Inloggen
PRINS DER NEDERLANDEN - ID 5278


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shelterdeck closed
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 123
Launch Date: 1913-08-20
Delivery Date: 1914-01-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 7000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Two 4-cyl. Q.E. steam engines each 24 7/16, 34 5/8, 47 1/4 & 70 7/8 - 47 1/4.
Speed in knots: 15
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 9201.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5511.00 Net tonnage
Deadweight: 7150.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 321000 Cubic Feet
Bale: 296000 Cubic Feet
 
Length 1: 481.2 Feet (British) Registered
Beam: 57.2 Feet (British) Registered
Depth: 34.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
140 136 34 42 0 352
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-01-00 PRINS DER NEDERLANDEN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1918-03-00 PRINS DER NEDERLANDEN
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-00-00 PRINS DER NEDERLANDEN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQMS

Date/Name Ship 1935-06-25 AQUILEIA
Manager: Lloyd Triestino S.A. di Navigazione (tot 1937), Genoa, Italy
Eigenaar: Lloyd Triestino S.A. di Navigazione (tot 1937), Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Ship Events Data

1913-08-20: Tewaterlating van het mailschip ss 'PRINS DER NEDERLANDEN' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN) op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam.
1918-03-00: De PRINS DER NEDERLANDEN is op .. maart 1918 te ......... door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder USA vlag gebracht.
(Mogelijk niet juist en werd de Pr. der Nederlanden bedoeld van de K.W.I.M.).
1919-00-00: Zij werd in 1919 weer aan de rederij teruggeven. (januari 1919 ?? Mogelijk onjuist, zie hiervoor)
1927-02-16: Op 16.02.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 252 Z AMST 1927
1930-00-00: Toen de motorpassagiersschepen, zoals in 1926 de Pieter Corneliszoon Hooft, in 1928 de Christiaan Huygens en in 1930 de Johan van Oldenbarnevelt en de Marnix van St. Aldegonde in de vaart kwamen, werden de oudere stoomschepen overbodig, behalve de Jan Pieterszoon Coen uit 1915 en de Johan de Witt uit 1922, die op reserve werden gehouden.
Zo werden in 1930 de Prinses Juliana, de Koningin der Nederlanden en de Prins der Nederlanden buiten dienst gesteld waarvan de eerste twee direct werden verkocht.
De Prins der Nederlanden werd opgelegd.

1933-00-00: De Prins der Nederlanden heeft vanaf ca. 1933 nog enige tijd gefungeerd als oefenschip voor de Gemeentelijke Brandweer in Amsterdam. Het is niet aan te nemen dat het schip werd gekocht door de brandweer of de gemeente Amsterdam, maar heeft de S.M.N., al dan niet met hulp van de gemeente Amsterdam (geen liggeld?) deze oefenmogelijkheid geboden door het schip beschikbaar te stellen. Waar het schip heeft gelegen, blijkt moeilijk te achterhalen maar mogelijk lag het afgemeerd aan een kade van de in 1924 geopende Coenhaven in het westelijk havengebied.
Oorzaak van deze manoeuvre met het schip is waarschijnlijk het feit geweest dat medio november 1932 de Amsterdamse brandweer en natuurlijk ook de S.M.N. en de havenautoriteiten zo geschrokken zijn van de complexiteit van een scheepsbrand, zoals die toen een week lang woedde op de Pieter Corneliszoon Hooft, dat men het noodzakelijk achtte om hier eens wat meer aandacht aan te gaan besteden. De oude Prins was een ideale omgeving om de brandbestrijders te leren hoe een schip in elkaar zit, wat ze aan boord kunnen verwachten, wat ze wel en wat ze niet moeten en kunnen doen en dit soort zaken meer. Een schip is nu eenmaal geen woonhuis of een bedrijfshal. Om dan de beschikking te hebben over een oud afgedankt schip moet een unieke kans zijn geweest voor deze heren. Of ze toen ook delen van het schip in brand hebben gestoken valt te betwijfelen maar ze zullen wel veel rook gesimuleerd hebben om te leren een brand tactisch te benaderen. Van een oude marineman hoorde ik eens dat bij de Marine (op de oude Soemba) er soms ergens aan boord een bak met olie werd aangestoken, dus aan rook en troep geen gebrek maar wee degene die deze bende moest opruimen!
Eenmaal wijs geworden deed de S.M.N. het schip in hierna alsnog in de verkoop.

1935-06-25: Op 25 juni 1935 werd de Prins der Nederlanden verkocht naar Italië en herdoopt in Aquileia(Soms gespeld Aquileja maar volgens foto's is deze spelling onjuist). Het was de Lloyd Triestino die de Aquileia beheerde.

1935-10-00: Italië, destijds geleid door Benito Mussolini, koesterde al enige tijd ambities om een wereldmacht te worden zoals in de tijd van het Romeinse Rijk. Zo lag Libië al sinds 1932 binnen de Italiaanse invloedsfeer. Naast Liberia was Abessinië, het huidige Ethiopië, een van de weinige landen in Afrika dat nog niet toebehoorde aan enige Europese natie.
Omdat Abessinië dichterbij lag dan Liberia viel op 3 oktober 1935 het Italiaanse leger Abessinië binnen en ondanks dat keizer Haile Selassie van Abessinië de zaak aanhangig maakte bij de Volkerenbond, waarin Engeland en Frankrijk veel macht hadden, trad deze organisatie weinig slagvaardig op waardoor Italië dan ook rustig zijn gang kon gaan. Zelfs het Suez Kanaal bleef voor de Italianen gewoon open waar deze dan ook dankbaar gebruik van maakten voor de aanvoer van troepen en voorraden.
Getuige een foto van het schip, geheel grijs geschilderd, in dit kanaal, moet ook onze oude Prins der Nederlanden, door de Italianen het Suez Kanaal zijn gepasseerd met deze troepen en voorraden voor het Italiaanse leger aan het front in Abessinië.
Het was de Lloyd Triestino die de Aquileia beheerde.


1940-05-24: Op 24 mei 1940 zou de oude Aquileia in dienst zijn genomen als hospitaalschip door de Italianen en had haar werkterrein voor de kust van noord Afrika waar de Duitsers en Italianen, onder bevel van de Duitse generaal Rommel, vochten tegen de geallieerden.

Toen de Italianen (noord Italië was nog bezet door de Duitsers) op 8 september 1943 capituleerden lag de Aquileia kennelijk in de haven van Marseille of La Spezia en de Duitsers namen diezelfde maand de Aquileia in beslag.

1943-09-00: De Aquileia is eind september in Marseille (Vichy-Frans gebied) of in La Sezia door de Duitsers in beslag genomen nadat de Italianen op 8 september capituleerden.

Zij zouden op 6 oktober 1943 het schip weer ingezet hebben als hospitaalschip (860 patienten/200 man medisch personeel).

1943-12-15: Concluderend uit de schaarse gegevens waren eind 1943 de Duitsers kennelijk niet meer zo zeker van de solidariteit van het Vichy regime in zuid Frankrijk getuige het feit dat op 15 december 1943 een Duits bombardement plaats vond op Marseille waarbij ook de Aquileia, die op dat moment daar aan de kade lag, werd getroffen en in brand geraakte om vervolgens voor de kade te zinken.
Mogelijk dat het op dat moment geen hospitaalschip meer was, of de Duitsers schonden de Conventies van Genève, waarin onder andere staat dat hospitaalschepen nooit mogen worden aangevallen, zelfs niet die van hen zelf! Volgens de naslagwerken van Gröner zouden de Duitsers, of de Fransen in opdracht van de Duitsers, op 16 februari 1944 begonnen zijn om het schip weer te lichten maar het was er zo slecht aan toe dat het door de Duitsers buiten dienst zou zijn gesteld.


1944-06-26: Nadat het wrak van de Aquileia was gelicht werd nog eenmaal door de Duitsers gebruik gemaakt van het schip. Op 26 juni 1944 werd de Aquileia als Sperrschiff in de haven van Marseille opnieuw tot zinken gebracht om de vijand het gebruik van de haven te ontnemen.


1947-00-00: Final Fate:
Het wrak werd in 1946 gelicht en in 1947 gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Jan Remmert Dood werd geboren op 26.09.1869 te Groningen als z.v. Sikko Dood (scheepskapitein/ later logementhouder) en Margaretha Mulder.  

Jan Remmert Dood (27) (stuurman) trouwde op 26.08.1897 te Amsterdam met Hermina Afiena Boelhuis (20) – geb. 08.03.1877 te Amsterdam – d.v. Tiemen Petrus Boelhuis en Hermina Lammegina Stuur. 

 

Jan Remmert Dood veranderde zijn achternaam op 17.08.1903 te Groningen vanwege toestemming via Kon. Besluit No. 72 van 23.07.1903 in DE BROUWERS. 

Hermina Afiena Boelhuis overleed op 17.06.1958 te Naarden (81).

Jan Remmert overleed op 05.07.1954 te Baarn (84). 

 

Kinderen

-    Herman Thiemen Remmert – geb. 31.05.1900 te Amsterdam

-    Jan Remmert – geb. 16.08.1902 te Amsterdam 

-    Sikko Jan Remmert – geb. 1903

 

Opleiding

Jan Remmert Dood werd op 04.08.1884 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 29.10.1887 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het schip ANTONIA, kapt. De Boer, naar Java. Hij keerde terug van de reis op 31.10.1888 met goed attest.  

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 15.12.1888 te Amsterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in september 1891 te Den Helder

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in april 1893 te Amsterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   1905 – van het s.s. JAVA  - geb. 1902

*   1907 – van het s.s. KONINGIN WILHELMINA – geb. 1896

*   1911 – van het s.s. VONDEL - geb. 1907  

*   1913 – van het s.s. PRINSES JULIANA – geb. 1910

*   1919 – 1925 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. 1902 

 

Ging in januari 1925 met pensioen.

 

Overige bijzonderheden

·       1903 jul 23 : Kon.Besluit waarbij wordt 'goedgevonden en verstaan' dat Jans geslachtsnaam DOOD wordt gewijzigd in "de BROUWERS”

 

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

 

Bat. Nieuwsblad 180124

Gezagvoerder s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – J.R. de Brouwers – Van Batavia naar A’dam

 

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Brouwers, Jan Remmert de

Familiegegevens

 

Pieter Adriaan werd geboren op 29.12.1873 te Oude Pekela als z.v. Jakob Jans Prange (kapitein, later wijnhandelaar) (10214) en Alagonda Geertruida Adriani. 

Pieter A. (28) (stuurman) trouwde op 16.01.1902 te Amsterdam met Johanna Catharina Stüven (25) – geb. 04.03.1876 te Amsterdam – d.v. Johann Christian Stüven en Catharina Dethmers. 

Johanna Catharina Stüven overleed op 25.05.1905 te Amsterdam (29).

Pieter A. hertrouwde op 18.12.1907 te Nijmegen met Annechina van der Wijk – geb. 12.01.1872 te Veendam – d.v. Eildert van der Wijk en Zwaantje Douwes.  

Annechina van der Wijk overleed op 28.01.1949 te ’s-Gravenhage (77).

Pieter Adriaan (scheepsgezagvoerder) overleed op 30.04.1927 te ’s-Gravenhage (53). 

 

Kinderen

-    Alagonda Geertruida – geb. 04.04.1903

-    Annie Petronella – geb. 27.11.1911

-    Pieter Adriaan – geb. 29.05.1913

 

Opleiding

Pieter Adriaan werd op 08.08.1887 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 06.10.1890 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES MARIE, kapt. Hubert, naar Java. Werd vervolgens op 23.02.1891 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. KONINGIN EMMA, kapt. F.W. Soomer, naar Java. Maakte twee reizen met dit schip en kwam terug van zee op 30.12.1891 met zeer goed attest. 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 20 februari 1892 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op ??

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in oktober 1898 te Rotterdam.

 

De schepen van de kapitein

*   1912 – 19..  van het s.s. BANDA

*   1914 – 19..  van het s.s. ORANJE

*   191. – 19..  van het s.s. ??

*   1923 – 19..  van het s.s. PRINSES JULIANA

*   1925 – 1927  van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

Overlijdensadvertentie in het Alg. Handelsblad van 02-05-1927

Datum vanaf: 1925
Kapitein: Prange, Pieter Adriaan

Familiegegevens

 

Cornelis Lambertus werd geboren op 27.08.1880 te Alkmaar als z.v. Nicolaas Julsing en Anna Barbara Bouman. 

Cornelis Lambertus (26) (stuurman) trouwde op 15.02.1907 te Alkmaar met Petronella Hermina de Haan (21) – geb. 04.09.1885 te Alkmaar – d.v. Pieter Johannes de Haan (winkelier) en Johanna Josina van Zijderveldt.

Cornelis Lambertus overleed op 12.12.1957 te Bussum (77).

Kinderen

-    Johanna Josina Wilhelmina – geb. 17.06. 1909 te Alkmaar

-    Nicolaas – geb. 03.03.1915 te Voorburg

-    Cornelis Lambertus – geb. 28.09.1917 te Voorburg (1935 – Kweekschool v.d. Zeevaart)

-    Nelly Hermina Elisabeth Cornelie – geb. 28.05.1920 te Voorburg

 

Opleiding

Cornelis Lambertus werd op 06.08.1894 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 30.08.1897 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES SOPHIE, kapt. F.W. Soomer, naar Java. Maakte twee reizen met dit schip. Werd op 21.04.1898 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. LOMBOK, kapt. Schol, naar Java. Kwam op 02.01.1899 terug van de reis met zeer goed attest.  https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/103410965

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 24.03.1899 te Rotterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.10.1905 te Rotterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   1913 – 19.. van het s.s. CERAM

*   1914 – 19.. van het s.s. BOETON

*   1915 – 19.. van het s.s. KARIMATA

*   1920 – 1920 van het s.s. LOMBOK – geb.  

*   1922 – 19.. van het s.s. SALAWATI 

*   1923 – 19.. van het s.s. RADJA

*   1925 – 19.. van het s.s. SEMBILAN

*   1925 – 19.. van het s.s. RONDO

*   1925 – 19..  van het pass.schip VONDEL – geb. in 19

*   19.. van het pass.schip GROTIUS

*   1927 van het pass.schip KONINGIN DER NEDERLANDEN 

*   1929 van het pass.schip PRINS DER NEDERLANDEN

*   1931 - 1934 van het pass.schip JOHAN VAN OLDEBARNEVELT

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

Zie Verslag van de RvdS 1921 – Nr. 44 – Aan de grond lopen van s.s. LOMBOK op 03.05.1921.

Zie Verslag van de RvdS 1926 – Nr. 5 – Stranding van pass.schip VONDEL op 16.09.1925.

VCO 130434

Meteorologische journalen.

Als bewijs van waardering voor het bijhouden en inzenden van meteorologische journalen ten dienste van het Koninklijk Nederlandsch Instituut zijn bij Kon. Besluit van 9 maart de volgende onderscheidingen toegekend: De gouden medaille aan de gezagvoerder C.L. Julsing, van de Stoomvaart Mij. Nederland

 

Bataviaasch Nieuwsblad 05-09-1934

Commodore C.L. Julsing vertrok heden voor de laatste maal van Batavia.

Commodore Julsing, misschien wel de populairste kapitein van de Nederland-vloot, heeft vandaag, staande op de commandobrug van de JOHAN VAN OIDENBARNEVELT, afscheid van Indië genomen.

Dit is de laatste reis, die hij als de oudste gezagvoerder en commodore van de maatschappij, maakt.

En daarna gaat hij, zoals hij het zelf zei, eens lekker in Bussum waar hij zijn tampat opslaat, uitluieren.

Wij hadden een gesprek met de commodore, waarvan wij morgen een verslag zullen plaatsen.

 

Bataviaasch Nieuwsblad 06-09-1934

Commodore Julsing Een onderhoud met den kapitein van de „Johan”.

Even voor de grote drukte, welke het vertrek van een mailboot gewoonlijk met zich meebrengt, hebben wij commodore Julsing in zijn hut opgezocht. Kort na ons gesprek vertrok hij, op zijn laatste reis als gezagvoerder, met de JOHAN VAN OLDENBARNEVELT onder zijn hoede het zeegat uit! Een joviale zeeman, met gulle lach, waarmee hij ieder voor zich inneemt, inviteerde ons om plaats te nemen bij de andere gasten, die zich in de kapiteinshut verzameld hadden. Het onderhoud met kapitein Julsing, dien wij van vroegere reizen kenden, was weer even amusant als altijd. ,,Hoe lang ik nu al gevaren heb ?" Gisteren, toen de heren van de Nederland mij uitfuifden, was het precies 37 jaren geleden, dat ik als stuurmansleerling op de PRINSES SOPHIE bij de Maatschappij in dienst trad en mijn eerste reis naar Jan Oost maakte". ~En steeds bij de Nederland gebleven?" „Geen dag overgeslagen mijnheer en altijd met het grootste plezier mijn werk gedaan. Voor mij is dit zeemansleven werkelijk een ideaal gebleven.

Ik heb geloof ik op alle boten van de Nederland gevaren.

Als 4e op de PRINS ALEXANDER, als 3e op de SOEMBAWA en als je die schuiten eens vergelijkt met de prachtschepen, die de Maatschappij nu in de vaart brengt, wat een verschil!

Mijn eerste schip d.w.z. als kapitein, was de CERAM in 1913. Mijn eerste passagiersschip was de VONDEL in het jaar 1925, als ik het wel heb, de ‘good old’ VONDEL, een prachttijd, die ik daarop doorgebracht heb.

Daarna heb ik de GROTIUS, de KONINGIN DER NEDERLANDEN en nu eindelijk van 1931 af de JOHAN VAN OLDEBARNEVELT gecommandeerd. Nee, schipbreuk of grote ongelukken heb ik nooit gehad.

Over oorlogsschepen gesproken, U vroeg mij zoeven, waaraan ik het Legioen van Eer te danken had.

Dat was in 1922 met de SALAWATI, toen ik in de Rode Zee een Franse kruiser, de COLMAR, langszij kwam die een of ander malheurtje aan de ketels had en ronddreef. Ik heb het schip toen naar Djibouti gesleept en daarvoor heeft de Franse regering mij het ridderkruis en de medaille de sauvetage verleend.

Hij moest de „Johan van Oldenbarnevelt" nog even voor de laatste maal afduwen. Met deze ronde, joviale commodore, altijd bereid tot een grapje, verliest de Nederland een van haar kundigste gezagvoerders, een man die zich zowel bij zijn officieren en bemanning als bij de passagiers dadelijk bemind wist te maken.

 

 

Datum vanaf: 1929
Kapitein: Julsing, Cornelis Lambertus

Afbeeldingen


Omschrijving: Prins der Nederlanden 1914
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Prins der Nederlanden 1914
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PRINS DER NEDERLANDEN
Collectie: -
Vervaardiger: KLM Aerocarto
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: PRINS DER NEDERLANDEN
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk

Omschrijving: PRINS DER NEDERLANDEN
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De PRINS DER NEDERLANDEN in dok
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Dok

Omschrijving: PRINS DER NEDERLANDEN
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Dok

Omschrijving: PRINS DER NEDERLANDEN in de haven van Genua
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PRINS DER NEDERLANDEN
Collectie: Besteling, P
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk

Omschrijving: PRINS DER NEDERLANDEN
Collectie: Besteling, P
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De AQUILEIA, de voormalige PRINS DER NEDERLANDEN van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland, als Italiaans troepentransportschip in het Suez-kanaal. Foto omstreeks 1936.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NNO 200813
Amsterdam, 20 augustus. In tegenwoordigheid van vele genodigden is hedenmiddag te water gelaten van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. het voor de Stoomvaart Mij. ‘Nederland’ in aanbouw zijnde stalen dubbelschroef stoomschip PRINS DER NEDERLANDEN. Dit is het grootste schip tot nu toe in Nederland gebouwd.