Inloggen
PRINSENGRACHT - ID 5324


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf A. de Bakker, Gouderak, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1917-12-22
Delivery Date: 1918-06-29
Technical Data

Motor Type: Steam, Compound
Eng. additional info: Type (x)
 
Gross Tonnage: 333.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 175.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 36.33 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-00-00 PRINSENGRACHT
Manager: Firma Phs. Van Ommeren, 1923: Phs Van Ommeren's Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Amsterdamsche Vrachtvaart Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQNR
Additional info: Eerste teboekstelling op 22 december 1917.

Ship Events Data

1917-00-00: Besteld door aantal particulieren. D.E. Meiners en H.M. Hansen. Na oplevering enige maanden opgelegd in Amsterdam. Op 27 februari 1919 vertrokken op eerste reis naar Mumbles.
1919-01-21: 21-01-1919: Op de gehouden buitengewone vergadering van de N.V. Amsterdamsche Vrachtvaart -Mij werd het enige punt op de agenda zijnde de statutenwijziging met algemene stemmen aangenomen. De heren D.E. Meinders en H.M Hansen voorheen directeuren die ontslag hadden genomen, beiden nu aangesteld als commissaris onder de directie van Phs Van Ommeren, Rotterdam.
1919-02-28: 28-02-1919 vertrokken van IJmuiden op eerste reis naar Mumbles Head.
1919-03-10: Final Fate:
Op weg van Port Talbot (7 maart vertrokken) naar Barcelona met een volle lading fijne steenkolen tijdens zwaar stormweer lekgesprongen in pos. 46.07. N - 08.00. W. De bemanning werd gered door het Nederlandse s.s. 'Madioen'. Het schip bleef drijven maar werd op 11 maart door de Engelse kruiser 'Centauer' met kanonsschoten ten zinken gebracht. Op 25 maart kwamen 6 overlevenden van het ss Prinsengracht te Amsterdam aan met het ss Rembrandt, daaronder bevonden zich ook de kapitein en een der stuurlieden.
1919-04-11: Op 11-04-1919: Het ongeval met de „Prinsengracht”. Daarna werd een onderzoek ingesteld naar het lek springen van het s.s. „Prinsengracht" tijdens zwaar stormweer op 11 Maart. De toestand van het schip was zoodanig, dat het verlaten moest worden. Het vaartuig behoorde de N.V. Amsterdamsche Vrachtvaart-Mij. te Amsterdam. De gezagvoerder C. Boer. te Amsterdam, verklaarde, dat het schip "333 br. reg. ton meette, zijn eerste reis deed en in Engeland geladen was met smidskolen. bestemd voor Barcelona. In de golf van Biscaye kwam een storm opzetten. waardoor het schip zwaar begon te werken, 's Avonds om 8 uur sprong het lek. Aan bakboord werd 14 duim water gepeild, aan stuurboord 2. De pompen werkten goed en haalden steeds water op, wat niet wegnam, dat “Prinsengracht" spoedig slagzij over bakboord kreeg. Getuige liet toen de bunkerkolen verwerken tot de slagzij opgeheven werd. Het stoomschip zonk steeds. dieper. Des morgens constateerde getuige een lek in het voorschip. waar het water tusschen twee platen doorspoot. Hierna werd de toestand kritiek. Tot overmaat van ramp werd de stuurboordboot stukgeslagen. De „Madioen", die in zicht kwam nam 9 man van de equipage op, het Engelse oorlogsschip „Centaur" de overblijvende 6 man.
Het onderzoek werd, nadat nog enkele getuigen gehoord waren, gesloten.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mogelijk een proeftochtfoto van de PRINSENGRACHT.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown