op 16.03.1946 werd het wrak verkocht aan H.P. Voged, Hasseris, Denemarken en op 26.03.1946 gelicht en naar Aalborg gesleept en repareerd en van een nieuwe motor voorzien, 4tew 6 cil 300 Pk Bukh Type (x) 8 Kn er hernoemd in "Maj".
1951-12-00: 31.12.1951 tijdens een zware storm gekapseisd en gezonken na een aanvaring met een brug te Aggersund, Denemarken. Ze was onderweg van Wismar naar Thisted met potash. 01.1952 vlotgebracht en opgelegd te Aggersund. In 12.1952 tijdens een openbare verkoping is het wrak verkocht aan Knut Hermanson te Skärhamn. (Sw) Gerepareerd te Skärhamn en weer in de vaart gebracht.
1993-00-00: 1993 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
2016-05-00: 05-2016 informatie van Bill Schell: PANAGIA (built 1938 as Prinses Beatrix) Greek registration closed in Oct 1977 as she was reported sold to local buyers at an auction sale in Cyprus

Afbeeldingen


Omschrijving: PRINSES BEATRIX
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PRINSES BEATRIX
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PRINSES BEATRIX Groningen, Verbindingskanaal, omstreeks 1939-1940
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MAJ
Gemaakt door: Unknown