Inloggen
PRINS WILLEM V - ID 5314


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 7318 Z ROTT 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h Van Vliet & Co., Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 441
Date Laid Down: 1940-05-08
Launch Date: 1943-03-09
Delivery Date: 1949-01-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Strork Diesel - 21 1/4 x 35 7/16.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1567.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 812.00 Net tonnage
Deadweight: 2680.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 177710 Cubic Feet
Bale: 156626 Cubic Feet
 
Length 1: 78.69 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 76.38 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.84 Meters Registered
Depth: 4.45 Meters Registered
Draught: 5.502 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-01-07 PRINS WILLEM V
Manager: Anthony Veder & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeetransport (Oranje Lijn), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGWF

Ship Events Data

1947-12-00: In oktober 1939 besteld, 8-5-1940 op stapel gezet, 9-3-1943 te water gelaten, 21-8-1942 door de Duitse bezetters gevorderd en eerst bestemd als "Fliegerfalle" H 605, 9-3-1943 in dienst als SPERRBRECHER 105, later bestemd als schoolschip CARL ZEISS, 5-10-1944 aan de linkeroever van de Nieuwe Waterweg bij Maassluis laten zinken als versperring. Het wrak werd tussen 4 november en 11 december 1947 door Rijkswaterstaat gelicht en naar de Waalhaven gebracht, 24-12-1947 ingedokt in Dok III van de Gemeentedokken te Rotterdam, 1948 afgebouwd bij "De Merwede", 7-1-1949 opgeleverd.
1954-10-14: Final Fate:
Na te Chicago en Milwaukee totaal ca. 680 ton stukgoed te hebben geladen, vertrok de PRINS WILLEM V op 14 oktober 1954 te 18.29 uur van Milwaukee naar Sarnia. Op de thuisreis naar Rotterdam, het was goed weer met helder zicht op het Lake Michigan (USA). Op 3 mijl van Milwaukee gekomen werd de PRINS WILLEM V om 19.16 uur op 14 oktober 1954 aangevaren door onbemande en onverlichte lichter SINCLAIR N 12. die geladen met 10.000 barrels stookolie, werd gesleept door de sleepboot CHICAGO. De PRINS WILLEM V kreeg een groot gat in de machinekamer en slagzij, nadat om 20.10 uur de laatste van de 30 opvarenden van boord waren gegaan, zonk de PRINS WILLEM V om 20.30 uur op 14 oktober 1954 en ging verloren. Geen enkele schuld bij de PRINS WILLEM V. In juni 1965 werd het gezonken wrak voor GBP 30.300 gekocht door de Fireguard & General Fire Extinguisher Company voor mogelijke berging en gebruik als showroom.

Afbeeldingen


Omschrijving: Het wrak van de PRINS WILLEM V, liggend in dok III van de Gemeente-dokken te Rotterdam. Het schip was op 11 december 1947 gelicht, en naar de Waalhaven gesleept. Daarna in dok III geplaatst, datum indokking 24 december 1947, datum foto januari 1948.
Collectie: Gemeentearchief Rotterdam
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Dok

Omschrijving: PRINS WILLEM V , in het Cornwall Canal in 1953
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PRINS WILLEM V 1949
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown