Inloggen
PRINSENBORG - ID 5320

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1963
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5408075
Nat. Official Number: 3910 Z GRON 1963
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Three masts
Rig: 6 derricks
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 257
Date Laid Down: 1962-05-18
Launch Date: 1963-03-29
Delivery Date: 1963-06-18
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4384 Type 6D80D (400x600) 300 rpm.
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 316.00 Net tonnage
Deadweight: 955.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 84680 Cubic Feet
Bale: 73589 Cubic Feet
 
Length 1: 69.76 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.04 Meters Depth, moulded
Draught: 3.69 Meters Other
Configuration Changes

Datum 00-03-1969
Type: Lengthened
Omschrijving: In 03.1969 verlengd en verbouwd bij Scheepswerf De Noord N.V., te Alblasserdam. Brt 1385, Nrt 929, Dwat 2245, Loa 81,86 Ll 74,43. Inhoud 3922,34 m3. De drie masten werden vervangen door twee paalmasten met drie laadbomen, elk 5 ton.

Ship History Data

Date/Name Ship 1963-06-12 PRINSENBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGVU

Date/Name Ship 1973-02-02 PRINSENBORG
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGVU

Date/Name Ship 1980-08-01 KATIA C
Manager: Navaluck C Maritime Company, Piraeus, Greece
Eigenaar: Navaluck C Maritime Company, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV5011

Date/Name Ship 1984-00-00 KATIA C
Manager: Navaluck C Maritime Company, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Navaluck C Maritime Company, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: H2ON

Date/Name Ship 1986-00-00 LAURA
Manager: Hellena Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Hellena Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: H2ON

Ship Events Data

1963-03-29: Leeuwarder Courant 29-03-163: "PRINSENBORG" in Makkum te water. Na de doop, die verricht werd door mevrouw E. Vuursteen-Dijkstra is in Makkum de „Prinsenborg" te water gelaten, een duizend ton metende kustvaarder van het shelterdektype. Het schip, dat gebouwd wordt voor rekening van n.v. Wagenborgs Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl is 69,72 meter lang, 10,50 meter breed en heeft een holte van zes meter. Het zal worden voortgestuwd door een 1200 pk motor. Het is het vijftiende „borg-schip", dat door de firma C. Amels en Zn voor deze nv wordt gebouwd.
1963-05-13: Leeuwarder Courant 13-05-1963: Brand op coaster in Makkum. Vrijdagmorgen ontstond brand in de machinekamer van de in aanbouw zijnde coaster „PRINSENBORG" op de scheepswerf Welgelegen te Makkum. De brand ontstond doordat vonken van een snybrander op een dekzeil vielen, dat boven de motor hing. Inmiddellijk werd de brandweer gealarmeerd, doch de oproep werd na enige minuten weer ingetrokken. Met behulp van sneeuwblussers en door het weg halen van het dekzeil, wist men uitbreiding te voorkomen, een en ander ging gepaard met een sterke rookontwikkeling.
1963-06-17: Op 17-06-1963 als "PRINSENBORG", zijnde een motorschip, metende 1413.77 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12872 d.d. 11-06-1963, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3910 Z GRON 1963 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op de kampanje, 10.60 m. uit hekplaat, 1.37 m. uit de lengteas en 1.36 m. uit dek.
1963-06-20: Leeuwarder Courant 20-06-1963: Amels droeg 25ste schip over aan rederij Wagenborg. Gisteren heeft de scheepswerf van de firma C. Amels en zoon te Makkum aan E. Wagenborgs Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl het 25-ste schip overgedragen, dat op deze werf voor dezelfde opdrachtgever werd gebouwd. Het was de coaster „PRINSENBORG". In verband met het ernstige ongeluk van enkele weken geleden, waarbij mevrouw Amels om het leven kwam, had de officiële overdracht een sober karakter. De „Prinsenborg," een kustvaarder van het shelterdek-type meet 1025 ton (d.w.) De lengte over alles is zeventig meter (tussen de loodlijnen 62 meter), de breedte 10.50 meter, de holte tot het hoofddek 3.72 meter, die tot het shelterdek 6 meter. Het schip is uitgerust met een direct omkeerbare hoofdmotor, die bij 300 omwentelingen een kracht van 1200 tot 1300 Pk kan ontwikkelen en twee hulpmotoren, van respectievelijk 150 en 75 pk, bij 750 toeren. De "Prinsenborg" heeft radio, radar, richtingzoeker en een echolood aan boord. De technische proefvaart, die dinsdag van Harlingen uit werd gehouden, had een goed verloop.
1965-00-00: Kalkoen op de PRINSENBORG. Kapitein P.F. (Frans) de Nijs gold, vooral in het begin van zijn gezagvoerderstijd, als een man van ‘zuinigheid met vlijt'. Kok J. Traas daarentegen huldigde de stelling: ‘Na gedane arbeid is het goed eten.' Een tot verbeelding sprekende anecdote is de volgende:
Kerst midden jaren ‘60. Ter bereiding van het diner bestelde de kok bij een scheepshandelaar in Brunsbüttel een aantal kalkoenen. Bij passage door het Kielerkanaal werd het gevogelte aan boord bezorgd, wat door kapitein De Nijs werd waargenomen. Kalkoenen? Wie betaalt dat? Terug ermee!'
De kok werd op de hoogte gebracht en meldde de kapitein gedecideerd dat hij, kok Traas, bepaalde wat er tijdens de feestdagen op tafel kwam en niet de kapitein. De gezagvoerder hield echter voet bij stuk en sommeerde de scheepshandelaar de kalkoenen mee te nemen. Even later meldde de kok zich, omgekleed in z'n zondagse pak, bij de kapitein. Die vroeg hem wat de bedoeling van deze vertoning was. De kok antwoordde: ‘Ik goa noar Delfziel, noar hoes, din wait ik zeker dat ik mit kerstdoagen kalkoun op mien bord krieg', en maakte aanstalten het schip te verlaten. Kapitein De Nijs koos eieren voor z'n geld: de kalkoenen kwamen terug aan boord. ‘Doe bist kaptaain op t schip', zei kok Traas tegen de kapitein, ‘en ik bin boas in de kombuus. Doar mouten ze mie oafblieven! De bemanning van de Prinsenborg kreeg een heerlijk kerstdiner voorgeschoteld.
1974-08-20: Eemsbode 20.08.1974: “PRINSENBORG”, 2000ste schip dat laadt of lost in de haven van Delfzijl. Bij het Havenschap Delfzijl blijft men bezig met het registreren van records. Kort na de recordgoederen-overslag in ёёn maand, is nu gisteren officieel het 2000ste schip in de haven verwelkomt, dat dit jaar in de haven kwam om te laden of om te lossen. Het was het m.s.Prinsenborg van de rederij Wagenborg te Delfzijl dat gisteravond vol beladen met 1680 ton zout naar Domsjö (Zweden) vertrok. Kapitein Fokko Ruiter kreeg uit handen van het Havenschap Delfzijl een gietijzeren plastiek aangeboden waarop een oud zeilschip is afgebeeld. De heer Grisel vond het een zeer plezierig feit dat dit 2000ste een echt Delfzijls schip is. De drukte die nu in de haven van Delfzijl heerst, wordt voor een groot deel ook veroorzaakt door de supply-schepen die hier komen in verband met de gasleidingen op de Noord en Waddenzee.Vorig jaar werden er in Delfzijl 1863 schepen in de haven van Delfzijl gelost of geladen. Nu is men dit cijfer dus in bijna negen maanden al ruim gepasseerd en havenmeester Grisel zag het aantal voor Delfzijl nog dit jaar wel komen op een 2500 a 2600. Rederij Wagenborg-directeur E. Wagenborg constateerde dat zijn bedrijf wel in grote mate had bijgedragen aan dit aantal van 2000 schepen, ook al doordat Wagenborg agent is voor de activiteiten in Delfzijl op het gebied van de gasleidingen op zee. De heer Wagenborg vertelde ook dat volgende maand de proefvaart tegemoet gezien kan worden van het m.s.”Maasborg “dat 3500 ton laadvermogen zal hebben en qua type overeenkomt met de “Rijnborg “ maar wel duidelijk een grotere breedte en grotere diepgang zal hebben.
1990-01-26: Lloyd's List 29.01.90.
Dakar, Jan. 26. - m.v. LAURA grounded in lat 12° 43’N long 16° 48’W, near River Casamance, while en route to Ziguinchor to load pellets and not yet refloated.
Lloyd's List 01.02.90.
Dakar, Jan. 30. – LAURA refloated by her own power and now in Dakar port.
Lloyd's List 26.02.90.
Dakar, Feb. 21. - m.v. LAURA: According to survey made by divers, no serious damage was noted. Vessel sailed to Las Palmas for repairs. - Lloyd's Agents.
2010-09-00: In 09.2010 laat LR de registratie van het schip vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: PRINSENBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PRINSENBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PRINSENBORG op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PRINSENBORG
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PRINSENBORG
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: PRINSENBORG na verlenging
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: De PRINSENBORG proefvaart na verlenging
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PRINSENBORG na verlenging
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KATIA C
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KATIA C
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.
Onderwerp: Havenopname