Inloggen
PRIMA - ID 5260

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1932
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5037888
Nat. Official Number: 5241 Z ROTT 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf 'Vooruit', Spaarndam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 118
Delivery Date: 1932-01-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Benz diesel Type RH45SU (310x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 215.00 Net tonnage
Deadweight: 510.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25640 Cubic Feet
Bale: 24440 Cubic Feet
 
Length 1: 48.66 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.68 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.36 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1932-01-09 PRIMA
Manager: P. Fauchey's Cargadoorsbedrijf N.V. (Harm Mulder Bzn en Anton W. van der Heide), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorscheepvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Harm Mulder Bzn & Antonius Wilhelmus van der Heide
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQLW
Additional info: 1934 callsign PGVF

Date/Name Ship 1937-00-00 PRIMA
Manager: Antonius Wilhelmus van der Heide, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorscheepvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGVF

Date/Name Ship 1945-00-00 PRIMA
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorscheepvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGVF

Date/Name Ship 1954-06-25 PRIMA
Manager: Compañia Naviera de Balboa, Puerto Limon, Costa Rica
Eigenaar: Compañia Naviera de Balboa, Puerto Limon, Costa Rica
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Limon / Costa Rica

Date/Name Ship 1954-12-00 BAT GALIM
Manager: Dolphin Shipping Co. Ltd., Haifa, Israel
Eigenaar: Dolphin Shipping Co. Ltd., Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Israel

Date/Name Ship 1968-00-00 BAT GALIM
Manager: J.H. Mohsje, Haifa, Israel
Eigenaar: J.H. Mohsje, Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Israel

Ship Events Data

1931-11-02: Algemeen Handelsblad 02-11-1931: Scheepsbouw. Zaterdag jl. werd met goed gevolg te water gelaten aan de N. V. Werf Vooruit te Spaarndam de stalen zeemotorvrachtboot „PRIMA" met afm. 48.50X7.65X3.35 m, groot ongeveer 500 ton draagvermogen, gebouwd voor rekening van de heeren Mulder en v. d. Heide te Rotterdam. Het schip is gebouwd volgens de voorschriften van Lloyds Register of Shipping, klasse 100 A1 en onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie. Het zal worden uitgerust met een 320 P.K. 4 tact scheepsdieselmotorinstallatie, M.W.M. Benz, type R.H. 45 S.U. met 6 cylinders, direct omkeerbaar.
1931-12-10: Ze wordt op 10-12-1931, liggende te Spaarndam, door D. Loorbach, scheepsmeter te Amsterdam, ten verzoeke van de N.V. Motorscheepvaart Maatschappij "Rotterdam" te Rotterdam van brandmerk 5241 Z ROTT 1931 voorzien door inbeiteling op het achterschip aan stuurboordzijde luchtkap motorkamer.
1932-01-13: Algemeen Handelsblad 13-01-1932: Scheepsbouw. Zaterdag J.l. is op de Zuiderzee de welgeslaagde proeftocht gehouden van het m.s. "PRIMA", gebouwd door de Werf Vooruit, filiaal Spaarndam, onder toezicht en geclassificeerd door Lloyds Register of Shipping, voor de Atlantische vaart, hoogste klasse 100 A.1., uitgerust en ingericht volgens de voorschriften van Scheepvaart-inspectie, Houtvaart-commissie en Havenarbeidsinspectie. Het schip is gebouwd als eerste van twee zusterschepen voor rekening van de N.V. Motorscheepvaart Mij. „Rotterdam" te Rotterdam. De afmetingen van het schip zijn: Lengte 48.50 m. breedte 7.65 m, holte 3.35 m.; draagvermogen ruim 500 ton; groot 399.98 bruto- en 212.72 netto register ton. Het schip wordt voortbewogen door een direct omkeerbaren 6 cylinder Benz viertact compressorloozen dieselmotor, type R.H. 45 S.U., welke bij 250 toeren 320 p.k. ontwikkelt.
1940-05-00: Tijdens het uitbreken van WO II lag het schip met een lading kolen in Brest. Op 17 mei 1940 uitgeweken naar Engeland en daar de gehele oorlogsperiode gebleven.
1942-06-03: Te Newlyn ernstige schade veroorzaakt aan de Nederlandse coaster 'Friso’ (stuurboord verschansing en opbouw).
1956-00-00: In het Suezkanaal gearresteerd door de Egyptische Autoriteiten, na de Suez-crisis werd ze teruggegeven aan de Israelische eigenaren.
1964-00-00: In 1964 brandde de machinekamer uit en werd ze opgelegd.
1968-10-00: Final Fate:
In Haifa gesloopt. (Zie ook hoofdstuk 28 van het boek 'De schippers Mulder')


Afbeeldingen


Omschrijving: 'Prima' - bj 1932
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Prima 1932
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Prima 1932
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Prima'
Gemaakt door: Unknown