Inloggen
PRINS WILLEM V - ID 5314

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Nat. Official Number: 7318 Z ROTT 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h Van Vliet & Co., Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 441
Date Laid Down: 1940-04-00
Launch Date: 1943-03-09
Delivery Date: 1949-01-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Strork Diesel - 21 1/4 x 35 7/16.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1567.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 812.00 Net tonnage
Deadweight: 2680.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 178000 Cubic Feet
Bale: 157000 Cubic Feet
 
Length 1: 250.4 Feet (British) Registered
Beam: 42.1 Feet (British) Registered
Depth: 14.7 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-01-00 PRINS WILLEM V
Manager: Oranje Lijn (Maatschappij Zeetransport) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Oranje Lijn (Maatschappij Zeetransport) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGWF

Ship Events Data

1940-05-08: Op 8 mei 1940 werd de kiel gelegd als PRINS WILLEM V voor Mij. Zeetransport te Rotterdam.
Op 21 augustus 1942 In beslag genomen door de Kriegsmarine. Aanvankelijk bestemd voor verbouw tot F-Schiff H 605.
1944-10-05: De PRINS WILLEM V, vóór de oorlog besteld, werd op 9 maart 1943 te water gelaten. Het casco was gevorderd door de Duitsers en zou als SPERRBRECHER 105 voor de Kriegsmarine worden afgebouwd, maar werd onvoltooid op 5 oktober 1944 op 1½ km boven Maassluis ter versperring van de Nieuwe Waterweg door de Duitsers tot zinken gebracht.
1947-12-00: Het wrak werd tussen 4 november en 11 december 1947 door Rijkswaterstaat gelicht en naar de bouwwerf verhaald, hersteld en afgebouwd, januari 1949 in dienst.
1954-10-14: Final Fate:
Na te Chicago en Milwaukee totaal ca. 680 ton stukgoed te hebben geladen, vertrok de PRINS WILLEM V op 14 oktober 1954 te 18.29 uur van Milwaukee naar Sarnia. Op de thuisreis naar Rotterdam, het was goed weer met helder zicht op het Lake Michigan (USA). Op 3 mijl van Milwaukee gekomen werd de PRINS WILLEM V om 19.16 uur op 14 oktober 1954 aangevaren door onbemande en onverlichte lichter SINCLAIR N 12. die geladen met 10.000 barrels stookolie, werd gesleept door de sleepboot CHICAGO. De PRINS WILLEM V kreeg een groot gat in de machinekamer en slagzij, nadat om 20.10 uur de laatste van de 30 opvarenden van boord waren gegaan, zonk de PRINS WILLEM V om 20.30 uur op 14 oktober 1954 en ging verloren. Geen enkele schuld bij de PRINS WILLEM V. In juni 1965 werd het gezonken wrak voor GBP 30.300 gekocht door de Fireguard & General Fire Extinguisher Company voor mogelijke berging en gebruik als showroom.

Afbeeldingen


Omschrijving: PRINS WILLEM V 1949
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PRINS WILLEM V 1949
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het wrak van de PRINS WILLEM V, liggend in dok III van de Gemeente-dokken te Rotterdam. Het schip was op 11 december 1947 gelicht, en naar de Waalhaven gesleept. Daarna in dok III geplaatst, datum indokking 24 december 1947, datum foto januari 1948.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Dok