Inloggen
PRINS BERNHARD - ID 5273


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5285095
Nat. Official Number: 1808 Z GRON 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 203
Launch Date: 1937-07-14
Delivery Date: 1937-09-02
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes diesel, 10 1/4-14 9/16
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 388.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 203.00 Net tonnage
Deadweight: 480.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 25000 Cubic Feet
Refrigerated: 24000 Cubic Feet
 
Length 1: 45.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.52 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.89 Meters Depth, moulded
Draught: 2.75 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-08-1942
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In opdracht van de Duitsers bij Vuyk omgebouwd tot koelschip.

Datum 00-00-1951
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 8 cil 540 Pk Deutz nr. 1210677-84 Type (320x450) 11 Kn.

Datum 00-00-1968
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij Scheepswerf Poppen te Lemmer verbouwd tot beunschip en voorzien van een nieuwe hoofdmotor: 4tew. 6 cil. 615 PK Werkspoor nr. 2722 Type TMABS, 310 rpm.

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-09-02 PRINS BERNHARD
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Keimpe Schuitema & Jac. Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVJ

Date/Name Ship 1939-00-00 PRINS BERNHARD
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Keimpe Schuitema & Jac. Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVJ

Date/Name Ship 1942-08-00 EISVOGEL
Manager: 'Nordsee', Deutsche Hochseefischerei A.G., Wesermünde, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich - Frachtengemeinschaft 'Norwegen', Wesermünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Wesermünde / Germany

Date/Name Ship 1946-01-29 PRINS BERNHARD
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Keimpe Schuitema & Jac. Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVJ

Date/Name Ship 1952-00-00 PRINS BERNHARD
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Keimpe Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVJ
Additional info: 1954-56 in timechater bij Gruno, Dublin.

Date/Name Ship 1963-00-00 PRINS BERNHARD
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Keimpe Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVJ

Date/Name Ship 1967-01-02 OVEDJE I
Manager: Ibru Seafoods Ltd., Lagos (Nigeria), Nigeria
Eigenaar: Ibru Seafoods Ltd., Lagos (Nigeria), Nigeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lagos (Nigeria) / Nigeria

Date/Name Ship 1969-12-08 ZWALUW
Manager: Euroshipping N.V., Lobith, Netherlands
Eigenaar: Euroshipping N.V., Lobith, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Lobith / Netherlands

Ship Events Data

1937-07-14: De Banier 15-07-1937: Motorkustboot „PRINS BERNHARD” te water gelaten. Deest, 14 Juli. — Van een der hellingen der N.V. Gebrs. v. d. Werf te Deest bij Nijmegen werd heden met gunstig gevolg te water gelaten de nieuw gebouwde motorkustboot „PRINS BERNHARD", groot circa 475 ton. Het schip heeft een afmeting van 45 x 7.90 meter met een beladen diepgang van circa 2.90 meter. Het is voor de algemeene vrachtvaart bestemd en gebouwd voor Nederlandsche rekening. Het heeft klasse „Veritas" en wordt aan de werf voorzien van een zes cylinder 300 p.k. Bolnes-Dieselmotor. Het schip is gebouwd met kruiserhek stroomlijnroer en ronde plaatsteven, is van het Raised Quarterdek-type, heeft dubbelbodem en voor- en achterpiek voor waterballast.
1937-09-04: Als PRINS BERNHARD, zijnde een motorschip, metende 1098.57 m3, liggende te Rotterdam, door K. Huijser, aspirant scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Keimpe Schuitema, schipper te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1808 Z GRON 1937 op het achterschip in het midden achterschot lichtkap motorkamer.
1937-09-08: De Tijd 08-09-1937: Het bij Gebr. Van de Werf te Deest voor rekening van de heeren Kunst en Schuitema te Groningen gebouwde m.s. „Prins Bernhard" heeft een goed geslaagden proeftocht gehouden. Het schip heeft een d.w. van ca. 480 ton en is voorzien an een Bolnes-Dieselmotor, met een capaciteit van 300 P.K.
1940-05-04: In beslag genomen door de Duitsers en in Rotterdam opgelegd. Op 17 juli prijsverklaard maar na ondertekening door de Uitzonderingsregel weer aan de eigenaar ter beschikking gesteld. Op 17 maart 1941 door de KMD in beslag genomen terwijl ze voor motorreparatie bij Scheepswerf Vuyk te Capelle a/d IJssel lag. Verbouwing tot koelschip voorgenomen. In augustus 1942 bij Vuyk omgebouwd tot koelschip voor visvervoer ten behoeve van het Reichsministerium für Ernährung, thuishaven Lübeck (18.000 cft koelcap.). Ze bleef Nederlands eigendom maar voer onder Duitse vlag. Ze was in gebruik voor voedseltransport naar Noorwegen. Ze bevoorraadde ook het Duitse slagschip 'Tirpitz'. Op 2 mei 1945 op de Trave bij Lübeck door Britse vliegtuigen tot zinken gebracht. Op 9 mei 1945 gezonken teruggevonden in Lübeck. Geborgen door een Zweeds bergingsbedrijf en arriveerde op 31 augustus 1945 te Rotterdam en werd gerepareerd bij Scheepswerf P. Smit Jr. Op 29 januari 1946 terug aan Jac. Kunst & K. Schuitema, Groningen. De koelinstallatie bleef in het schip.

Informatie van Theo Dorgeist:
l940,4. Mai: Vom Besitzer in Rotterdam aufgelegt. 14.Mai: Bei der Besetzung in Rotterdam- Königshaven vorgefunden. 17.Juli: Von der Hafenüberwachungsstelle Rotterdam dort zur Prise erklärt. Nach der Unterzeichnung der Sonderregelung wird das Schiff dem Reeder zur freien Fahrt im dt. Machtbereich zurückgegeben.
1941,17.März: Erfasst von der KMD Rotterdam und über dem OKM z.V. dem Reichsministerium für Ernährung gestellt. Das Ministerium beauftragt Dir. Robert Ahlf (Reichsfachschaftsleiter Hochseefischerei in der Hauptvereinigung der Fischwirtschaft, Wesermünde) mit den Umbau des Schiffes für Kühlfischtransporte von Norwegen nach Deutschland ( Frachtgemeinschaft Norwegen). Die Bereederung erfolgt durch die 'Nordsee' Deutsche Hochseefischerei AG., Cuxhaven. 1942, 1.Jan.: Einstellung der Mietzahlungen der KMD Rotterdam an den Eigner um diesen für dt. Kaufangebote (Angebot 40 % über Friedenspreis) gefügig zu machen. Mai: Umbenennung in EISVOGEL. Aug.: Umbauende bei A. Vuijk & Zonen, Capelle a/d. IJssel. 1943,27.Juli: Durch Fliegerbombennahtreffer in Hamburg beschädigt. 1945, 2.Mai: Auf der Trave bei Lübeck durch Raketen britischer Jäger auf Grund gesunken. 1945,9.Mai: Bei Kriegsende noch in diesen Zustand. Juni/Juli: Durch eine schwedische Bergungsfirma gehoben und nach Notreparatur in Lübeck mit einen schwedischen Schlepper nach Rotterdam geschleppt. 31.Aug.: In Rotterdam eingetroffen, an K. Schuitema --------- übergeben und zur Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit jr. gebracht. 1946,29.Jan.: Neu in Fahrt gesetzt als PRINS BERNHARD. (N.V. Carebeka, Mgr.)

1948-08-00: De koelmachine werd vervangen bij Scheepswerf Vuyk in Capelle a/d IJssel.
1967-01-02: Final Fate:
'Ovedje' van Ibru Seafoods Ltd., Lagos, Nigeria, liggend bij IJsselwerf, Rotterdam. Zou eerst bij Scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl verbouwd worden. Dit is niet gebeurd. Later hernoemd in 'Ovedje I' en opgelegd in Krimpen a/d IJssel. In 1968 bij Scheepswerf Poppen te Lemmer verbouwd tot beunschip voor de binnenvaart. Op 08-12-1969 'Zwaluw' van Euroshipping N.V., Lobith. Op 19-12-1969 als ZWALUW, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1062.05 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Hamburg d.d. 17-05-1967, liggende te Capelle a/d IJssel, door C.P. de Jong, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk 4297 Z GRON 1969 door het inbeitelen op het achterschip in het achterschot motorkamerschacht, 6.12 m. uit hekplaat, 0.00 m. uit lengtes en 1.32 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 1808 Z GRON 1937 zijn vernietigd.) Op 27-05-1971 wordt deze teboekstelling als zeeschip doorgehaald en wordt ze te boek gesteld met brandmerk 4396 B GRON 1971 als 'Hendrika' van D.W. den Herder Scheepvaartbedrijf B.V. Harlingen. Op 15-06-1971 als motorbeunschip, metende 417.941 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afegeven te Groningen no. 12550 d.d. 07-04-1971, liggende te Lemmer, door M. Albers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen van haar brandmerk 4396 B GRON 1971 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B zijde in het achterschot van het dekhuis, 2.75 m. uit hekplaat, 1.55 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. (Opm.: Het door de Bewaarder vermelde oude merk 4297 Z GRON 1969 is niet gevonden.) In juli 1973 bij Scheepswerf Gelria te Nijmegen met 25 meter verlengd en van een nieuwe motor voorzien, 8 cyl. 4 tact 565 Pk Caterpillar, type D379TA, bouwjaar 1973, nummer 68B2734 en verbouwd tot zandschip in de binnenvaart. Op 1 februari 1988 'Adja.B' van Dingeman Jan & Arie van Bezooijen, Zwijndrecht. Het wordt dan omschreven als: zelfzuigend motorbeunschip ingericht met zandzuiginstallatie, hebbende een voorpiek, voorroef, 2 ruimen, middenherft, machine kamer, achterroef en achterpiek voortbewogen door een 12 cyl. 4 tact Caterpillar scheepsdieselmotor van 442 kW, type D3412 D1, bouwjaar 1982, motornummer 60M 01794 aangebracht op motorplaatje links voor op de zijkant motorblok. Het schip is gebouwd van staal en is gebouwd te Deest in het jaar 1937. Staat december 2010 nog zo bij het Kadaster te boek.

Afbeeldingen


Omschrijving: PRINS BERNARD bij oplevering
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: PRINS BERNARD
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: PRINS BERNARD
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OVEDJE I
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OVEDJE I foto: Delfzijl 1967
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ADJA.B op 16-05-1989 bij St. Philipsland.
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: ADJA.B op 29-09-1992 bij St. Philipsland.
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: ADJA.B op 01-05-2013 op de Nieuwe Maas.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Overige afbeeldingen


Omschrijving: Krantenbericht uit Januari 1955.
Vervaardiger: Onbekend